Ga naar inhoud

dreka

Moderators
  • Aantal items

    1871
  • Berichten in chatbox

    523
  • Registratiedatum

  • Laatst bezocht

  • Dagen gewonnen

    38

dreka won de laatste dag op 20 februari

dreka had de meeste 'vind ik leuk' inhoud!

Community reputatie

135 Populair

3 Volgers

Over dreka

  • Titel
    Moderator
  • Verjaardag 30-11-1961

Apparatuur

  • Welke ontvanger heeft u?
    Anders

Persoonlijke Informatie

  • Locatie
    waar de A15 en A27 elkaar kruisen.

Recente bezoekers van dit profiel

De recente bezoekers blok is uitgeschakeld en zal niet meer getoond worden aan gebruikers.

  1. Honda voelt geen druk in samenwerking met Red Bull. Hoewel de verwachtingen hooggespannen zijn voor de nieuwe samenwerking tussen Honda en Red Bull, ziet de Japanse fabrikant haar nieuwe partner als ieder ander. Volgens technisch directeur Toyoharu Tanabe moet de Japanse fabrikant zich vooral bezighouden met het leveren van een competitieve krachtbron. Red Bull-teambaas Christian Horner noemde de nieuwe Honda-krachtbron eerder deze week 'een plaatje'. Dat team koos na een aantal magere jaren met Renault voor een nieuw avontuur met Honda nadat Scuderia Toro Rosso afgelopen jaar al een succesvolle proef draaide met de Japanse fabrikant. Na een seizoen in de schaduw bij de Italiaanse B-formatie van Red Bull, zijn dit seizoen alle ogen gericht op de hoofdmacht. Bij Honda voelt men echter niet meer druk nu het samenwerkt met een topteam. "Eerlijk gezegd niet", zegt Tanabe. "De motorleverancier heeft de taak een betrouwbare en sterke krachtbron te leveren aan de teams. We leveren aan beide teams hetzelfde product. Dat is onze wens en ons doel. We respecteren natuurlijk de resultaten van Red Bull uit het verleden en dat brengt druk met zich mee. Maar wij leveren nu eenmaal een goede en betrouwbare unit. Dat was ons doel en dat blijft het ook. Dat is geen grote verandering." Ondanks dat Tanabe nog maar relatief kort actief is bij de Formule 1-divisie van Honda, heeft hij het gevoel dat het merk er goed op staat met het oog op het nieuwe seizoen. Honda bleef bij hetzelfde concept, met een aantal wijzigingen om te voldoen aan de eisen van Red Bull. Tanabe denkt dat het harde werk uit de afgelopen winter daadwerkelijk zijn vruchten af gaat werpen. "We hebben bij de bouw van de 2019-motor niet alleen gekeken naar de prestaties, maar ook naar de betrouwbaarheid. We geloven dat we op beide vlakken een stuk beter geworden zijn en de ontwikkeling draait niet alleen maar om een onderdeel, het draait om ieder onderdeel. We hebben alles herzien om zowel de betrouwbaarheid als de prestaties te verbeteren." Met medewerking van Jonathan Noble . Bron gpupdate.net.
  2. Toro Rosso lovend over samenwerking met Honda. Technisch directeur Jody Egginton van Toro Rosso heeft de eerste wintertest omschreven als "fantastisch". De Brit is lovend over de progressie van Honda. De Japanse fabrikant levert voor het eerst in het V6 hybride-tijdperk motoren aan twee verschillende teams. Red Bull en Toro Rosso werkten in de eerste testweek bijna 1.000 ronden af op het circuit van Barcelona. Zowel Daniil Kvyat als Alexander Albon sloot een dagdeel af met de eerste plaats. Gevraagd of men nog problemen tegengekomen was met de 2019-motor van Honda, zei Egginton: "Het motorprogramma is fantastisch. Honda heeft op de achtergrond aan de juiste dingen gewerkt. Het is fantastisch. Ze hebben gezorgd dat wij geen compromissen hoeven te stellen, dat is heel goed, de situatie waarin we ons nu bevinden met deze krachtbron is geweldig. We konden doorgaan waar we vorig jaar gebleven waren. En we kennen hun mensen nu ook beter, het verloopt allemaal naadloos, we hebben grotendeels dezelfde mensen gehouden in onze garage. Vanuit het