Ga naar inhoud

dreka

Moderators
  • Aantal items

    2889
  • Berichten in chatbox

    851
  • Registratiedatum

  • Laatst bezocht

  • Dagen Gewonnen

    62

dreka won de laatste dag op 28 november

dreka had de meeste 'vind ik leuk' inhoud!

Community Reputatie

220 Populair

4 Volgers

Over dreka

  • Titel
    Moderator
  • Verjaardag 30-11-1961

Apparatuur

  • Welke ontvanger heeft u?
    Array

Persoonlijke Informatie

  • Locatie
    Array

Recente bezoekers van dit profiel

De recente bezoekers blok is uitgeschakeld en zal niet getoond worden aan andere gebruikers.

  1. FIA verbiedt schermen tijdens F1-tests: "Voor de fans. Formule 1-teams mogen hun wagens tijdens de wintertests niet meer verbergen achter schermen. Dat is de uitkomst van een reglementswijziging, waarover woensdag een akkoord werd bereikt. Dat heeft de FIA bekendgemaakt. In de sportieve reglementen van de Formule 1 is een passage opgenomen waarin staat dat wagens gedurende de Grand Prix-weekends zichtbaar moeten blijven voor het publiek, maar tijdens de tests was er nog geen sprake van een dergelijke restrictie. Voor teams was het dan bijna een sport het nieuwe materiaal zo goed af te schermen dat de concurrentie niet mee kon kijken. Wanneer coureurs terugkeerden in de pitstraat werden er onmiddellijk schermen rond de auto geplaatst. Ook wanneer er in de pitbox gewerkt werd aan de auto, maakten grote schermen het onmogelijk om nog een blik te vangen van de wagens. Tijdens een bijeenkomst van de FIA World Motor Sport Council kwam men tot de conclusie dat wagens vanaf volgend seizoen niet meer afgeschermd mogen worden. In een verklaring laat de FIA weten: "We hebben een regel opgesteld waardoor teams er tijdens de wintertests van worden weerhouden om de wagens af te schermen. Dit doen we om dergelijke evenementen aantrekkelijker te maken voor de media en fans." De FIA heeft daarnaast nog een aantal regels ingevoerd die te maken hebben met het samplen en testen van brandstof. Hiermee moet gewaarborgd worden dat teams te allen tijde voldoen aan de voorgeschreven richtlijnen. Tijdens de bijeenkomst van de WMSC werden ook drie standaardleveranciers voor 2021 bevestigd. BBS gaat de velgen leveren, Magneti Marelli neemt de levering van brandstoffilters voor haar rekening terwijl Bosch de leverancier wordt van de brandstofpompen en bijbehorende leidingen. Met medewerking van Jonathan Noble Bron gpupdate.net.
  2. Preview: Bandentest in Abu Dhabi als uitsmijter van 2019. Dinsdag en woensdag worden de laatste meters afgewerkt van het Formule 1-seizoen 2019. Bekijk wie in actie komt tijdens de bandentest van Pirelli en wat er precies wordt getest. Het seizoen 2019 is met 21 races bijzonder lang geweest. Alle teams snakken naar rust, maar zij moeten nog twee dagen doorploeteren in de woestijn van Abu Dhabi. De post-season test op Yas Marina is traditioneel een laatste kans voor bandenleverancier Pirelli om de nieuwe banden voor 2020 aan een laatste test te onderwerpen en data te verzamelen van alle teams. Nieuwe banden Die test is dit jaar extra belangrijk omdat de meningen over het rubber voor 2020 op zijn zachtst gezegd verdeeld zijn. De teams kregen in de vrije training van de Amerikaanse Grand Prix in Austin al een keer de kans om de banden uit te proberen en waren doorgaans erg kritisch. De rijders waren niet bepaald tevreden over het gripniveau van nieuwe rubber. Pirelli hoopt de banden die dinsdag en woensdag worden getest in Abu Dhabi een betere indruk nalaten. De feedback van de rijders zal de doorslag geven of de banden in 2020 ook ingezet worden. Als meer dan zeven teams tegenstemmen, dan blijft de F1 bij de specificatie van 2019 en is het werk van Pirelli voor niets geweest. Volgens de Italiaanse bandenleverancier waren de omstandigheden in Austin mede verantwoordelijk voor de tegenvallende testresultaten. Het heeft bovendien ook de minimum bandendruk voor de test in Abu Dhabi verlaagd, wat meer grip moet opleveren. Pirelli stelt dat de banden in Austin werden getest aan een hogere bandendruk dan ze voor ontworpen zijn. Het koude weer en de beperkte tijd om zich aan te passen speelden ook een grote rol in het feit dat de eerste test niet in de smaak viel. Volgens Isola zou