Ga naar inhoud

dreka

Moderators
  • Aantal items

    2344
  • Berichten in chatbox

    658
  • Registratiedatum

  • Laatst bezocht

  • Dagen gewonnen

    48

dreka won de laatste dag op 13 juni

dreka had de meeste 'vind ik leuk' inhoud!

Community reputatie

174 Populair

3 Volgers

Over dreka

  • Titel
    Moderator
  • Verjaardag 30-11-1961

Apparatuur

  • Welke ontvanger heeft u?
    Array

Persoonlijke Informatie

  • Locatie
    Array

Recente bezoekers van dit profiel

De recente bezoekers blok is uitgeschakeld en zal niet meer getoond worden aan gebruikers.

  1. 24 Uur van Le Mans live te volgen bij Eurosport en RTL 7. 15 juni 2019 Geschreven door Redactie Permalink De 87e editie van de ’24 uur van Le Mans is dit weekeinde live te zien bij Eurosport en RTL 7. De race begint zaterdagmiddag om 15.00 uur. Race In de 24 uur van Le Mans rijden zestig auto’s, bestuurd door drie coureurs per team en verdeeld over vier klassen: LMP1, LMP2, GTE Pro en GTE AM, gelijktijdig zo veel mogelijk ronden in 24 uur. Het winnende team, vorig jaar en in 2015 het team van Porsche, legt meer dan 5.000 kilometer af en haalt topsnelheden van zo’n 350 kilometer per uur. Eurosport op Eurosport beginnen de uitzendingen van de ’24 Uur’ op zaterdagochtend om 09.00 uur met de rechtstreekse uitzending van de warm-up. De race zelf is vanaf 14.45 uur live te zien; de finish wordt op zondagmiddag rond de klok van drie verwacht. De uitzendingen zijn te volgen op Eurosport 1, Eurosport 2 en de Eurosport Player. RTL 7 Ook RTL 7 zendt de race live uit. Zaterdagmiddag wordt er vanaf 14.00 uur uitgebreid vooruitgeblikt op de race bij RTL 7, alvorens om klokslag 15.00 uur het startschot wordt gegeven en de race 24 uur lang te zien is bij RTL 7. mediamagazine.nl
  2. FOX Sports stopt eind juni met teletekst-dienst. 15 juni 2019 Geschreven door Redactie Permalink Sportzender FOX Sports stopt per eind juni met haar haar teletekst-dienst. Dit heeft de sportzender bekend gemaakt. Op 27 juni aanstaande gaat de stekker eruit. Online Op de teletekstdienst van de sportzender is informatie te vinden over de programma’s die worden uitgezonden op FOX Sports en kan nieuws over onder andere de Eredivisie en de Keukenkampioen Divisie worden bekeken. Deze informatie zal voortaan alleen online te vinden zijn via de website van de sportzender. RTL en SBS al eerder gestopt FOX Sports is niet de eerste televisiezender in Nederland die de uitzendingen van Teletekst staakt. Grote commerciële televisiezenders in Nederland zijn al eerder gestopt met hun teletekst-diensten. Zo stopte RTL Nederland in april 2017 met haar dienst RTL Text en vorig jaar trok SBS de stekker uit de dienst. Buitenland Ook in een aantal landen om ons heen is de dienst al afgebouwd. In Vlaanderen stopte de publieke omroep VRT in 2016 met de dienst wegens bezuinigingen. In Vlaanderen stopte eerder al de Vlaamse commerciële televisiezender VTM met het aanbieden van de dienst, de Engelse BBC stopte in 2012 met hun Ceefax NOS De NOS heeft geen plannen om de dienst af te bouwen. Uit eerder onderzoek bleek dat Teletekst in Nederland nog steeds populair blijft. Exacte kijkcijfers zijn voor de dienst in Nederland niet bekend, maar op basis van eigen onderzoek in 2017 schat de NOS in dat er dagelijks nog 3,7 miljoen Nederlanders op kijken. Driekwart van de volwassen Nederlanders gebruikt de dienst wel eens. Bron mediamagazine.nl
