Ga naar inhoud

Winnaars en verliezers van de Grand Prix van België


Aanbevolen Berichten

Geplaatst
Winnaars en verliezers van de Grand Prix van België

322565.jpg

 Na weken van transfergeweld stond afgelopen weekend eindelijk weer de actie op het circuit centraal. Met Spa-Francorchamps stond er bovendien een echte klassieker op het programma. De baan stelt nimmer teleur, de sfeer was uitstekend, maar qua actie had het misschien een onsje meer gemogen. De zaterdag was door het hemelwater in Q3 een lust voor het oog, de openingsfase op zondag was eveneens onderhoudend, maar het restant was weinig verheffend. Desalniettemin kende ook de Grand Prix van België weer enkele winnaars en verliezers. GPUpdate.net maakt in deze column traditioneel de balans op.

Winnaars

De grootse winnaar van het weekend is zonder twijfel Sebastian Vettel, en in zijn kielzog het team van Ferrari. De Scuderia uit Maranello ging in België vrolijk verder waar het voor de zomerstop was gebleven. Ferrari is – ondanks dat het (nog) niet aan de WK-standen te zien is – toonaangevend en onderstreepte dit op een 'powercircuit' als dat van Spa. De Italianen namen het initiatief op vrijdag al stevig in handen en lieten het eigenlijk nooit meer los. Lewis Hamilton zorgde met een uitmuntende poleronde nog voor enig zand in de motor, maar op zondag was er geen twijfel mogelijk: Vettel en Ferrari vormen op dit moment de te kloppen combinatie. De zege op Spa is overigens niet enkel aan de superioriteit van Ferrari toe te schrijven. De grinta en de vastberadenheid waarmee Vettel de koe bij de horens pakte in de openingsfase – eerst bij de start en vervolgens bij de herstart – waren van cruciaal belang. De man uit Heppenheim oogt messcherp en maakt zo optimaal gebruik van het beste materiaal op de grid. Het zijn goede voortekenen. Zou het na zeven jaren van droogte dan ook eindelijk weer lukken op Monza, voor het oog van duizenden gepassioneerde tifosi?

Waar Vettel het maximale uit zijn auto haalt, geldt dat ook voor de tweede winnaar van dit weekend: Max Verstappen. De Nederlander behaalde in België zijn zestiende podiumplek in de Formule 1, maar deze P3 voelt zoveel beter dan dat. Met duizenden Nederlandse fans op de tribune is de wedstrijd op Spa – zeker bij gebrek aan een Nederlandse Grand Prix – Verstappens thuisrace. In de twee voorgaande optredens wilde hij het 'thuispubliek' zo graag iets bieden, maar liep het telkens mis. De ene keer door knijpende Ferrari's, de andere keer door een weigerende Renault-motor. Ook dit jaar leek succes in zijn achtertuin een utopie. Met een enorm tekort aan vermogen was P5 eigenlijk het hoogst haalbare. De gridstraf van Valtteri Bottas gaf een sprankje hoop, maar dat was na de mislukte kwalificatie alweer als sneeuw voor de zon verdwenen. Maar zondag, juist op deze zondag, viel voor de verandering eens alles op z'n plek. Kimi Raikkonen en Daniel Ricciardo werden al vroeg door de pechduivel getroffen, waarna Verstappen zelf foutloos bleef en met een sterke openingsfase opschoof naar P3. Natuurlijk was dat gezien de situatie weinig meer dan logisch – de racepace van Red Bull is vele malen beter dan die van Force India – maar het moet nog wel even gebeuren met de druk van een enorme oranjemenigte op de schouders. Een Verstappen – zeker Max – is maar zelden blij met P3, maar dit is anders. De vloek van Spa is doorbroken, het maximale resultaat behaald en de duizenden Nederlanders zijn op hun wenken bediend. Het maakt deze P3 eentje met een gouden randje.

De laatste winnaar van dit weekend kon wekenlang enkel dromen van een plek in deze rubriek. Force India was op sterven na dood, maar is in de Belgische Ardennen uit de as herrezen. Het team werd nieuw leven ingeblazen door de zakcenten van Lawrence Strol – juist, de vader van – en kreeg vervolgens toestemming om als 'nieuw' team te racen op Spa. Racing Point Force India leek dit weekend even verlost van alle zorgen en maakte meteen de best mogelijke reclame voor zichzelf. Op zaterdag kwam het team bovendrijven door beide bolides 'gewoon'heel Q3 te laten rijden en maar te zien waar het schip zou stranden. Dit gebeurde uiteindelijk op respectievelijk P3 en P4 voor Esteban Ocon en Sergio Perez. De twee lieten daarmee zien uitstekende coureurs te zijn en gaven dit op zondag een vervolg door geen gekke dingen te doen en keurig de vijfde en zesde plaats binnen te hengelen. Het is letterlijk en figuurlijk goud waard voor het team, maar ook voor Ocon die voor volgend jaar nog geen stoeltje heeft en het kind van de rekening – lees: de stoelendans – dreigt te worden. Hij heeft in ieder geval weer, en zeker niet voor het eerst, een prestatie neergezet waar de waarschijnlijk snel overstappende Lance Stroll nog een behoorlijke kluif aan zal krijgen om het te evenaren.
Verliezers