de lagere bandendruk de rijders moeten helpen om meer grip te vinden. "We hebben de teams informatie gegeven over de nieuwe banden", legde Pirelli F1-chef Mario Isola uit in Abu Dabi. "Het statische profiel, dynamische profiel, en data om de wagen zo goed mogelijk af te stellen. De voorschriften voor de band van 2020 bij de test zijn verschillende van de racebanden omdat deze nieuwe constructie is ontworpen om aan een lagere bandendruk te werken. We hebben de teams nu gevraagd om het verschil uit te proberen." "In Austin was het onmogelijk om andere voorschriften op te stellen voor de bandendruk omdat het met door tijdsnood niet mogelijk was om de wagens juist af te stellen. Tijdens de test zal het er meer ontspannen aan toe gaan, zodat we een vergelijking krijgen die meer representatief zal zijn. Door het andere profiel is de downforce ook iets anders en je kon in Austin teams niet vragen om een andere vloer te monteren. Dat is niet mogelijk. Tijdens de test is er tijd om de set-up aan te passen en waar nodig de vloer aan te passen." Teams hebben in Abu Dhabi 20 bandensets ter beschikking. Pirelli bepaalt daarvan twaalf sets zelf: twee sets van de C3 en C4 van 2019, plus twee sets van de C2, C3, C4 en C5 van 2020. De teams hebben de overige acht bandensets zelf gekozen. Nieuwe namen De oefening in Abu Dhabi is dus in de eerste plaats een bandentest voor Pirelli en geen rookietest. Pirelli heeft dan ook graag dat de teams enkele ervaren rotten inzetten. Toch zijn er ook enkele nieuwe namen. George Russell mag na een moeilijk debuutjaar bij Williams nog eens in een topauto zitten bij Mercedes. Esteban Ocon wordt door het team al vrijgelaten om bij zijn nieuwe werkgever Renault twee dagen te testen. Bij Toro Rosso komt Sean Gelael een halve dag in actie. Haas doet woensdag een beroep op Pietro Fittipaldi, de kleinzoon van Emerson. Het naar centen smachtende Williams laat Roy Nissany twee halve dagen testen. Nissany is een 25-jarige Israeli die een matig palmares kan voorleggen in de FIA F3, Formula 3.5 V8 en F2. Hij is de zoon van de rijke zakenman Chanoch Nissany, die in 2005 een vrije training in Hongarije voor zijn rekening nam bij Minardi. Er kan tijdens een bandentest dus ook gewoon geld verdiend worden. Overzicht teams en rijders bandentest: Mercedes Dag 1: Valtteri Bottas Dag 2: George Russell Ferrari Dag 1: Sebastian Vettel Dag 2: Charles Leclerc Red Bull Racing: Dag 1: Max Verstappen Dag 2: Alexander Albon McLaren: Dag 1: Carlos Sainz Dag 2: Lando Norris Renault F1 Team: Dag 1 + 2: Esteban Ocon Toro Rosso: Dag 1: Sean Gelael/Daniil Kvyat Dag 2: Pierre Gasly Racing Point: Dag 1: Sergio Perez Dag 2: Lance Stroll Alfa Romeo: Dag 1: Kimi Raikkonen Dag 2: Antonio Giovinazzi Haas F1: Dag 1: Romain Grosjean Dag 2: Pietro Fittipaldi Williams: Dag 1: George Russell/Roy Nissany Dag 2: Roy Nissany/Nicholas Latifi Bron gpupdate.net.
  3. Winnaars en verliezers van de Grand Prix van Abu Dhabi. In Abu Dhabi is een einde gekomen aan het Formule 1-seizoen 2019. GPUpdate.net zet nog eenmaal de winnaars en verliezers van het raceweekend op een rijtje. Winnaars De absolute winnaar van het weekend luistert naar de naam Lewis Hamilton. De wereldkampioen leek nog eenmaal zijn stempel op het seizoen te willen drukken om te bewijzen dat hij toch echt met afstand de beste van het veld was. Op het moment dat het echt om de knikkers ging, was de Brit ongenaakbaar. Met een snaarstrakke pole (zijn eerste sinds juli) en een vlekkeloze race pakte hij nog maar eens een overwinning. Op zondag kwam hij geen moment in gevaar waardoor hij met een voldaan gevoel aan een welverdiende vakantie kon beginnen. Gezien de dominantie van de Mercedes in handen van Hamilton zal de concurrentie in 2020 flink aan de bak moeten om hem van de troon te stoten. De dominantie van het merk met de ster in Abu Dhabi werd bevestigd door de tweede winnaar van deze rubriek: Valtteri Bottas. De Fin wist al voor de start van het weekend dat hij een flinke inhaalrace tegemoet ging vanwege een motorwissel na het probleem in Brazilië. Met de tweede tijd in de kwalificatie liet hij al zien dat de Mercedes duidelijk de bovenliggende partij was. Op zondag zette hij dat kracht bij met een indrukwekkende