Honda-kamp wordt er gewerkt en wij werken het programma gewoon af zoals het hoort." Na een jaar van heropbouw met Toro Rosso staat Honda dit jaar volop in de belangstelling omdat het ook samenwerkt met Red Bull Racing. Honda-baas Toyoharu Tanabe zei dat het merk niet meer druk voelt nu het samenwerkt met de hoofdmacht van de energiedrankenfabrikant. Volgens Egginton heeft Honda vorig jaar een "grote stap" gemaakt op het gebied van vermogen en betrouwbaarheid. "Vorig jaar was de ontwikkeling van Honda erg sterk, ze hebben veel vermogen gewonnen en daardoor hebben we grote stappen kunnen maken", vervolgde Egginton. "Net als iedere andere fabrikant heeft Honda het erg druk gehad tijdens de winter, ze hebben gewerkt aan de volgende stap en we zijn voorzichtig bezig met het valideren van Honda's bevindingen tijdens de afgelopen winter. We introduceren stap voor stap nieuwe dingen en met deze ontwikkelingen komen we verder. Er is geen team dat nu al op de limiet aan het werken is. De motor is ten opzichte van een jaar geleden een stuk beter geworden. Het was eind vorig jaar duidelijk dat ze een stap gezet hebben en zij gaan gewoon door. In dat opzicht zijn we erg tevreden." Bron gpupdate.net.
  3. McLaren en Toro Rosso eindelijk akkoord over Key. James Key begint volgende maand bij McLaren als technisch directeur nadat de Britse formatie en oud-werkgever Red Bull overeenstemming hebben bereikt over de overgang. Key staat officieel tot 23 maart onder contract bij Toro Rosso waarna hij op 25 maart officieel aan de slag kan gaan bij McLaren. De transitie vindt plaats tussen de Australische en Bahrein Grand Prix. De overstap van Key zorgde afgelopen zomer voor opschudding tussen Toro Rosso en McLaren. De renstal uit Woking kondigde de overstap van Key aan zonder dat men daar bij Red Bull van op de hoogte was. Red Bull voelde er niets voor dat de technische man zo de deur uit zou lopen en was aanvankelijk voornemens hem aan zijn contract te houden dat tot 2020 liep. Bovendien wilde de energiedrankenfabrikant een financiële vergoeding van McLaren. Pas in Abu Dhabi werd duidelijk dat de zaak tussen de beide partijen opgelost is en dat Key in 2019 aan zijn nieuwe job zou kunnen beginnen. Echter bleef onduidelijk of hij al in het voorseizoen aan de slag zou kunnen gaan. Toro Rosso heeft Jody Egginton aangesteld als de vervanger van Key, hij is vanaf heden technisch directeur bij de renstal uit Faenza. Aanvankelijk was Red Bull voornemens de functie van Key niet opnieuw in te vullen vanwege de intensievere samenwerking tussen Toro Rosso en de hoofdmacht Red Bull Racing. Bron gpupdate.net.
  4. Bottas ziet problemen bij Mercedes: "Snel updates nodig. Mercedes heeft nog heel wat werk aan de winkel, zo vertrouwde Valtteri Bottas vrijdag de media toe. Het team heeft upgrades nodig om de wagen beter bestuurbaar te maken. Mercedes maakte een solide en betrouwbare indruk tijdens de eerste wintertest van Barcelona, maar moest toegeven dat Ferrari beter uit de startblokken leek te schieten. Volgens Bottas moeten de wereldkampioenen snel nieuwe upgrades aanbrengen om problemen met de balans op te lossen. "We hebben nog werk te doen", vertelde Bottas op een evenement van sponsor Petronas in Turijn. "Er is veel potentieel, maar we moeten ons verbeteren. We hadden het de voorbije week lastig om in alle bochten een goede balans te vinden. In sommige bochten was de balans goed, maar in andere heel slecht. Naar het einde van de week ging het beter, maar sommige problemen kunnen enkel opgelost worden met upgrades. Hopelijk kunnen we dat snel oplossen." Bottas denkt dat niet alleen Ferrari, maar ook Red Bull een te duchten concurrent zal zijn. "Eerlijk gezegd leek Ferrari leek in de eerste test het best voorbereid met de