Ga naar inhoud

Analyse: Vijf winnaars van de eerste helft van het seizoen


dreka

Aanbevolen Berichten

Analyse: Vijf winnaars van de eerste helft van het seizoen

322066.jpg

 Na twaalf races in negentien weekenden heeft de Formule 1-wereld een aantal weken om de batterij op te laden voor de resterende negen wedstrijden van het seizoen. De volgende Grand Prix is pas over drie weken, op het befaamde circuit van Spa-Francorchamps. De rustperiode is voor GPUpdate.net een mooi moment om in twee delen de winnaars en verliezers van de eerste seizoenshelft op een rijtje te zetten. Met in deel één: de winnaars.

Wie pakt zijn vijfde wereldtitel en evenaart jaren vijftig-icoon Juan Manuel Fangio: Sebastian Vettel of Lewis Hamilton? Het is de grote vraag van het Formule 1-seizoen 2018. Mercedes ondervindt dit jaar meer tegenstand dan ooit in het V6-tijdperk, toch is Hamilton met een voorsprong van 24 punten op Vettel op vakantie gegaan. Vooral in de laatste drie races voor de zomerstop leek Ferrari de overhand te hebben, maar juist toen scoorde Hamilton 68 van de mogelijke 75 punten, waar de concurrenten in het rood steken lieten vallen. In Engeland (na een tik van Kimi Raikkonen bij de start) en Duitsland (na een probleem in de kwalificatie) reed de Brit, die eerder dit jaar al een klasse apart was in Spanje en Frankrijk, een fraaie inhaalrace en in Hongarije maakte hij het verschil in de natte kwalificatie. Dat Hamilton na twaalf races zo ruim voor staat is knap, rekening houdend met dat het hem niet altijd heeft meegezeten. Denk aan Australië (ongelukkige timing Virtual Safety Car), Bahrein (gridstraf wegens versnellingsbakwissel) en Oostenrijk (uitgevallen door een technisch probleem).

Waar Renault en Honda het maar niet voor elkaar krijgen, bewijst Ferrari dit jaar dat de power unit van Mercedes wel degelijk te evenaren en zelfs te overtreffen is. De Scuderia mag dan niet aan de leiding gaan in beide klassementen, het heeft er alle schijn van dat het op dit moment wel de beste auto en krachtbron heeft. Even leek Mercedes het momentum naar zich toe te trekken met een power unit-upgrade in Frankrijk gevolgd door een nieuw aerodynamisch pakket in Oostenrijk, maar Ferrari antwoordde meteen met haar eigen updates. Sebastian Vettel zag in twee races tijd zijn voorsprong van acht punten op Lewis Hamilton worden omgebogen in een achterstand van 24 punten. Toch is er nog niets verloren, want - ook al blijkt het niet uit de meest recente resultaten - Ferrari lijkt voorop te liggen in de ontwikkelingsrace. En dus zouden beide kronen wel eens naar Maranello kunnen gaan, voor het eerst sinds 2007 (coureurs) en 2008 (constructeurs).

Als kampioen in de GP3 (2016) en de Formule 2 (2017) - vooral in laatstgenoemde klasse liet hij de concurrentie kansloos - waren de verwachtingen rond Charles Leclerc dit jaar hooggespannen. De Sauber-coureur kende echter een moeilijk begin: na twee Grands Prix stond hij in kwalificatieduels en WK-punten met 2-0 achter op zijn teamgenoot Marcus Ericsson. Ook in China had hij het nog lastig, maar een verandering van afstelling voor Azerbeidzjan - een auto met iets meer onderstuur - veranderde alles en sindsdien kijkt zijn Zweedse collega nog vrijwel louter vanuit de verte tegen de achterkant van Leclerc. In de straten van Baku hield de Monegask als één van de weinige rijders zijn hoofd koel in de chaos, wat hem al in zijn vierde Formule 1-race een zesde plek opleverde. Ook dankzij de stappen die Sauber in de afgelopen maanden heeft gezet pakte Leclerc in totaal dertien punten en, minstens net zo knap, drong hij drie keer door tot Q3. Hij is de revelatie van het seizoen en de geruchten over promotie naar Ferrari zijn wat ons betreft volledig terecht.

Daniel Ricciardo heeft besloten zijn heil na dit seizoen bij Renault te zoeken en dus is er ineens een vacature bij Red Bull voor het stoeltje naast Max Verstappen. Pierre Gasly deed er in de eerste seizoenshelft alles aan om te laten zien dat niet Carlos Sainz maar hij de beste kandidaat voor promotie is. De snelheid en betrouwbaarheid van de Toro Rosso-Honda zijn niet altijd om over naar huis te schrijven, toch verzamelde de Fransman al 26 punten. Dat zijn er slechts vier minder dan Sainz, terwijl de Spanjaard een beter geachte Renault tot zijn beschikking heeft. Gasly, de voorganger van Leclerc op de lijst met Formule 2-kampioenen, zette in Monaco (P7) en Hongarije (P6) overtuigende prestaties op zijn CV, nadat hij in Bahrein met P4 al een fenomenale sollicitatiebrief had geschreven.

De kritiek op de VF-18 van Haas was in het begin van het jaar niet van de lucht. "Een Ferrari-replica", zo zei McLaren-rijder Fernando Alonso onder meer. Haas-baas Guenther Steiner geeft toe dat zijn team inderdaad veel onderdelen van Ferrari gebruikt, maar is daar iets mis mee als het reglement het toelaat? Voor de Amerikaanse equipe werkt deze aanpak geweldig; het jonge team lijkt qua pure snelheid nu al 'best of the rest' achter Mercedes, Ferrari en Red Bull. Toch zal Haas na de vakantie aan de bak moeten, want door rare fouten - bijvoorbeeld twee mislukte pitstops in Australië die in totaal 22 punten kostten en een crash van Romain Grosjean achter de Safety Car in Baku vanaf P6 - staat het slechts vijfde bij de constructeurs. Dat neemt echter niet weg dat het indrukwekkend is wat Haas dit jaar laat zien, in wat nog altijd slechts haar derde seizoen in de Formule 1 is.

Door: Rahied Ishaak.

Bron gpupdate
Link naar reactie
Delen op andere sites

Log in om te reageren

Je kunt een reactie achterlaten na het inloggen



Nu Aanmelden
×
×
  • Nieuwe Aanmaken...

Belangrijke Informatie

Lees voordat je verder gaat onze Gebruikers Voorwaarden en Privacybeleid. We hebben cookies op uw apparaat geplaatst om te helpen deze website te verbeteren. Je kunt je cookie instellingen aanpassen, anders nemen we aan dat je het goed vindt dat we verder gaan.