inhaalrace. Waar menigeen dacht dat - onder normale omstandigheden - de zesde plaats het maximaal haalbare was, werkte Bottas zich op tot P4. Het podium leek zelfs nog even haalbaar maar Ferrari-coureur Charles Leclerc hield met minder dan een seconde stand. Zo'n opmars verdient een plekje bij de winnaars. De laatste winnaar van het raceweekend luistert wat ons betreft naar de naam Carlos Sainz. De Spanjaard mocht als achtste aan de race beginnen, wetende dat hij een punt meer moest scoren dan Pierre Gasly om de zesde plaats in de eindrangschikking te veroveren. Lange tijd leek het hem niet te gaan lukken, want door de sterke opmars van Sergio Perez en Daniil Kvyat zakte Sainz weg tot de elfde stek. Een ultieme actie in de laatste ronde op Daniel Ricciardo bezorgde hem alsnog het benodigde punt. Een terechte bekroning op een ijzersterk jaar. Verliezers Waar winnaars zijn, zijn ook verliezers. De grote verliezer van het weekend luistert - wederom - naar de naam Ferrari. De Scuderia heeft de laatste tijd al de schijn tegen vanwege vermeende illegale praktijken rond de motor en brandstoftoevoer. In Abu Dhabi kwam daar een nieuwe controverse bij toen bleek dat er een 'significant verschil' zat tussen de hoeveelheid brandstof aan boord bij Charles Leclerc en de doorgegeven data. De FIA besloot om het resultaat van de Monegask te laten staan - hij kon er immers niets aan doen - en het team te beboeten. Nu stelt een straf van 50.000 euro weinig voor voor een grootmacht als Ferrari, met name de negatieve headlines zullen pijn doen in Maranello. Waar men ook niet al te content zal zijn, is bij de collega's van Renault. Het Franse fabrieksteam wist al enige tijd dat de vierde plaats in het constructeurskampioenschap onhaalbaar was vanwege de goede vorm van McLaren. De equipe uit Woking rijdt uitgerekend met klantenmotoren van Renault en doet precies wat men in Enstone niet voor elkaar krijgt: veelvuldig eindigen als 'best of the rest', de kruimels oprapen en zelfs een podium scoren. De vele miljoenen die geïnvesteerd zijn in het loonstrookje van Daniel Ricciardo betalen zich niet uit. Ook in Abu Dhabi ging het mis. Met een zevende en negende startpositie leek er nog heel wat te halen, maar beide coureurs finishten buiten de punten. Een passend slot van een teleurstellend seizoen. Wie ook geen vrienden gemaakt heeft is de derde verliezer: Lance Stroll. De Canadees begon vanaf de twaalfde positie en had vanaf daar uitzicht op punten. Dat het met de snelheid wel goed zat, bewees zijn teamgenoot Sergio Perez. De Mexicaan stoomde vanaf de tiende stek naar P7, Stroll kon daarentegen weinig uitrichten. Al bij de start ging het mis, toen hij de onfortuinlijke Pierre Gasly raakte en er daarmee mede voor zorgde dat de kansen van de Fransman direct verkeken waren. Vervolgens haalde hij zich de woede van raceleider Lewis Hamilton op de hals door niet tijdig plaats te maken, om uiteindelijk de laatste race van het seizoen in de pits te moeten opgeven met remproblemen. Weinig veelbelovende aanknopingspunten voor 2020, zogezegd. Bron gpupdate.net.
  4. Horner tevreden: "Met vertrouwen de winter in. Red Bull Racing-teambaas Christian Horner kijkt met een goed gevoel terug op de seizoensfinale, waarin Max Verstappen als tweede eindigde. In de Grand Prix van Abu Dhabi bleek Mercedes een tandje te sterk voor de concurrentie. Max Verstappen maximaliseerde met een solide tweede plaats, wat hem P3 in de eindstand van het WK opleverde. Teambaas Christian Horner was content met het resultaat. "Het was een sterke race van Max door als tweede te eindigen en de derde plaats in het kampioenschap veilig te stellen", blikte Horner terug. "Dat resulteerde in zijn negende podium van het jaar en ons 170e podium in totaal. In de eerste ronde verloren we een positie aan Leclerc maar met een goede strategie en snelheid pakte Max de plek terug. Uiteindelijk werd het een zeer comfortabele tweede plaats." Na afloop werden er heel wat donuts op het asfalt gelegd, een mooi spektakel. Volgens de teambaas kan de sport terugkijken op een goed jaar: "Het is altijd goed om het jaar met donuts op het rechte stuk af te sluiten. Onze rijders zijn daar zeer goed in. Het is een geweldige tweede seizoenshelft voor de Formule 1 geweest. Voor ons was het een overgangsjaar met Honda maar als team mogen we trots zijn op onze prestaties. We gaan met vertrouwen de winter in." De Brit is ook lovend over zijn pupil Alexander Albon, die halfweg het jaar instapte maar al gauw een plekje voor 2020 veiligstelde: "Hij heeft in de negen races bij ons ontzettend veel geleerd. In acht daarvan finishte hij in de top zes. Ik weet zeker dat we volgend jaar nog veel meer van hem gaan zien." Bron gpupdate.net.