meest geavanceerde wagen", aldus de Fin. "Maar Red Bull zal ook sterk zijn. Van war we hebben gezien lijkt Honda veel vooruitgang te boeken met het vermogen, want hun topsnelheid was goed en Red Bull bouwt normaal altijd een goede wagen. Ik denk dat zij dus ook sterk kunnen zijn." "In de eerste test heb je al een beeld of je veraf bent en of iemand er bovenuit steekt, maar het zijn nog drie weken tot Melbourne en normaal gezien nemen alle teams nog upgrades mee." "Ferrari kan anderhalve seconde sneller" Teambaas Toto Wolff vermoedt dat Ferrari nog veel meer achter de hand houdt. "Ik denk dat we in Barcelona hebben gezien dat Ferrari voor de tegenstand ligt, maar ze hadden wellicht nog anderhalve seconde sneller kunnen gaan als ze dat hadden gewild. Dat is de snelste auto die we al hebben gezien. De rest zit dicht bij elkaar. Ik vermoed dat iedereen nog onderdelen op de wagen zal zetten en in Melbourne ook weer. Pas dan zullen we de krachtsverhoudingen goed kunnen inschatten en niet eerder." Met medewerking van Marco Congiu Bron gpupdate.net.
  5. Drie McLaren-leden lichtgewond na garagebrand tijdens filmdag. Tijdens een filmdag van McLaren in Barcelona is er een brandje uitgebroken in de garage van het team. Drie teamleden moesten worden behandeld in het medisch centrum van het circuit, maar konden het circuit weer verlaten. Het incident vond plaats op vrijdag, daags na de eerste vierdaagse wintertest op het Circuit de Barcelona-Catalunya. McLaren was een van de teams die een dag langer op het circuit bleven voor een private filmdag. Om nog onbekende redenen brak er net voor het einde van de filmdag brand uit in de garage van het team. Drie teamleden moesten verzorgd worden door het medische personeel van het circuit. "Er was een kleine brand in de garage tijdens de private filmdag van het team", bevestigt McLaren in een officiële mededeling. "De brand werd snel geblust door het team. De nooddiensten en medische teams van het circuit kwamen onmiddellijk helpen. Drie teamleden werden afgevoerd naar het medisch centrum voor verzorging en mochten niet veel later weer vertrekken." McLaren had net zoals Williams en Racing Point nog geen filmdag gehouden en trok daarom vrijdag het circuit op met de nieuwe MCL34 en een sportwagen van de constructeur. Het is nog niet duidelijk of er schade is aan het chassis van de MCL34. Bron gpupdate.net.
  6. Ron Brandsteder neemt plek in van Candlelight op NPO Radio 5. 21 februari 2019 Geschreven door Redactie Permalink Ron Brandsteder zal vanaf 1 maart elke vrijdagavond tussen 22.00 – 0.00 uur te horen zijn op NPO Radio 5 met het programma ‘Ron wacht op de nacht’. Hiermee is Ron Brandsteder de vervanger van Jan van Veen die in januari nog te horen was met zijn programma Candlelight voor Omroep MAX op de radiozender. ”Ron wacht op de nacht’ “Elke vrijdag tussen 22.00 en 00.00 uur hoort de luisteraar verhalen, bijzondere herinneringen en natuurlijk de allermooiste muziek.”, aldus Omroep MAX in een persbericht over het programma ”Ron wacht op de nacht’ Afwezigheid Ron Brandsteder was sinds september 2018 niet meer te horen op de radiozender. Na een korte afwezigheid keert Ron Brandsteder vanaf 1 maart 2019 terug als presentator bij MAX op NPO Radio 5. “Heel blij” Ron Brandsteder: “In september heb ik plaatsgemaakt voor mijn goede vriendin Tineke de Nooij, waarbij gekeken zou worden naar een andere plek voor mij in de toekomst. Ik ben heel blij dat ik vanaf 1 maart tussen 22.00 en 00.00 uur weer op NPO Radio 5 te horen ben, want ik hou van radio en mooie muziek!” “Verwelkomen” MAX-directeur Jan Slagter: “Het is fijn om Ron weer bij MAX te mogen verwelkomen. Met zijn jarenlange ervaring, warme stemgeluid en gevoel voor humor creëert hij de ideale sfeer voor een mooie vrijdagavond op NPO Radio 5.” Bron mediamagazine.nl