  3. Veteranendag 2019 live op NPO 1. Op de laatste zaterdag van juni worden ruim 111.000 veteranen geëerd die zich, vanaf de Tweede Wereldoorlog tot en met de missie in Mali, hebben ingezet voor vrede. Dat gebeurt in een rechtstreeks verslag van de NOS op zaterdag 29 juni vanaf 12.50 uur. Militair historicus Christ Klep verzorgt het commentaar van het rechtstreeks verslag in de binnenstad van Den Haag waar ruim 4000 veteranen en militairen voorbij marcheren. Presentator Astrid Kersseboom praat onder anderen met luitenant-generaal buiten dienst Mart de Kruif. Samen blikken ze terug, maar ook vooruit: naar de Invictus Games, het internationale sportevenement voor militairen die in diensttijd gewond zijn geraakt. [Radio.NL] Bron radio.nl
  4. Joe breidt uit met twee themazenders op DAB+ in Vlaanderen. 11 juni 2019 Geschreven door Redactie Permalink Radiozender Joe is nu ook met de themazenders Joe 90’s en Joe Easy te horen in de digitale ether (DAB+) in Vlaanderen. De beide radiozenders zijn vandaag toegevoegd aan het digitale aanbod in de ether in Vlaanderen. Uitbreiding Naast Joe 90’s en Joe Easy waren al de radiozender Joe zelf en de digitale themazenders Joe 70’s en Joe 80’s te horen via DAB+ in Vlaanderen. Medialaan is in Vlaanderen daarnaast actief met de radiozender Qmusic. Ook deze radiozender heeft onlangs haar aanbod via DAB+ uitgebreid met twee radiozenders: Q Foute Radio en Q Summer. Norkring De nieuwe themazenders van Joe zijn te beluisteren via het nieuwe DAB+-netwerk van netwerkexploitant Norkring dat uitzendt op kanaal 5A en 5D in Vlaanderen. Momenteel zijn via het pakket van Norkring dat uitzendt op kanaal 5A en 5D in Vlaanderen de radiozenders Qmusic Foute Radio, Q Summer, NRJ Vlaanderen, StadsRadio Vlaanderen, RTBF MIX en One World Radio te horen. One World Radio is tot en met eind augustus te beluisteren via DAB+. Luisteren Joe 90’s en Joe Easy zijn in delen van Zuid-Nederland ook te ontvangen via de digitale ether via de kanalen 5A en/of 5D. Daarnaast is de radiozender samen met diverse andere themazenders van Joe te beluisteren via Internet. In Nederland is overigens ook radiozender Joe te beluisteren. De radiozender is als digitale themazender van Qmusic te beluisteren via Internet. Bron mediamagazine.nl
  5. Serie ‘The Rook’ met Barry Atsma vanaf 1 juli exclusief bij Ziggo. 13 juni 2019 Geschreven door Redactie Permalink Op maandag 1 juli, een dag na de première in de VS, start de gloednieuwe supernatural thrillerserie The Rook exclusief bij Ziggo Movies & Series. Barry Atsma speelt Peter van Syoc in de thriller The Rook en is onderdeel van de cast die bestaat uit grote sterren als Emma Greenwell, Joely Richardson en Olivia Munn. De veelbelovende serie werd volledig opgenomen in Londen. De serie is exclusief voor Liberty Global ontwikkeld in samenwerking met entertainmentgigant Lionsgate voor Starz. Over The Rook The Rook speelt zich af in de toekomst en is losjes gebaseerd op de gelijknamige fantasy-thriller roman van Daniel O’Malley die in 2012 gepubliceerd werd. The Rook volgt Myfanwy Thomas, een jonge vrouw die bijkomt in de stromende regen op de Millennium Bridge in Londen, omringd door dode lichamen met rubberen handschoenen. Ze heeft geen idee wie ze is en hoe ze daar terecht is gekomen. Mede dankzij een door haarzelf geschreven briefje, komt ze erachter dat ze een hoge functie heeft bij Checquy, de geheime dienst van Groot-Brittannië voor mensen met paranormale gaven: “Dear you, if you’re reading these words, but you don’t remember writing them, then I’m afraid I’ve failed.” Om uit te vinden wie haar geheugen heeft gewist en waarom zij doelwit is, gaat Myfanwy (uitgesproken zoals in ‘Tiffany’) op zoek in de gevaarlijke en complexe wereld van de geheime dienst. Beetje bij beetje leert ze haar verontrustende verleden en haar speciale krachten kennen. Lukt het haar degenen die haar geheugen hebben gestolen te stoppen voor ze af kunnen maken waar ze aan begonnen zijn? Barry