Racing Point Force India was met dit puike optreden 'best of the rest', een titel die dit seizoen ook al meerdere malen ten prooi is gevallen aan Nico Hülkenberg. De sympathieke Duitser is dit seizoen – ook in deze rubriek – al vaak bewierookt, maar sloeg de plank op Spa helemaal mis. De kwalificatie was met P15 al niet je-van-het, al is dat nog grotendeels aan het matige pakket van Renault toe te schrijven. Op zondag vergooide Hülkenberg het echter eigenhandig en kan hij enkel zichzelf de schuld geven. Als er één circuit is waar je de race niet in de eerste bocht kunt winnen, maar wel verliezen, dan is het Spa wel. La Source-hairpin is niet voor niets berucht, maar die waarschuwing bleek niet aan de Hulk besteed. Hij miste zijn rempunt volledig en elimineerde met één actie naast zichzelf ook Fernando Alonso, Charles Leclerc, Daniel Ricciardo (geraakt door Alonso) en Kimi Raikkonen (daardoor geraakt door Ricciardo). Bovendien bracht hij zijn collega's, en dan met name Leclerc, serieus in gevaar. Met een gridstraf van tien plaatsen op Monza mag Hülkenberg eigenlijk nog niet eens klagen over de opgelegde straf. Mocht hij dan door die gridstraf weer rond een achttiende startplek uitkomen, dan zal hij voor de eerste chicane in Italië wel even twee keer nadenken.

De tweede verliezer van het weekeinde is McLaren. Het team uit Woking won al veertien (!) keer de Grand Prix van België, maar acteerde in 2018 als pure veldvulling. Het is schrijnend om te zien, zeker omdat er weinig zicht is op snelle verbetering. Stoffel Vandoorne was vastberaden om tijdens zijn thuisrace het tij te keren maar reed nagenoeg het hele weekend met de rode lantaarn rond, als hij überhaupt al reed. Er is voor de Vlaming op deze manier weinig eer te behalen, maar laat dat gezien de stoelendans nu wel net nodig zijn. Hij moet het vege lijf in de Formule 1 zien te redden, maar heeft daar absoluut niet de middelen voor. De ware Vandoorne hebben we in België niet gezien, terwijl die juist nu zo hard nodig is. Fernando Alonso werd op zondag al vroeg geëlimineerd, maar kon de rest van het weekend ook maar weinig potten breken. Met dank aan de miserabele MCL33 kan hij een mooi afscheidstournee waarschijnlijk ook wel vergeten. McLaren was dit weekend nog slechter dan Williams en wedijvert inmiddels samen met de stal uit Grove om de titel 'grootste slapende reus'. Het is voor neutrale toeschouwers te hopen dat het bij een tijdelijke slaap blijft en dat McLaren weer snel de oude wordt, al lijkt een wederopstanding op korte termijn bijna uitgesloten.

Voor de laatste positie bij de verliezers zouden we Raikkonen, Ricciardo en Brendon Hartley kunnen nomineren, ware het niet dat zij op zondag allen door pech werden getroffen. Daarom gaat de voorkeur uit naar een speler die op eigen kracht tekort kwam: Mercedes. De Zuid-Duitsers brachten een nieuwe motor mee naar de Ardennen, maar moesten op zondagavond erkennen dat ze duidelijk achter liggen in de wapenwedloop met Ferrari. Voor het eerst in het hybride tijdperk komt het beste materiaal over langere periode niet uit Brackley/Stuttgart, maar uit Maranello. Ferrari-kopman Vettel sluipt daardoor gestaag richting de leidende Hamilton in het wereldkampioenschap en kan met Monza op komst weer een volgende stap zetten in zijn jacht op de Brit. Mercedes leidt nog altijd in beide kampioenschappen, maar die WK-standen maskeren de echte verhoudingen. Hamilton sprak na afloop over 'trucjes' op de Ferrari-auto, hetgeen een veelzeggende opmerking is. Mercedes ondervindt dit jaar meer tegenstand dan voorheen en kan daar nog niet altijd even goed mee omgaan. Het moge duidelijk zijn, het team zal aan de bak moeten om Hamilton – en niet Vettel – als eerste van het huidige rijdersveld op gelijke hoogte met Juan Manuel Fangio te krijgen. Voor de neutrale toeschouwer is het enkel genieten en nu alvast reikhalzend uitkijken naar de volgende stap in de wapenwedloop. Het maakt 2018 tot een uitermate interessant seizoen, gelukkig hoeven we niet lang te wachten op het vervolg.

Door: Ronald Vording

Bron gpupdate

Maak een account of meld je aan om te reageren

Je moet lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer je voor een nieuw account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Heb je al een account? Meld je dan hier aan.

Nu Aanmelden
×
×
  • Nieuwe Aanmaken...

Belangrijke Informatie

Lees voordat je verder gaat onze Gebruikers Voorwaarden en Privacybeleid. We hebben cookies op uw apparaat geplaatst om te helpen deze website te verbeteren. Je kunt je cookie instellingen aanpassen, anders nemen we aan dat je het goed vindt dat we verder gaan.