Ga naar inhoud

Einde Viaplay stap dichterbij: gesprekken over schuldenlast gaan door


vogelaar

Aanbevolen Berichten

Aandeelhouders, schuldeisers en banken zijn blijkbaar nog niet tot overeenstemming gekomen over een toekomstvisie voor het Zweedse mediabedrijf Viaplay Group.

Einde Viaplay stap dichterbij: gesprekken over schuldenlast gaan door
Foto Getty Images

De presentatie van de financiële cijfers over het derde kwartaal en de aangekondigde toekomstvisie van het Zweedse bedrijf is namelijk voor de tweede keer uitgesteld. De cijfers zouden in eerste instantie medio oktober openbaar worden gemaakt. Dit werd uitgesteld naar vandaag (woensdag 29 november), maar wederom zit er een kink in de kabel en is de publicatie een dag uitgesteld. Viaplay Group stelt dat de belangrijkste aandeelhouders, schuldeisers, obligatiehouders en banken nog met elkaar in gesprek zijn over de toekomstige koers van het mediabedrijf. De gesprekken zouden gaan over de herkapitalisatie van het bedrijf.

 

Moeilijke positie

Viaplay Group – eigenaar van onder meer streamingdienst Viaplay – heeft zich in de afgelopen jaren behoorlijk in de nesten gewerkt. Om markten zoals Nederland en Polen te betreden, werd veel te veel betaald voor sportrechten van onder meer Formule 1, voetbal en darts. Dit in combinatie met hoge inflatie, sterk gestegen energiekosten en afnemende verkoop van abonnementen heeft het Zweedse mediabedrijf aan de rand van de afgrond beland. De aandelenkoers is hierdoor sinds de marktintroductie in Nederland – nu bijna twee jaar geleden – met maar liefst 90 procent gedaald.

 

Afspraken

Nederland was tot voor kort een kernmarkt voor Viaplay Group, maar deze week werd duidelijk dat abonnees na het einde van het Formule 1-seizoen via zoekmachine Google veel zochten naar de manier om het lopende abonnement op te zeggen. Eerder al haakte een deel van de abonnees om meerdere redenen af. Zo waren er klachten over de beeldkwaliteit en haperende verbindingen. Ook kwam Viaplay beloftes niet na, zoals het niet uitzenden van reclame en het gratis aanbieden van minimaal zes Formule 1-races per seizoen. Terwijl een deel van de abonnees klaagde over slechte verbindingen, bleef het Zweedse bedrijf maar vasthouden dat men het meest robuuste netwerk in de markt zou hebben. De schuld voor de slechte verbinding legde Viaplay bij de apparatuur van abonnees en internetverbinding van providers als Ziggo. KPN, Odido en Delta.

Bron: Totaal TV

Link naar reactie
Delen op andere sites

Log in om te reageren

Je kunt een reactie achterlaten na het inloggen



Nu Aanmelden
×
×
  • Nieuwe Aanmaken...

Belangrijke Informatie

Lees voordat je verder gaat onze Gebruikers Voorwaarden en Privacybeleid. We hebben cookies op uw apparaat geplaatst om te helpen deze website te verbeteren. Je kunt je cookie instellingen aanpassen, anders nemen we aan dat je het goed vindt dat we verder gaan.