  5. Stemweek voor Top 2000 van NPO Radio 2 van start gegaan 1 december 2019 Geschreven door Redactie Permalink Nederland kan weer stemmen voor de Top 2000 van NPO Radio 2. De dj’s Wouter van der Goes en Frank van ’t Hof hebben zojuist in Woerden live op NPO Radio 2 het startschot gegeven voor de Top 2000 Stemweek tijdens het programma Bureau Kijk in de Vegte. Stemmen kan via de website van de radiozender. Stemmen Het publiek bepaalt tot en met zaterdag 7 december met welke 2000 nummers dit jaar wordt afgesloten. Luisteraars kunnen geheel naar eigen keuze minimaal 5 en maximaal 35 nummers aandragen. Woerden De NPO Radio 2-dj’s Frank van ’t Hof en Wouter van der Goes hebben in Woerden het startschot gegeven voor de Top 2000 Stemweek. Woerden is de eerste halte van de Top 2000 Stembus. De route van de bus is hier te vinden. Stemweek Tijdens de Top 2000 Stemweek komt de ochtendshow met Jan-Willem Roodbeen en Jeroen Kijk in de Vegte elke werkdag (06.00 tot 09.00 uur) live vanuit de Stembus, net als de avondshow met Wouter van der Goes en Frank van ’t Hof (18.00 tot 20.00 uur). Ook tijdens andere uitzendingen op NPO Radio 2 wordt regelmatig geschakeld met Wouter en Frank die met de Stembus door het land rijden. Stefan Stasse zorgt traditiegetrouw op 5 december met De Staf van Stasse voor een bijzondere pakjesavond-uitzending tussen 20.00 en 22.00 uur. Stemmen kan tot 7 december 17.00 uur; rond 17.45 uur is dan de Top 10 bekend. De volledige Top 2000 van 2019 wordt op vrijdag 20 december bekendgemaakt. DJ-team Het dj-team van de Top 2000 bestaat dit jaar uit Annemieke Schollaardt, Jan-Willem Roodbeen, Bart Arens, Gijs Staverman, Rob Stenders, Ruud de Wild, Wouter van der Goes, Stefan Stasse, Paul Rabbering, Leo Blokhuis, Rick van Velthuysen en Frank van ’t Hof. Leo Blokhuis, vertrouwd gezicht in het tv-programma Top 2000 a gogo, presenteert dit jaar voor het eerst ‘de lijst der lijsten’ op de radio. Recordhouder is Stefan Stasse: hij is voor de achttiende keer van de partij. De uitzending van de Top 2000 begint op woensdag 25 december om 08.00 uur. Bron mediamagazine.nl
  6. Radio 10 Brabant van start in Noord-Brabant 1 december 2019 Geschreven door Redactie Permalink Sinds vandaag, zondag 1 december, is Radio 10 Brabant te horen in een groot deel van Noord-Brabant in de ether. De uitzendingen zijn onder andere te horen via een groot aantal FM-frequenties van Radio 8FM. Vorige maand werd de wijziging die per vandaag actief is geworden al bekend gemaakt. TiDa De eigenaar van Radio 8FM, TiDa, laat nu een groot deel van haar FM-frequenties en DAB+-capaciteit exploiteren door Radio 10 Brabant. Radio 8FM zelf is voorlopig in een klein deel van de provincie te horen via 95.3 MHz en in Noord-Brabant en Limburg via DAB+. Daarnaast zal Radio 8FM voorlopig nog te beluisteren blijven via de (digitale) kabel en Internet. Voor het frequentiepakket op 95.3 MHz is de TiDa nog op zoek naar een nieuwe invulling. “Regiogerichte muziek” “Radio 10 Brabant is gericht op de regio Brabant en brengt nieuws, weer en verkeer. Naast de grootste hits aller tijden, met popclassics, hoor je regiogerichte muziek. Dit zijn artiesten die in Brabant geboren zijn, zoals Guus Meeuwis, Do en Krezip.” aldus Radio 10 Brabant op haar website. Voorlopig is er alleen non-stop muziek te horen via de nieuwe radiozender. De programma’s van Radio 10 Brabant worden gemaakt in Hilversum. Radio 10 Brabant is te beluisteren in Noord-Brabant via diverse FM-frequenties en via DAB+ in Noord-Brabant en Limburg (kanaal 7B). Bron mediamagazine.nl