Atsma en internationale cast Myfanwy wordt gespeeld door Emma Greenwell uit True Blood en Shameless. Naast haar schitteren bekende acteurs als Joely Richardson (Nip/Tuck), Olivia Munn (The Newsroom), Adrian Lester (Primary Colors) en James D’Arcy (Dunkirk). Richardson speelt Lady Farrier, de mentor en bondgenoot van Myfanwy en hoofd van de Checquy. Barry Atsma vertolkt de rol van Peter van Syoc, een charmante en psychotische sleutelfiguur van een crimineel kartel dat bekend staat als The Lugat. In Nederland sleepte Atsma al diverse prijzen in de wacht, onder andere voor zijn rol in Loft, Mannenharten en Komt een Vrouw bij de Dokter. Maar ook in het buitenland is hij een gewaardeerd acteur, dat bewijzen de awards voor Beste Hoofdrol die hij onlangs in ontvangst mocht nemen voor zijn rol in de serie Bad Banks. Bron mediamagazine.nl
  6. Bizar: Grosjean hangt held uit en verjaagt inbrekers uit eigen huis. Romain Grosjean kennen we als Formule 1-coureur van Haas. Volgens zijn vrouw is hij 's nachts echter ook een held, waarmee ze echter doelt op het feit dat haar man twee inbrekers verjoeg. Romain Grosjean lag allicht nog wakker van zijn nulscore in de Grand Prix van Canada, toen hij een vreemd geluid in zijn huis hoorde. Toen hij op onderzoek ging, zag de Franse Zwitser twee mannen die via zijn raam probeerden in te breken. "Ze renden weg toen ik de gang op kwam. Niet het fijnste gevoel om dit mee te maken, maar iedereen is veilig. De kinderen hebben er gelukkig ook niets van meekregen en dat hoop ik zo te houden", zo laat hij via Instagram weten. Ook zijn vrouw Marion was blij met de nachtelijke daden van haar echtgenoot. "Normaal geloof ik niet in van die uitspraken dat coureurs helden zijn. Ze redden de wereld niet, maar ze verrijken hem. Na vannacht vind ik mijn coureur echter wel een held", liet ze optekenen. Bron racingnews365.nl
  7. Verstappen benadrukt: "Ik geloof in dit project. Red Bull-baas Helmut Marko zei onlangs dat hij bang is om Max Verstappen te verliezen, omdat het team op dit moment niet over een winnende auto beschikt. Geconfronteerd met de uitspraken van de Oostenrijker laat de Limburger weten dat hij vertrouwen heeft in het project Red Bull-Honda. "Natuurlijk zijn we bang dat Max ons gaat verlaten", zei Marko in de Italiaanse sportkrant Gazzetta dello Sport. "Op het moment staat er maar één auto op de grid waarmee gewonnen kan worden en die is van Mercedes. We hebben een stap gemaakt en onze performance is beter geworden, maar we zijn nog steeds niet snel genoeg om races te kunnen winnen." Afgelopen zondag won Lewis Hamilton de Grand Prix van Canada, geholpen door een tijdstraf van vijf seconden voor Ferrari-coureur Sebastian Vettel. Het fabrieksteam van Mercedes is hierdoor nog altijd ongeslagen in 2019. Verstappen kwam als vijfde aan de finish op het Circuit Gilles Villeneuve, zijn minste resultaat tot dusver dit seizoen, na eerder twee derde plaatsen en vier vierde plekken te hebben behaald met de Honda-aangedreven RB15. "We weten allemaal dat het beter moet, maar ik heb vertrouwen in het project dat we samen met Honda zijn aangegaan", reageerde Verstappen na afloop van de Grand Prix in Montreal op de uitspraken van Marko. "We moeten gewoon hard aan het werk om onze performance te verbeteren en dan zien we wel hoe het in de komende races gaat. Als we iets meer vermogen krijgen en de auto iets beter in balans weten te brengen, dan is de situatie gelijk heel anders." Bron gpupdate.net.