  7. UFC Praag met Stefan Struve live te zien bij Veronica 22 februari 2019 Geschreven door Redactie Permalink Op zaterdag 23 februari aanstaande zendt Veronica UFC Praag vanaf 20.30 uur live uit op televisie. Het is de eerste keer dat het Amerikaanse UFC-circus in Tsjechië neerstrijkt. Het is ook meteen het eerste UFC-evenement in Europa van dit jaar. Het hoofdgevecht draait om de Poolse Jan Blachowicz en de Braziliaanse Thiago Santos. Nederland wordt vertegenwoordigd door Stefan Struve. Stefan Struve Met zijn 2 meter en 13 centimeter is de Nederlandse Stefan Struve de langste vechter uit de UFC. Stefan “Skyscraper” Struve zal het gaan opnemen in de co-main event tegen de Braziliaanse Marcos Rogerio de Lima. Een belangrijk gevecht voor Struve want hij komt uit een slechte reeks van drie verliespartijen op rij, iets wat hem nooit eerder is overkomen. UFC Het is het eerste UFC-evenement dat Veronica live gaat uitzenden. De televisiezender is sinds dit jaar de rechtenhouder voor het uitzenden van de gevechten uit de Ultimate Fighting Championship. Tot dit jaar waren de rechten in handen van FOX Sports. In januari werd UFC Brooklyn vanwege het tijdsverschil nog alleen online uitgezonden door de televisiezender. Zaterdagavond, is het evenement uit Praag live te volgen via de televisiezender. UFC Praag is zaterdag, 23 februari, vanaf 20.30 uur te zien op Veronica. Bron mediamagazine.nl
  8. Lokale omroepen in verweer tegen kabelaar Ziggo 21 februari 2019 Geschreven door Redactie Permalink Er moet een einde komen aan de ongelijke en onredelijke behandeling van lokale omroepen door kabelexploitant Ziggo. Dat stelt het coördinatie- en samenwerkingsorgaan Nederlandse Lokale Publieke Omroepen (NLPO). “Twee keer de rekening betalen” Ziggo laat de lokale omroepen nu twee keer de rekening betalen voor het transport van hun uitzendingen naar de distributiepunten van de kabelaar. Langdurig overleg tussen de NLPO en Ziggo heeft tot nu toe de partijen niet dichter bij elkaar gebracht. Daarom heeft de NLPO een handhavingsverzoek ingediend bij de toezichthouder, het Commissariaat voor de Media. Must-carry Volgens de NLPO onttrekt Ziggo zich aan de uitgangspunten van de zogeheten must-carry-verplichting. NLPO-directeur Marc Visch: “Alle partijen erkennen dat deze verplichting begint bij de Media Gateway, het centrale punt op het Mediapark in Hilversum van waaruit de verspreiding van uitzendingen naar de consument plaatsvindt. De must-carry verplichting bepaalt dat de kosten voor de distributie vanaf de Media Gateway voor rekening van de distributeurs zijn.” Ziggo is de enige distributeur die dit consequent weigert. “De mediareus dwingt op die manier lokale omroepen om deze kosten alsnog zelf op te hoesten. Dit terwijl lokale omroepen ook al fors hebben moeten investeren om hun signaal naar de Media Gateway te brengen, nota bene om partijen als Ziggo zo goed mogelijk te faciliteren.”, aldus Visch Tweede Kamer De kritiek van de NLPO krijgt bijval van de Tweede Kamer, die afgelopen december een motie hierover aannam. Wat de Tweede Kamerleden betreft mag Ziggo, conform de must-carry-bepalingen in de Mediawet, geen kosten in rekening brengen aan de lokale omroepen voor distributie vanaf de Media Gateway naar hun abonnees. Ziggo weigert vooralsnog. Handhavingsverzoek NLPO-directeur Marc Visch: “Wij zijn bijzonder teleurgesteld in de huidige opstelling van Ziggo. Want terwijl Ziggo veel grote zenders goed betaalt, worden de kleine omroepen met een minimaal budget door deze grootste kabelexploitant van Nederland uitgeknepen. Men laat ons geen andere keus dan een handhavingsverzoek in te dienen bij het Commissariaat voor de Media.” Bron mediamagazine.nl
  9. dreka