  7. RTL Telekids, Stingray Classica NL en NPO 1 Extra in de etalage 1 december 2019 Geschreven door Redactie Permalink Onder andere de televisiezenders RTL Telekids, Stingray Classica NL en NPO 1 Extra worden deze maand door diverse digitale aanbieders in de digitale etalage gezet en zijn Zender van de Maand Zender van de maand Aanbieders van digitale televisie bieden met de zender van de maand de mogelijkheid om kijkers kennis te laten maken met een zender die normaal alleen in een aanvullende pakket is te zien. Dit wordt de zogenaamde zender van de maand genoemd. KPN KPN biedt NPO 1 Extra als Zender van de Maand in de feestmaand december. De zender van de publieke omroep is de gehele maand voor alle abonnees van Interactieve Televisie te zien via kanaal 42. Normaal maakt de zender onderdeel uit van het aanvullende Pluspakket. In de maand december zijn onder andere 3FM Serious Request: Lifeline en de NPO Radio 2 Top 2000 te volgen. Meer informatie op de website van KPN. SKV Kabelaar SKV uit Veendam biedt net als KPN de televisiezender NPO 1 Extra aan als Zender van de Maand in december. De zender is te zien via kanaal 999 en 503. Kabelnoord KabelNoord biedt in december naast het gratis beschikbaar stellen van NPO 1 Extra via kanaal 52 ook Stingray Classica NL gratis aan. De zender is te bekijken voor alle abonnees met digitale televisie via kanaal 13. T-Mobile Aanbieder T-Mobile biedt via haar dienst T-Mobile Thuis ook een Zender van de Maand aan. Voor de maand december is dit RTL Telekids. De zender maakt normaal onderdeel uit van het aanvullende pakket Kids & Music Themapakket maar is in december voor iedereen te zien via kanaal 18. Ziggo Eerder was al bekend geworden dat bij aanbieder Ziggo ook NPO 1 Extra te zien is al Zender van de Maand in december. Bron mediamagazine.nl
  8. Eind Stand Formule 1-stand 2019 Op deze pagina staan de kampioenschapsstanden bij het Formule 1-seizoen 2019. Mercedes-coureur Lewis Hamilton is kampioen geworden met 413 punten, Valtteri Bottas eindigde als tweede. Max Verstappen, Charles Leclerc en Sebastian Vettel completeerden de top-vijf. Lewis Hamilton boekte dit jaar elf overwinningen. Bron gpupdate.net
  9. Uitslag van de race - Formule 1-Grand Prix van Abu Dhabi 2019. Bron gpupdate.net.
  10. Ferrari in opspraak: Doorgegeven hoeveelheid brandstof klopt niet. Ferrari is vlak voor de Grand Prix van Abu Dhabi weer in opspraak geraakt door een nieuwe controverse rond brandstof. Volgens de FIA komt de hoeveelheid brandstof in de auto van Charles Leclerc niet overeen met de hoeveelheid die Ferrari voor de race heeft doorgegeven. Formule 1-teams moeten twee uur voorafgaand aan de race de hoeveelheid brandstof voor iedere auto doorgeven. De FIA voert vervolgens geregeld controles uit om te checken of de aanwezige hoeveelheid ook daadwerkelijk overeenkomt met wat door de teams is doorgegeven. Bij de auto van Leclerc, die de afsluitende Grand Prix als derde zal beginnen, bleek dit niet het geval. "De hoeveelheid brandstof in auto nummer zestien is gecheckt voordat die de pitstraat uitging. Er bleek een significant verschil te zitten tussen de hoeveelheid brandstof die het team heeft doorgegeven en de hoeveelheid brandstof die in de auto werd aangetroffen. Omdat dit niet in overeenstemming is met paragraaf 12-19 van de technische reglementen, geef ik dit door aan de stewards", aldus technisch afgevaardigde van de FIA Jo Bauer. De stewards hebben inmiddels laten weten de zaak na de race te zullen onderzoeken. Bauer zegt niet of er meer of minder brandstof in de auto van Leclerc is aangetroffen dan doorgegeven door Ferrari. Beide opties zijn in theorie mogelijk. Zo zou men door minder brandstof mee te nemen dan doorgegeven, kunnen sjoemelen met het gewicht. Een scenario waarin meer brandstof is meegenomen dan doorgegeven, zou daarentegen kunnen duiden op het meer (en dus illegaal) verbranden van brandstof dan toegestaan. Dit laatste is vooral interessant omdat Ferrari de afgelopen weken onder een vergrootglas is komen te liggen met de brandstofmeter. Horner verwacht diskwalificatie Leclerc Christian Horner was één van de eerste prominenten om op de nieuwe controverse te reageren. Leclerc kan zijn Red Bull-poulain Max Verstappen in theorie nog van de derde plaats in het WK verdringen. De teambaas ziet dat echter niet gebeuren. Volgens hem is het waarschijnlijk dat Leclerc - met terugwerkende kracht, want onderzoek is pas na afloop - wordt gediskwalificeerd van de Grand Prix van Abu Dhabi. "Ik vind vooral het woord 'significant' interessant, 'een significant verschil.' De technische richtlijnen zijn erg zwart-wit. Iets is legaal of niet", verkondigt hij tegenover Sky Sports. "Ik kan dus niet inzien waarom Leclerc niet zou worden gediskwalificeerd." Bron gpupdate.net.
