Ga naar inhoud

Winnaars en verliezers van de Grand Prix van Canada


dreka

Aanbevolen Berichten

Winnaars en verliezers van de Grand Prix van Canada

321304.jpg

15:00 – De Grand Prix van Canada bood deze keer niet het spektakel dat we gewend zijn van het Circuit Gilles Villeneuve, maar winnaars en verliezers zijn er uiteraard wel. GPUpdate.net maakt, zoals na elk weekend, een selectie.

Winnaars

 

 

321301.jpg
Niet voor het eerst was hij na de vrijdagtrainingen niet tevreden over het gevoel in zijn Ferrari en ook niet voor het eerst wist Sebastian Vettel het weekend toch nog helemaal naar zijn hand te zetten. De Duitser vlamde in de kwalificatie met een 1.10.764 naar een nieuw baanrecord en kwam een dag later in de wedstrijd geen moment in de problemen. Meerdere keren wist achtervolger Valtteri Bottas het gat te verkleinen, maar onder druk stond Vettel geen moment. Achter het stuur van zijn SF71H had de viervoudig wereldkampioen altijd de volledige controle op weg naar zijn derde overwinning van het seizoen, waarmee hij de leiding in het kampioenschap heroverde. Zijn vijftigste Grand Prix-zege is wat men noemt een 'perfect lights-to-flag-victory'.
 

 

 

321300.jpg
De kritiek was niet van de lucht, nadat Max Verstappen in de Grand Prix van Monaco opnieuw een uitstekende kans op de winst had verspeeld. In Montreal snoerde de Nederlander zijn criticasters op overtuigende wijze de mond. In alle drie de vrije trainingen was hij de snelste en ondanks het ontbreken van een 'party modus' op de Renault-motor achterin zijn Red Bull maakte hij in de kwalificatie indruk met de derde tijd, binnen 0,2 seconde van snelste man Sebastian Vettel. Plek drie was ook zijn eindresultaat in de race, waarin hij geen wiel verkeerd zette en teamgenoot Daniel Ricciardo met dezelfde strategie op 12,5 seconde reed. Mooi om te zien was, met een aantal incidenten eerder dit jaar in het achterhoofd, dat Verstappen bij de start met Valtteri Bottas de strijd kon aangaan voor P2 maar op het juiste moment besloot zijn meerdere te erkennen in de Fin.
 

 

 

321303.jpg
Vanwege een probleem met de versnellingsbak moest hij het laatste uur van de eerste vrije training uitzitten, maar ondanks de gemiste baantijd ging Nico Hülkenberg toch met de pole-position en overwinning aan de haal in de 'LMP2-klasse' van de Formule 1. De Renault-coureur verloor bij de start een plek aan Esteban Ocon, maar pakte deze terug bij de pitstops. Natuurlijk had Ocon geen probleemloze bandenwissel, maar ook zonder het oponthoud was hij zeer waarschijnlijk achter de Duitser beland. Ocon was 0,8 seconde langer dan Hülkenberg in de pitstraat, terwijl het verschil tussen de twee na de pitstops vier seconden was. In de twee ronden die Hülkenberg langer buiten was, reed hij snelle tijden en legde daarmee de basis voor zijn geslaagde 'overcut'. Verder naar achteren voegde Charles Leclerc overigens opnieuw een mooie prestatie toe aan zijn CV voor zijn sollicitatie naar een Ferrari-stoeltje, door weer een WK-punt te scoren en voor de vierde keer op rij Q2 te halen.

Verliezers

 

 

321302.jpg
Heel even liet Lance Stroll vorig jaar tekenen van progressie zien. In de chaos van Baku bleef hij koel en werd daarvoor beloond met een derde plek, op Monza stond hij na een natte kwalificatie op de voorste startrij. Inmiddels lijkt de Williams-coureur terug bij af. In zijn geboortestad Montreal stapelde hij fout op fout. In de eerste vrije training raakte hij de Wall of Champions en in zijn laatste run in Q1 verremde hij zich voor de laatste chicane, al had hij naar eigen zeggen ook zonder die fout Q2 niet gehaald. In de race zat het er na vijf bochten al op voor de thuisrijder. Stroll, die nochtans een goede start had en beide McLarens passeerde, kreeg in bocht 5 overstuur en drukte daarbij Brendon Hartley van de baan, met een gezamenlijke crash tot gevolg. Wat van weinig klasse getuigde, was dat Claire Williams de schuld min of meer bij Hartley legde. "Terwijl Lance met zijn eigen race bezig was, leek Brendon gewoon naar zijn zijkant te komen", zei de Williams-teambazin bij Sky Sports...
 