  8. Geruchten o-verstap Max Verstappen: wat is waar? Het is een verhaal dat plotseling overal opduikt: een transfer van Max Verstappen naar een van de twee topteams in de Formule 1. Hoe kwam dit in de wereld, en wat zijn de realistische opties? We werken ze uit. Als we uit de GP van Canada een aantal conclusies mogen trekken, dan zijn het de volgende: een over-actieve FIA trekt met zijn overregulering het laatste sprankje aan spanning uit de sport, en het gat tussen Mercedes/Ferrari en Red Bull is niet kleiner geworden. Daarnaast zakte Pierre Gasly met P8 (na kwalificatie op P5) behoorlijk door het ijs, en moet hij zo langzamerhand vrezen voor zijn plaats bij Red Bull. Max Verstappen daarentegen haalde opnieuw het maximale uit zijn RB15, en boekte een mooi record: back-to-back - van Canada 2018 tot Canada 2019 - finishte onze landgenoot voor zijn teamgenoot. Een indrukwekkende reeks, die nog maar eens aantoont dat Red Bull met Max Verstappen goud in handen heeft. Maar de grote vraag is: gaat al dat talent niet verloren bij een team dat niet mee kan strijden voor de overwinningen? Natuurlijk, het is voor de spanning beter om een absolute GOAT niet in de allerbeste auto te stoppen, maar de verschillen in het veld zijn de laatste jaren zo groot, dat je met alle talent van de wereld niet wint van de beste teams met een matige coureur. Max Verstappen is al aan zijn vijfde seizoen in de Formule 1 bezig, en kan in zijn huidige vorm makkelijk meestrijden om de titel, mits hij een goede auto heeft. En Max heeft honger, maar is tegelijkertijd gebonden aan een contract tot en met 2020. Het balletje van het transfernieuws begon te rollen, nadat Jos Verstappen dit artikel retweette, waarin Helmut Marko stelt dat het huidige Red Bull Verstappen na afloop van zijn contract niet binnenboord kan houden. Joske heeft zijn gewraakte retweet inmiddels verwijderd, maar het internet vergeet niets: Geen handige actie van Jos natuurlijk, want Red Bull weet ook wel dat Verstappen naar een topteam wandelt als ze het gat naar de concurrentie niet dichten, zonder dat dit expliciet gezegd of ge-endorse't wordt. Bovendien brengt het zoonlief Max in een wat ongemakkelijke positie met het team dat zijn vorstelijke salaris betaalt. Max heeft inmiddels gereageerd op de enige manier zoals dat moet: door te stellen dat hij zich committed is aan het de renstal Red Bull-Honda, en zich hier voor 100 procent inzet voor een goed resultaat. En zo is het maar net: met elke andere reactie had Max zijn eigen glazen ingegooid. Motorvermogen Het zal Max aan de andere kant totaal niet gezind hebben dat de Renaults zo hard liepen in Montreal: het kostte hem de grootste moeite om voorbij Lando Norris te komen, en hij wist Ricciardo en Hülkenberg maar ternauwernood achter zich te houden. Echter, motorenleverancier Honda presteert boven verwachting: misschien nog niet qua power, maar wel qua betrouwbaarheid. Als de Japanners gedurende dit seizoen het gat naar de top weten te dichten, en in 2020 op redelijk gelijke hoogte mee kunnen doen, ziet de wereld er weer heel anders uit. Sowieso schijnt Honda voor de volgende GP op Paul Ricard alweer met een nieuwe motor te komen. De kans dat Verstappen voor 2021 van team wisselt schatten we klein in: voornamelijk omdat de andere teams hun sterren (Hamilton en Vettel) tot die tijd hebben vastgelegd, en de tweede rijders van Mercedes en Ferrari ook prima presteren. Als de teams een coureur hadden die hen zorgen baart, dan zou het ze misschien nog kunnen bewegen de enorme afkoopsom voor Verstappen aan Red Bull Racing te betalen, maar in de huidige situatie zien we geen reden voor de topteams om in 2020 al aan Verstappen te gaan trekken. 