  11. Verstappen pakt P3 in WK: "Het is een goed jaar geweest. Max Verstappen heeft het Formule 1-seizoen 2019 afgesloten met een tweede plaats in Abu Dhabi. Het levert de Nederlander een derde stek in het WK op, zijn beste klassering tot dusver. "Het is een al met al een goed jaar geweest", aldus de winnaar van Spielberg, Hockenheim en Interlagos. Verstappen kwalificeerde zich zaterdag als derde, maar mocht door een motorische gridstraf van Valtteri Bottas alsnog vanaf de eerste startrij vertrekken. Door de topsnelheid van Ferrari kon hij daar echter niet lang van genieten. Zo verschalkte Charles Leclerc hem op het eerste rechte stuk en moest Verstappen zich ook met hand en tand verdedigen ten opzichte van Sebastian Vettel. Dit lukte ternauwernood, waardoor de Red Bull-coureur zich op de derde stek wist te handhaven. Een nieuwe strijd met de ongenaakbare Lewis Hamilton bleek te hoog gegrepen, maar Verstappen maximaliseerde wel qua bandenmanagement. De achtvoudig Grand Prix-winnaar ging op de mediums veel langer door dan beide Ferrari-coureurs en koos zodoende voor een eenstopper. Met succes, Verstappen verschalkte Leclerc al op het asfalt en reed in het restant onbedreigd naar P2. "Ons tempo was best prima. Mercedes en Lewis waren vandaag alleen te snel voor ons. Maar al met al is het een goed jaar geweest. Om dat jaar met P3 in het kampioen af te sluiten, is positief", stelt Verstappen meteen na het vallen van de vlag. Op het Yas Marina Circuit maximaliseerde hij eigenlijk andermaal door beide Ferrari's te verschalken. "We moesten qua strategie wel iets anders doen dan Ferrari. Zij kwamen vroeg naar binnen en wij gingen daardoor juist langer door, ook omdat ze ons in de eerste ronde hadden ingehaald." Toch vertellen al deze positieve noten nog niet het hele verhaal van Verstappens race. Hij klaagde immers meermaals over een vreemd gevoel, naar alle waarschijnlijkheid gelieerd aan een probleem met de Honda-krachtbron. "Het waren wat kleine dingetjes. We moesten dat managen, maar uiteindelijk heeft het qua posities geen verschil gemaakt." En dus luidt het devies genieten, uitrusten en alles op een machtsgreep in 2020 zetten. "We zullen tijd met vrienden en familie doorbrengen en ons helemaal opladen voor volgend jaar. Dan willen we sterker terugkomen." Bron gpupdate.net.
  12. Hamilton niet bezig met Ferrari ondanks "groot compliment. Lewis Hamilton is Ferrari-teambaas Mattia Binotto dankbaar voor de mooie woorden in de media, maar wuift geruchten over een overstap in 2021 weg na een "eerste compliment in 13 jaar." Lewis Hamilton is een van de toprijders wiens contract na het seizoen 2020 afloopt. Binotto werd in Abu Dhabi gevraagd of Hamilton een optie zou kunnen zijn voor de Scuderia in 2021. Binotto stelde dat "Lewis een buitengewoon goede coureur is, een fantastische coureur eigenlijk. Dat hij vanaf 2021 beschikbaar is, kan ons alleen maar vrolijk stemmen." Ondertussen denken de Italiaanse media te weten dat Hamilton dit jaar al twee keer heeft samengezeten met Ferrari-voorzitter John Elkann. Hamilton apprecieert de woorden van Mattia Binotto, maar daar blijft het voorlopig ook bij. "Het is de eerste keer dat ik dat gehoord heb", reageerde hij. "Dat is het eerste compliment van Ferrari dat ik in dertien jaar heb gekregen. Ik denk niet dat het veel betekent, maar het is aardig. Ik ben er dankbaar om. Of het tijdverspilling is? Nee het is nooit tijdverspilling om aardig tegen iemand te zijn. Het is een team dat ik altijd heb geapprecieerd. Het is dus niet slecht om waardering te krijgen." Hamilton wil nog niet vooruitkijken naar 2021 en een nieuw contract. "Daar ben ik eerlijk gezegd nu niet mee bezig. Wie weet wat de rijdersmarkt volgend jaar gaat doen. Ferrari heeft al twee geweldige rijders. Ik werk met een ongelooflijke groep mensen en ik ben het hen verschuldigd om hen mijn energie honderd procent te geven. Ik heb nog steeds een contract en de onderhandelingen zijn nog niet begonnen. Het is raar als je dat al meer dan een jaar op voorhand moet doen en het niet aan het eind kan, maar goed. Zo gaat het nu eenmaal." Bron gpupdate.net.