 

 

321286.jpg
"Een shitweekend", "Hier hadden we de maximale punten moeten pakken en niet de schade moeten beperken", "We moeten wakker worden", teamchef Toto Wolff was bij de ORF hard in zijn oordeel over het optreden van Mercedes in Canada. Valtteri Bottas scoorde nog wel een tweede start- en finishplaats, maar pijnlijk was dat hij Sebastian Vettel geen moment aan het wankelen kon brengen. Zelfs als de Fin even iets minder zuinig met de brandstof mocht zijn, kon Vettel de race controleren. Zesvoudig Montreal-winnaar Lewis Hamilton had het nog zwaarder dan Bottas. De Brit vreesde de hele race vanwege koelingsproblemen voor een motorplof. Dat bleef hem bespaard, maar hij moest wel genoegen nemen met P5 en is daardoor de koppositie in de WK-stand kwijt aan Vettel. Over twee weken, in Frankrijk, introduceert Mercedes alsnog haar motorupgrade. Het merk met de ster had dit al in Canada willen doen, maar stelde het om betrouwbaarheidsredenen uit. Dit weekend bleek echter dat Mercedes extra pk's goed kan gebruiken.

Genoeg kandidaten voor de laatste plek in deze rubriek: Marcus Ericsson werd om zijn oren gereden door zijn minder ervaren teamgenoot Charles Leclerc, ondanks haar 'significante upgrade' was Haas kansloos voor punten en bovendien verloor het Romain Grosjean, die anders naar eigen zeggen zevende had kunnen worden, in Q1 al binnen een paar meter met een motorplof en McLaren incasseerde in de kwalificatie een pijnlijke nederlaag ten opzichte van de nieuwe Honda-krachtbron achterin de Toro Rosso van Brendon Hartley.
 

 

 

321294.jpg

De grootste flater kwam echter op naam van de wedstrijdleiding, met het te vroeg laten zwaaien van de finishvlag. De tv-graphics werken al sinds mensenheugenis hetzelfde, toch dacht een official dat leider Sebastian Vettel aan zijn laatste ronde bezig was toen er in beeld 'Lap 69/70' stond. Hij vatte het op als '69 ronden voltooid', in plaats van 'dit is de 69ste ronde' en dus gaf hij model Winnie Harlow het sein om het 'zwart/wit geblokt' te zwaaien. Dat was een ronde te vroeg en daarom werd de situatie hetzelfde aangepakt als bij een code rood, waardoor de stand na 68 ronden de einduitslag werd. Gelukkig voor de wedstrijdleiding was het enige gevolg dat de snelste raceronde nu voor Max Verstappen is (1.13.864, ronde 65) en niet voor Daniel Ricciardo (1.13.835, ronde 70). Positiewisselingen waren er in ronde 69 en 70 niet meer, anders was er een flinke rel losgebarsten.

Door: Rahied Ishaak

Bron https://www.gpupdate.net/nl/f1-nieuws/365134/winnaars-en-verliezers-van-de-grand-prix-van-canada/

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Log in om te reageren

Je kunt een reactie achterlaten na het inloggen



Nu Aanmelden
×
×
  • Nieuwe Aanmaken...

Belangrijke Informatie

Lees voordat je verder gaat onze Gebruikers Voorwaarden en Privacybeleid. We hebben cookies op uw apparaat geplaatst om te helpen deze website te verbeteren. Je kunt je cookie instellingen aanpassen, anders nemen we aan dat je het goed vindt dat we verder gaan.