2021 is sowieso een logischer aanvangsjaar: dan treden de nieuwe regels in de F1 in werking, met een bijbehorende eventuele budget cap. In de wandelgangen wordt momenteel gesproken over 175 miljoen euro, maar het salaris van de coureurs mag hierbuiten gelaten worden. De topteams geven momenteel ongeveer het dubbele uit. Of Mercedes en Ferrari Max Verstappen kunnen betalen? Absoluut. Of ze hem ook halen voor 2021? Dat is van veel factoren afhankelijk, maar we denken het niet. Zeker Ferrari zit goed, met jong talent Leclerc en Vettel die nog steeds van wereldklasse is. Mercedes heeft de dominante auto, en Hamilton natuurlijk, die dit jaar naar zijn zesde titel op weg lijkt te zijn. Bovendien hebben we goede hoop dat Red Bull er weer helemaal bovenop komt, in dat geval kunnen we Max in 2021 misschien weer tegen Ocon zien vechten, waarbij het duel dit keer tussen Red Bull en Mercedes is. Tags: Max Verstappen, NL, Formule 1, Racing, Red Bull Racing H. Feitsma. Bron autobahn.eu
  9. Welkom Josepklavere op dit forum. We hopen je hier vaak te zien. Succes dreka
  10. Oud-filelezer Rob van Rees overleden. Medianieuws In zijn woonplaats Nijmegen is Rob van Rees (80) afgelopen donderdagochtend overleden. Van Rees wordt gezien als belangrijke grondlegger van de verkeersinformatie op de Nederlandse radio. De oud-filelezer overleed na een kort ziekbed. Van Rees was 40 jaar geleden de eerste filelezer van ‘Driebergen’. Daar was de Algemene Verkeersdienst van de politie gevestigd die de snelwegen in Nederland onder haar hoede had. Tot die tijd werd de verkeersinformatie op de publieke radiozenders voorgelezen door de nieuwslezers van het ANP. Dat gebeurde voornamelijk tijdens de spits. Die informatie kreeg het ANP per telex van de politie uit Driebergen. Omdat het steeds drukker werd op de wegen, kwam het verzoek van de Avro of de politie niet zelf de verkeersinformatie wilde gaan voorlezen op de radio. Daardoor kon de informatie actueler zijn. Dat gebeurde voor het eerst in het programma “Auto in, Avro aan” met Tosca Hoogduin op Hilversum 1. Het voorlezen gebeurde vanuit een zelf gebouwde omroepcel. In de loop der jaren werd de verkeersinformatie vanuit Driebergen op de radio fors uitgebreid. In 1998 kwam hier een einde aan omdat de politie besloot dat het geven van verkeersinformatie geen taak meer van haar was. Ook op televisie was Van Rees enige tijd te zien. Eind jaren ’80 presenteerde hij het autoprogramma ‘Autovisie’ bij het toenmalige RTL Véronique. [Radio.NL] Foto: Pixabay Bron radio.nl
  11. Vettel woest over tijdstraf Canada: "Je moet wel blind zijn. Sebastian Vettel was ziedend nadat hij door een tijdstraf de Formule 1 Grand Prix van Canada verloor. De Duitser van Ferrari droop eerst af, maar ging uiteindelijk toch met tegenzin op het podium staan. Vettel behield als polesitter zijn leiding bij de start en leek op geen enkel moment in de problemen te komen tegen de achtervolgende Mercedes van Hamilton. Ook na de enige ronde pitstops bleef Vettel aan kop. In de 48ste ronde van een verder fletse wedstrijd was er plots toch opschudding toen Vettel een fout maakte in de eerste chicane en door het gras moest. De Duitser schoof weer de baan op - schijnbaar zonder controle over zijn Ferrari - en hinderde daarbij Hamilton. De stewards van de FIA gaven Vettel daarvoor een straf van vijf seconden naar de letter van de wet omdat hij "op een onveilige manier weer op het circuit kwam en daarbij een tegenstander hinderde". Vettel was niet meer in staat om op het circuit een veilige marge van vijf seconden te nemen tegenover Hamilton om een zuurverdiende overwinning te vrijwaren. Hij kwam wel als eerste over de finish, maar de zege was voor Hamilton. Vettel, die zo zijn eerste seizoenszege door de neus geboord zag, reageerde woest na afloop. "Je moet wel blind zijn om te denken dat ik door het gras kan gaan en dan de wagen onder controle kan houden", brieste Vettel