  13. Vettel verslagen door Leclerc: "Ik moet het zelf beter doen. Sebastian Vettel is voor het eerst sinds 2014 en voor het eerst in dienst van Ferrari verslagen door zijn teamgenoot. Nieuwkomer Charles Leclerc verzamelde over het hele seizoen 24 punten meer dan Vettel, voor de Duitser reden genoeg om ontevreden te zijn over zijn eigen prestaties. Vettel sloot het seizoen - waarin de spanningen tussen beide Ferrari-coureur geregeld hoog opliepen - af met een tamelijk kleurloze race. Het treffen op het Yas Marina Circuit bracht hem naar P5, terwijl zijn teamgenoot nog een podium binnensleepte. Zelfs als de Monegask door alle brandstofperikelen nog wordt gediskwalificeerd, dan eindigt hij nog voor Vettel in de eindstand van het WK. Voor de viervoudig wereldkampioen reden genoeg om zijn eigen prestaties onder een vergrootglas te leggen. "We hebben niet het jaar gehad waar we vooraf op hoopten, punt. De redenen daarvoor zijn duidelijk en de lessen die we daaruit moeten trekken ook. Nu is het aan ons om dat in de praktijk te brengen", is Vettel kritisch in gesprek met Sky Sports F1. "Als team kunnen we beter presteren, maar als individu kan ik, of nee, moet ik het ook beter doen. Het was geen goed jaar van mijn kant." De vervolgvraag is dan wat er volgend jaar mogelijk is. Ferrari heeft afgaande op deze slotrace een aardig gat te dichten en de reglementen blijven stabiel. "Maar het is niet allemaal zo slecht als dat het er misschien uitziet. Het waren vooral kleine dingetjes en die hebben geleid tot het algehele beeld. Maar ik ben ook de eerste om naar mezelf te kijken. Ik weet dat ik beter kan en dat is het doel voor volgend jaar. Hopelijk hebben we dan ook een beter totaalpakket, zodat we met Mercedes en Red Bull kunnen vechten." Leclerc: "Ik moet Vettel bedanken, heb veel geleerd" De woorden van Vettel betekenen indirect ook dat Leclerc best tevreden kan zijn over zijn individuele prestaties. Tijdens zijn eerste jaar bij Ferrari heeft hij meteen de beoogde kopman verslagen. "Ik kan best tevreden zijn met dit seizoen", bevestigde hij. "Maar daarvoor moet ik Seb bedanken, ik heb dankzij hem heel veel kunnen leren", looft hij zijn ervaren teammaat. "Ik heb dit jaar mijn jongensdroom waar kunnen maken. Niet alleen in de Formule 1, maar vooral bij het team van Ferrari. Hopelijk worden we samen sterker en krijgen we in de toekomst het succes dat we verdienen." Bron gpupdate.net.
  14. Hamilton ongenaakbaar in Abu Dhabi, Verstappen tweede. Lewis Hamilton heeft in de laatste race in Abu Dhabi een dominante zege geboekt. De wereldkampioen van 2019 reed van start tot finish aan de leiding. Max Verstappen kampte met technische problemen, maar reed niettemin een sterke race en finishte als tweede. Charles Leclerc werd derde, maar Ferrari moet nog bij de stewards komen omdat de hoeveelheid brandstof in de auto van de Monegask niet klopte. Na twintig races te hebben afgewerkt verschenen de coureurs in Abu Dhabi voor de laatste keer dit jaar aan de start. Lewis Hamilton scoorde zaterdag met overmacht de de laatste pole-position van het seizoen en Max Verstappen nam naast hem plaats op de eerste startrij, met dank aan een gridstraf voor Valtteri Bottas, die zijn Mercedes naar de tweede tijd stuurde. Voor de Nederlander was het zaak om een voorsprong van elf punten te verdedigen op Charles Leclerc, om zo het jaar als derde in het kampioenschap af te sluiten. De Ferrari-coureur ging als derde van start in Abu Dhabi, maar nog voor de wedstrijd onderweg was, pakten zich donkere wolken samen boven de Monegask en het team uit Maranello. Volgens een rapport van technisch gedelegeerde Jo Bauer verschilde de hoeveelheid brandstof in de SF90 'significant' van de hoeveelheid die door Ferrari was doorgegeven. De wedstrijdleiding werd hiervan op de hoogte gesteld, die besloot de zaak na afloop van de race in onderhandeling te nemen. Hiermee ging Leclerc mogelijk diskwalificatie boven het hoofd, nog voordat de wedstrijd onderweg was. Verstappen klaagt