    Welkom Henniepennie

    Welkom Henniepennie . Veel succes op het forum. Groetjes dreka
  10. Weers Verwachtingen in Nederland voor zaterdag 23 en Zondag 24 Februari. Zonnig en zacht weekeinde Vandaag schijnt de zon vrijwel ongehinderd, alleen in het uiterste noordoosten komt eerst nog lage bewolking voor. De middagtemperatuur ligt tussen 9°C in het noorden tot lokaal 14°C in het zuiden. De matige wind komt uit een zuidoostelijke richting. In de nacht naar zondag is het onbewolkt. De temperatuur daalt op veel plaatsen tot net onder het vriespunt en de zuidoostenwind is zwak. Zondag overdag is het zonnig, vanaf de middag kan er ook wat sluierbewolking voorkomen. De middagtemperatuur loopt uiteen van 10°C in het noordoosten tot lokaal 14°C in het zuiden van het land. De zuidoostenwind is overwegend zwak. (Bron: KNMI) Bron knmi.nl Weers Verwachtingen in België voor zaterdag 23 en Zondag 24 Februari. Bron meteo.be
  11. Finnen graven naar lithium terwijl ze lief zijn voor het milieu. Iedereen moet elektrisch rijden om het milieu te redden (toch?), maar de grondstoffen voor de accu's worden op een allerminst milieuvriendelijke manier gewonnen. Een stel Finnen wil dat veranderen. Lithium, een metaal waar we in de toekomst nog heel veel van nodig hebben, want het zit, zoals de naam al suggereert, in de lithium-ion batterij. En nu we de toekomst vrijwel onder stroom zetten stijgt de vraag enorm. Een Tesla Model S gebruikt bijvoorbeeld al twaalf kilo van het goedje. Gelukkig is lithium zo'n beetje overal te vinden, het wordt bijvoorbeeld uit zeewater gehaald. Maar de manier waarop het in veel landen gewonnen wordt, laat wat te wensen over. Het gaat op een vrij milieuvervuilende manier. Gelukkig hebben we de Finnen die to the rescue komen. Het bedrijf Keliber heeft een bron van Lithium gevonden en besloot deze op te graven, want dat levert geld op. Steeds meer ook, aangezien de prijs en de vraag blijven stijgen. Maar de Finnen snappen dat de achterliggende vraag lithium komt uit een poging om milieuvriendelijker bezig te zijn. Daarom pakken zij het net even wat anders aan dan de rest van de wereld: ze mijnen met minimale impact op het milieu. Helemaal milieuvriendelijk kan het bedrijf nooit werken, maar alle beetjes helpen. Op dit moment is het bedrijf aan het zoeken naar investeerders en spreekt ze daarbij aan op hun milieuvriendelijke hart. Het klopt vooral aan bij autofabrikanten die iets verder willen denken dan dat ze nu doen. Kobalt De poging van de Finnen om een gedeelte van de lithium-ion productie milieuvriendelijker te maken, is natuur alleen maar goed, maar het echte probleem ligt bij het winnen van kobalt. Waar lithium zo'n beetje overal uit de grond of zee gehaald kan worden, ligt kobalt alleen in Congo en omstreken onder de aardkost. En daar zijn ze niet vies van een beetje kinderarbeid. Ook is kobalt nogal giftig en wordt er vaak zonder beschermende kleding gewerkt. De vraag naar kobalt blijft voorlopig nog wel stijgen en omdat het maar in één land te vinden is, is de kans niet groot dat de omstandigheden rondom het metaal beter zullen worden. Gelukkig zijn bedrijven als Tesla druk bezig met het ontwikkelen van lithium-ion accu's die minder afhankelijk zullen zijn van kobalt. Niet om de wereld te verbeteren, maar eerder om de prijs per accu verder omlaag te krijgen. Het blijft immers het duurste onderdeel in een elektrische auto. D. Wilman . Bron autobahn.eu