op de boordradio. "Ik had al geluk dat ik niet de muur inging. Waar moest ik anders naartoe? Dit is niet eerlijk." Teambaas Mattia Binotto probeerde zijn rijder nog aan te manen tot kalmte, maar dat was verloren moeite. "Nee, ik blijf niet kalm. Ik ben kwaad en ik heb het recht om kwaad te zijn." Vettel parkeerde zijn wagen aan het begin van de pitlane en niet onder het podium zoals het hoort. Hij ging eerst naar het motorhome van Ferrari om af te koelen. Uiteindelijk besloot hij toch nog om met frisse tegenzin deel te nemen aan de podiumceremonie, maar niet voordat hij eerst de bordjes van de eerste en tweede plaats van plaats verwisselde. Op het podium legde hij zijn standpunt uit aan de talrijke fans. "We hadden een geweldige show en dan... je moet de mensen maar vragen wat ze hiervan vinden. Ik denk dat ik al genoeg heb gezegd." Een aantal fans begon boe te roepen naar Hamilton, maar dat vond Vettel niet correct. "De mensen moeten niet naar Lewis roepen, maar naar de beslissing zelf." Bron gpupdate.net.
  12. Verstappen maximaliseert met P5: "Meer zat er niet in. Max Verstappen heeft opnieuw gemaximaliseerd. De Red Bull-coureur finishte zondag, vanaf de negende startplaats, als vijfde in de Grand Prix van Canada. Verstappen was zaterdag in de kwalificatie blijven steken op P11. De Nederlander probeerde zich in Q2 op mediums te plaatsen voor Q3, om een eerste stint in de race op de snel slijtende softs te vermijden. Verstappen was in zijn eerste run op mediums echter niet snel genoeg en wisselde daarom voor zijn tweede run terug naar softs. Vanwege de crash van Kevin Magnussen in de slotfase van Q2 en de daaropvolgende code rood kon Verstappen echter geen tijd meer rijden op de rode compound. Door een gridstraf van Carlos Sainz en de beslissing van Magnussen om uit de pitstraat te starten, schoof Verstappen op naar P9 op de grid. Lando Norris werd zijn eerste prooi in de race, al had de vijfvoudig Grand Prix-winnaar het niet gemakkelijk met de McLaren-rijder. Verstappen ging Norris in de vierde ronde voorbij in de hairpin, maar werd direct daarna op het lange rechte stuk teruggepakt. Even later passeerde Verstappen Norris alsnog definitief. "Je ziet dat ze wel een goede topsnelheid hebben. Ze rijden ook met iets minder vleugel, vandaar dat Lando mij weer inhaalde. Ik wilde geen risico nemen door diep in te remmen en misschien schade te rijden. Daarom bleef ik erachter. Later kreeg hij problemen met zijn banden en toen ben ik hem alsnog voorbij gegaan", begon Verstappen de analyse van zijn race voor de camera van Ziggo Sport. Door de pitstops van Pierre Gasly en Daniel Ricciardo schoof Verstappen vervolgens op naar P6, waarna hij aan de staart kwam van Valtteri Bottas. "Hij zat vast achter Nico Hülkenberg. Je kan hier niet echt goed inhalen. Het is ook moeilijk volgen", legde Verstappen uit. Later in de race, toen Bottas vrij baan had, kon de Nederlander geen vuist maken ten opzichte van de Mercedes. Verstappen startte de race op het Circuit Gilles Villeneuve op de harde band en kon daardoor een lange eerste stint rijden. Hij wisselde pas in de 49ste van in totaal 70 ronden naar mediums, waarmee hij de laatste coureur was die een pitstop maakte. "Ik spaarde mijn banden en nadat de jongens voor me naar binnen waren gegaan, heb ik mijn eigen ritme gereden, maar we waren niet heel snel ten opzichte van de rijders voor ons", aldus Verstappen. Nadat Verstappen zelf nieuwe banden was komen halen, kwam hij achter Hülkenberg en Ricciardo weer de baan op. "Maar hen hebben we makkelijk kunnen inhalen, waarna we naar huis zijn gereden", vertelde Verstappen. Hij meldde tijdens de race nog wel een probleem met het rempedaal te hebben. "De remmen werden een beetje warm, dus ik moest iets meer liften voor het remmen. Toen was het op het einde weer goed. Vijfde was helaas het maximaal haalbare. Meer zat er niet in", besloot Verstappen. Bron gpupdate.net.