over motor Leclerc begon niettemin voortvarend aan de race. Hamilton bleef bij de start aan kop en had al vrij snel een aardige voorsprong te pakken. Verstappen kwam aan het begin gelijk onder druk te staan van Leclerc, die op weg naar de achtste bocht de Nederlander succesvol wist te verschalken. De coureur van Red Bull dreigde hierna ook een positie te verliezen aan de als vierde gestarte Sebastian Vettel, maar sloeg een aanval van de Duitser bij de elfde bocht succesvol af. Verstappen zou na een paar ronden op de boordradio komen om te klagen over de motor, waarop hij naar een andere modus moest wisselen. Verder naar achteren werd Pierre Gasly aan de buitenkant van de eerste bocht aangereden door Lance Stroll, waardoor de Fransman tegen de achterkant van Sergio Perez aantikte. De Toro Rosso-man moest na het incident naar de pits om een nieuwe voorvleugel te maken en kwam zodoende stijf achteraan te liggen. Bottas moest door een penalty voor het wisselen van de laatste startplaats beginnen, maar lag na acht ronden alweer in de top-tien. Doordat er tijdens de openingsfase van de race wegens een technisch probleem niemand gebruik mocht maken van DRS en het Yas Marina Circuit sowieso geen gemakkelijke baan is om in te halen, draaide het vervolgens om de pitstops. Ferrari brak de race na twaalf ronden open en verraste door een dubbele pitstop uit te voeren, terwijl Leclerc op mediums was begonnen en Vettel op softs. De Monegask moest in theorie dus langer door kunnen gaan, maar was de eerste die nieuwe banden kreeg, waarna Vettel stopte bij het team. Bij de Duitser ging de bandenwissel verre van soepel en stond hierdoor langer stil dan gepland. Verstappen onbedreigd op weg naar P2 Verstappen stopte na 25 ronden naar binnen voor nieuw rubber en keerde achter Leclerc terug op het circuit. Hamilton, die op dat moment al een ruime voorsprong genoot, ging een ronde later naar binnen en behield de leiding bij zijn pitstop. In de ronden die volgden klaagde de Limburger steen en been over de motor, waar hij vooral hinder van had onder het remmen. Ondertussen dichtte hij echter wel het gat naar Leclerc, wiens banden dus ruim tien ronden ouder waren. In ronde 32 kwam Verstappen aan de staart van de Ferrari en dook hij het naderen van de achtste bocht aan de binnenkant. De Nederlander nam zo gedecideerd de tweede stek over van Leclerc. Een poging van de Monegask om de Red Bull terug te pakken mislukte, waarmee dat gevecht was beslist. Verstappen bleef hierna problemen houden, maar kon desondanks een fatsoenlijk tempo rijden. Ferrari besloot hierop beide rijders nog maar een tweede keer te laten stoppen, om hen zo betere kansen te geven voor de slotfase van de race. In ronde 38 wisselde Leclerc van de harde naar de zachte band en bleef derde liggen. Vettel stopte opnieuw aansluitend op zijn teamgenoot en stapte over naar de mediums. Hij viel hiermee terug van de vierde naar de zesde plaats. Bottas, die inmiddels Alexander Albon voorbij was, schoof zo door naar P4 terwijl de Britse Thai de vijfde plek in handen kreeg. Hamilton sluit seizoen in stijl af Hamilton reed in het restant van de race onbedreigd naar de 84ste overwinning in zijn Formule 1-carrière. Verstappen eindigde comfortabel als tweede op het Yas Marina Circuit en stelde daarmee de derde plaats in de WK-stand veilig, zijn beste eindklassering in de Formule 1 tot dusver. Leclerc kwam als derde over de streep, maar Ferrari moet dus nog bij de stewards komen vanwege een mogelijke overtreding aangaande de hoeveelheid brandstof in de auto. Bottas werd kort achter Leclerc knap vierde, na als laatste aan de wedstrijd te zijn begonnen. Albon kreeg in de voorlaatste ronde Vettel achter zich. Een eerste aanval werd afgeslagen, maar uiteindelijk moest de teamgenoot van Verstappen zijn meerdere erkennen in Vettel, die zo als vijfde finishte. Sergio Perez, Lando Norris, Daniil Kvyat en Carlos Sainz pakten de overige punten in Abu Dhabi. De teams blijven nog even in Abu Dhabi voor een tweedaagse bandentest, die op dinsdag begint. Max Verstappen neemt daarbij ook een dag voor zijn rekening namens het team van Red Bull. De eerstvolgende Formule 1-race is op 15 maart 2020 in het Australische Melbourne. Bron gpupdate.net.
×