  12. 1.085 pk sterke voetgangerprikker van stokoud merk. Hispano Suiza is een naam die je tegenwoordig vrijwel alleen nog in een museum of bij een oldtimerclub tegenkomt, maar het vooroorlogse automerk wil aan een tweede leven beginnen. En deze wedergeboorte begint uiteraard met een 1.000+ pk sterke supercar. Voor de Tweede Wereldoorlog vocht Hispano Suiza in het domein van de extreem luxe auto’s met merken als Rolls-Royce en Maybach. Een financiële crisis en de Spaanse burgeroorlog deden de zaken geen goed en in 1938 verscheen de laatste auto. Momenteel claimen twee bedrijven het recht te hebben op de merknaam en beiden werken aan een nieuw model. Hispano Suiza Cars ontwikkelt de elektrische en nog niet getoonde Carmen en Hispano Suiza Automobile Manufaktur AG troeft ze nu af met deze Manguari HS1 GTC die gewoon op dode dinosaurussen vertrouwt als brandstof. Het is een compacte tweezitter met een eeeeuh... opvallend uiterlijk. De lage voorzijde biedt plaats aan een enorme grille met in het midden het beeld van een vliegende ooievaar; het symbool van het oude merk en de ideale mascotte om onoplettende voetgangers mee in hun benen te prikken. Onder de koolstofvezel huid wordt het pas echt interessant, daar vinden we de 5,2 liter V10 die we kennen uit de Lamborghini Huracán en Audi R8. Alleen in deze 1.780 kilo zware nieuweling is de middenmotor voorzien van een twinturbo en elektrische compressors die er mede voor zorgen dat het vermogen uitkomt op 1.085 pk en het koppel op 1.050 Nm. Als dit via de achterwielen het asfalt bereikt, lanceert de Manguari HS1 in 2,8 seconden naar 100 km/u om uiteindelijk pas bij 380 km/u op de vingers getikt te worden door een elektronische begrenzer. Het mag duidelijk zijn dat dit model zich niet richt op de Kia-koper en dat blijkt zeker als je een blik werpt op het prijskaartje. Voor 2,2 miljoen euro (uiteraard exclusief belastingen) mag je één van de driehonderd geplande exemplaren aanschaffen. Buitenkansje! Productie in 2019 De optimistische nieuwkomer op de automarkt hoopt eind 2019 met de productie de beginnen, maar zal voor die tijd ongetwijfeld nog een kleine juridische strijd moeten voeren over de rechten op de historische naam. Mochten ze die winnen, dan is het nog maar de vraag of er genoeg kopers zijn te vinden voor een extra gepeperde Huracán in een 2,2 miljoen euro kostend jasje met een voetgangersprikker in de grille. Tot de eerste exemplaren uit de Zwitserse fabriekshal rollen geven we deze nieuweling dan ook vier uit vijf Mullers op de luchtkastelenschaal. G. Hoevenaars . Bron autobahn.eu
  13. Max Verstappen heeft positieve impact op Red Bull. Het nieuwe Formule 1 seizoen is nog niet eens officieel begonnen, en de positiviteit bij Red Bull is er niet uit te meppen. Helmut Marko denkt dat dit door de instelling van Max Verstappen komt. "Hij is volwassener geworden." De eerste testweek zit erop en Red Bull heeft met de nieuwe Honda-motor flink wat kilometers afgelegd. Daarbij heeft Max Verstappen meerdere malen laten weten dat het testen redelijk vlekkeloos verliep en dat de RB15 zich vrij prettig laat besturen. Daarnaast heeft de Limburger weer wat tijd gehad om met Helmut Marko - opperstrateeg van Red Bull - om de tafel te gaan en even zijn gemoedstoestand te bespreken. Volgens Marko waren dat vooral gesprekken met positieve uitkomst. Zo verwacht hij dat Max dit jaar meer geduld gaat tonen omdat hij het belang ervan beter begrijpt. "We had some discussions and patience is one thing for sure he will show. He understood if he can't win, it's important to make points, to finish races. Otherwise you won't win the championship," vertelt hij bij Sky Sports. Niet zo blij Vorig seizoen had Verstappen een moeilijke start. Hij zat zichzelf toen nogal eens in de weg, omdat hij nog sneller wilde dan dat hij al ging. Halverwege het seizoen herpakte hij zichzelf en kwamen de resultaten. Daardoor is Max beter in zijn vel gaan zitten en volwassener geworden volgens Marko. "He's mature now. He's still very young but he's far more mature. He feels happy, also with the driveability from the engine. We heard last year on the radio that he wasn't so happy sometimes. I think he, and the team, goes with a lot of confidence into the season." Die positievere instelling komt nu al terug. Het seizoen is nog niet eens begonnen, maar Verstappens nieuwe en verbeterde aanpak heeft een goede uitwerking op hemzelf en iedereen om hem heen. Marko bestempelde afgelopen week zelfs als de beste testweek voor het team ooit. "He already did a very positive step by being enthusiastic and concentrating with his testing. Before, testing was a little bit boring for him. He just saw it as a duty. But now he understands it's very, very important. His input for the engineers to develop the car." Tags: Formule 1, ES, Test, Red Bull, Max Verstappen D. Wilman. Bron autobahn.eu