  13. Hülkenberg mocht Ricciardo niet passeren van Renault. Renault Formule 1-coureur Nico Hülkenberg was "een beetje ontstemd" nadat het team hem opdracht had gegeven om achter Daniel Ricciardo te blijven in de Canadese Grand Prix, aldus teambaas Cyril Abiteboul. Hülkenberg maakte zijn enige stop van de race acht ronden na Ricciardo, en leek dus meer tempo te hebben aan het einde van de race. Hij naderde zijn Australische teamgenoot op plaats zes, nadat die, net als hijzelf, Max Verstappen had zien passeren. De twee Renault-coureurs bleven in die volgorde tot op de finish, waar Ricciardo met slechts vier tienden voorsprong op Hülkenberg zijn zesde plaats pakte. Na afloop van de race bevestigde Abiteboul aan Motorsport.com dat het team had ingegrepen in de strijd en de coureurs had bevolen hun positie te behouden. "Daniel reed op iets oudere banden dan Nico, ook omdat hij een poging had gedaan bij een paar snelle auto's. Zijn banden waren duidelijk niet in zo'n goede vorm", legde Abiteboul uit. "Nico zou waarschijnlijk het tempo hebben gehad om hem in te halen, maar eerlijk gezegd zeiden we 'dat resultaat hebben we nodig.' Ik hou er niet van om dat te moeten doen, het is niet de stijl van het team, dat is iets wat we niet van plan zijn om bij veel gelegenheden te doen." De Franse teambaas vult aan: "Ik wilde er zeker van zijn dat het team weer terug is in de race, en dat de coureurs vanaf volgende week ook weer terug zijn in de race, hun eigen race, maar voor dit weekend was het belangrijk om zo dicht mogelijk bij het team te komen dat nog steeds vierde is, namelijk McLaren." De veertien punten die Renault in Canada heeft opgehaald, verdubbelde het puntenaantal voor 2019, waardoor het team van de achtste naar de vijfde plaats in het klassement van de constructeurs steeg. De Franse fabrikant heeft een moeilijke start van het seizoen doorstaan, maar ligt nu slechts twee punten achter zijn als vierde geplaatste klantenteam McLaren, dat in Montreal niet scoorde. Abiteboul en Hülkenberg werden na de race buiten de Renault-motorhome in discussie gezien en toen vervolgens werd gevraagd of de Duitser van streek was over de beslissing van het team, zei Abiteboul: "Hij is een beetje ontstemd. En ik begrijp waarom hij ontstemd is." Met medewerking van Valentin Khorounzhiy en Jonathan Noble Bron gpupdate.net.
  14. Button: "Straf Vettel teleurstellend voor de kijkers. Wereldkampioen Jenson Button, in Montreal aanwezig als analist voor het Britse Sky TV, zegt dat de uitkomst van de Canadese Grand Prix, waar de snelste rijder Sebastian Vettel werd bestraft met vijf seconden, een schande is voor de televisiekijkers van de Formule 1 en "een zure smaak" heeft nagelaten. Button, winnaar van de Canadese GP in 2011, nadat Vettel in de laatste ronde een fout maakte, werd onmiddellijk na de podiumceremonie gevraagd om zijn visie te geven op wat er zich had ontvouwd met de straf van de stewards voor het terugkomen op de baan door Vettel op een onveilige manier. "Het is triest, het is teleurstellend als er een echt gevecht op het circuit plaatsvindt tussen twee grote, meervoudig wereldkampioenen, en de stewards vervolgens in staat zijn om er tussen te komen en dat van ons kijkers af te pakken", vertelt Button op Sky. "Het is een schande. Voor mij is het een race-incident." "Ja, Seb heeft een fout gemaakt, maar je moet je realiseren dat hij hier met meer dan 160 kilometer per uur rijdt. Je kunt de auto niet zomaar stoppen en buiten