  14. Dit is de Cupra Formentor, een vlotte Crossover met stekker. Cupra bestaat een jaar als zelfstandig merk, en dat moet gevierd worden. De Spanjaarden tonen een blitse concept-Crossover met elektro-hulpjes, die ze Skeletor 'Formentor' gedoopt hebben. Het uiterlijk van de Formentor zal voor vaste lezers niet als een verrassing komen: al in september van vorig jaar wisten we het model uit een VW-jaarpresentatie te vissen. Maar nu hebben we een naam, hi-res beelden, en wat specificaties. De Formentor is een PHEV, maar de inhoud van de motor en het accupakket zijn nog een mysterie. Het enige dat we weten is dat de auto-met-lichtslang 245 pk heeft, gekoppeld is aan een DSG-bak en volgens WLTP-cyclus tot 50 km op een volle accu kan rijden. Misschien horen we in Genève - waar de auto debuteert - meer. De auto heeft de bekende koperkleurige accenten in de uitlaten en remklauwen, maar ook in het interieur komt de Cupra-kleur veelvuldig terug in de stiksels en omrandingen van ventilatieroosters. Bekijk de foto's en laat ons weten of u het iets vindt. Tags: Cupra, ES, Seat, Formentor, Concept H. Feitsma. Bron autobahn.eu
  15. OEPS. Is dit de nieuwe Porsche 911 Turbo? Vroeg lek komt vroeg. Sinds het internet een jaartje of 20 geleden groot werd, zijn lekken in de autowereld aan de orde van de dag. Kan gebeuren, en steeds vaker is een 'lek' gewoon keihard onderdeel van de PR-strategie. Immers: als een auto een paar dagen voor de onthulling 'lekt', schrijven media er twee keer over. Pijnlijker wordt het wanneer een model lekt dat pas over een jaar onthuld had mogen worden. Dat lijkt hier het geval, want op Intercrème zijn foto's opgedoken vanuit Porsches fabriek in Stuttgart-Zuffenhausen. Hier rollen de 911'jes van de band, en op de foto zien we wat zeer waarschijnlijk de nieuwe 992 Turbo is. Een model dat nog lang niet onthuld had mogen worden. De auto is allereerst te herkennen aan de turbo-heupen met de klassieke luchtinlaten. En ja, de GT3 RS kreeg deze met de 991-generatie ook, alleen is dit never nooit een GT3-model. Daar is hij veel te understated voor, en een vaste achtervleugel ontbreekt. Bovendien kloppen de uitlaten meer met een Turbo dan met een GT3 (die centraal geplaatste uitlaten heeft): onder de Panamera Turbo zitten dezelfde pijpen. Motor De onderste afbeelding is overigens een spiegeling van de bovenste, dus ook al lijkt het alsof de auto van twee kanten gefotografeerd is, hij is daadwerkelijk alleen vanaf de linkerkant op de foto gezet. De huidige Porsche 911 (991) Turbo maakt gebruik van een 3,8 liter grote boxer-zescilinder met 540 pk en 710 Nm, het is de vraag of de Duitsers bij de nieuwe (992-) generatie in staat zijn te downsizen naar de 3.0, die in alle andere modellen ligt, of toch voor een doorontwikkeling van de klassieke 3.8 gaan. Het zou een hele prestatie zijn om minimaal 700 Nm aan draaimoment uit de nieuwe drieliter te trekken. Hoe het ook zij: als dit de nieuwe 911 Turbo is - en die kans is groot - zit er iemand in Zuffenhausen flink te balen. Bij de vorige 911 kwam de Turbo pas een kleine twee jaar na de première van het model: de 911 debuteerde op de IAA in Frankfurt in 2011, de Turbo en Turbo S werden pas aan het einde van de zomer van 2013 getoond. Nu zijn we pas een paar maanden van dit tijdstip verwijderd. H. Feitsma Bron autobahn.eu
×