de baan blijven. Hij heeft een momentje gehad, komt terug, en hij verdient voor mij geen straf. Maar het is een regel, en ze hebben besloten die toe te gebruiken." Button zei dat de affaire "een zure smaak" heeft achtergelaten na een zenuwslopende race tussen de Ferrari- en Mercedes-kopmannen. "Op een circuit als dit is het zo smal, zoals een stratencircuit, waarop deze auto's enorm groot zijn", voegde hij eraan toe. "Je komt op die plek van het circuit terecht, je hebt er niet voor gekozen om daar te zijn. Seb wil ook niet tegen Lewis aan botsen. Het is een stoere jongen, en het is triest om Lewis op het podium te zien staan. Hij wil duidelijk winnen, maar niet op die manier. Hij reed een dijk van een race en duwde hem in een fout. Maar hij kon zijn positie op het circuit niet optimaal benutten, zoals ik denk dat het racen moet zijn. Dat is jammer. Het geeft eigenlijk een beetje een zure smaak in de mond, na zo'n geweldige race." Met medewerking van Charles Bradley Bron gpupdate.net.
  15. Vettel baalt van huidige F1: "We lijken wel advocaten. Sebastian Vettel is niet gelukkig met de huidige staat van de Formule 1. De viervoudig wereldkampioen liet zondag zijn frustraties de vrije loop nadat hij zijn overwinning in de Grand Prix van Canada moest inleveren. Vettel kwam in de race op het Circuit Gilles Villeneuve als eerste over de streep, maar als gevolg van een tijdstraf van vijf seconden ging de winst naar Lewis Hamilton. De Ferrari-coureur, die met P2 genoegen moest nemen, werd bestraft omdat hij na een uitstapje op een onveilige manier op de baan zou zijn teruggekeerd. Vettel reed daarbij Hamilton in de weg, zo oordeelden de stewards. Na afloop benadrukte Vettel tegenover de media dat hij Hamilton niet met opzet had gehinderd. "Ik probeerde gewoon de controle over de auto te houden. Toen ik de controle eenmaal terug had en zeker wist dat alles in orde was, zag ik in de spiegels dat Lewis pal achter me zat. Volgens mij had ik niets anders kunnen doen. Ik heb geen idee wat het probleem was", aldus Vettel. "Wat had ik nog meer kunnen doen? Ik heb maar twee handen en die hou ik aan het stuur om de wagen onder controle te houden. Als het een vereiste is dat je na een uitstapje de auto met één hand weer opvangt en je andere hand gebruikt om een tear off van je vizier te halen of om op de knop te drukken om te praten via de radio, dan zou ik me niet kwalificeren. Ik kan dat niet. Ik had mijn handen vol aan het onder controle houden van de auto." Vettel legde uit dat zijn frustraties vooral voortkwamen uit de huidige staat van de Formule 1. "Ik vind het niet goed hoe de sport er nu voor staat, met termen als 'ik heb een voordeel verkregen' of 'ik heb geen voordeel verkregen'. Ik ben van mening dat dit allemaal verkeerd is. Het is niet echt wat we zouden moeten doen in de wagen. Ik ben echt dol op de oude races, oude auto's en oude coureurs", vervolgde de Duitser, die aangeeft liever in het verleden geracet te hebben. "Je hoort alle termen via de radio, alsof we een officiële taal hebben. Volgens mij moeten we kunnen zeggen wat we denken." Volgens Vettel zouden de fans het voorval met Hamilton als een race-incident bestempelen, iets waarvoor geen straf opgelegd had hoeven worden. "Dit is autosport voor mij en veel van de mensen die ik net heb genoemd, voormalig F1-coureurs en mensen op de tribunes, zijn het met me eens. Dit hoort bij autosport", stelde Vettel. "Maar ik vind het niet leuk hoe het tegenwoordig is. We klinken allemaal een beetje als advocaten, met een officiële taal. Ik denk dat dat verkeerd is. Het is niet de sport waarop ik verliefd werd toen ik klein was." Met medewerking van Jonathan Noble Bron gpupdate.net.
×