Ga naar inhoud

Verstappen snapt boosheid bij Vettel na weegbrugincident

dreka

Aanbevolen Berichten

Verstappen snapt boosheid bij Vettel na weegbrugincident.

image.png.8edc655034b32470fb56750f3a378e27.png

Max Verstappen laat weten dat hij wel kan begrijpen waarom Sebastian Vettel zo geïrriteerd was toen hij tijdens de kwalificatie voor de Grand Prix van Brazilië naar de weegbrug werd geroepen. Red Bull-teamgenoot Daniel Ricciardo gaat nog een stapje verder door te zeggen dat de regels misschien moeten worden aangepast.

De Ferrari-coureur had aan het begin van Q2 net een run op de supersoft afgebroken toen hij de pits opzocht om snel naar de soft te wisselen. Het feit dat hij het sein kreeg om de weegbrug op te zoeken, betekende echter dat hij veel meer tijd in de pits zou doorbrengen dan hij voorzien had. Vettel liet duidelijk merken de weging zo snel mogelijk achter de rug te willen hebben gezien het onzekere weer en volgde door zijn ongeduld niet alle aanwijzingen juist op.

Zo zette hij zijn motor niet vóór maar op de weegbrug af, kegelde hij een pion omver die ervoor moet zorgen dat een coureur niet zomaar de weegbrug oprijdt en dwong hij een official opzij te gaan door zijn Ferrari naar voren te rijden richting de weegbrug. Nadat hij was gewogen, wachtte Vettel ook niet tot hij door de officials van de weegbrug was geduwd, maar startte hij ter plekke zijn motor om vervolgens weg te rijden, waarmee hij de weegschalen beschadigde. De wedstrijdleiding was niet te spreken over het handelen van de Duitser en gaf hem een reprimande en een boete van 25.000 euro.

"Ja, zeker", antwoordde Verstappen op de vraag van Motorsport.com of het irritant is om op dergelijke momenten naar de weegbrug te worden geroepen. "Ik kan wel begrijpen waarom hij boos of gefrustreerd daarover was. Absoluut. Ik heb zelf nooit in zo'n situatie gezeten, maar ik kan wel snappen dat het niet leuk is."

Ricciardo zei ook wel begrip te hebben voor Vettels reactie. "Als ik in zijn positie had gezeten, dan zou ik ook gefrustreerd zijn geweest", vertelde de Australiër in de Red Bull-hospitality aan onder andere Motorsport.com, voordat de wedstrijdleiding de straf wereldkundig had gemaakt. "Want je weet dat er regen aankomt en hij had op dat moment nog geen tijd gereden. Simpel gezegd stellen ze het moment waarop je je kan kwalificeren uit en brengen ze je kwalificatie in gevaar. Misschien moeten we kijken of je alleen naar de weegbrug kan worden geroepen als je een tijd hebt staan. Wanneer ze je naar de weegbrug halen voordat je een tijd hebt gereden, oefenen ze invloed uit op hoe je kwalificatie verloopt, wat in mijn ogen niet helemaal eerlijk is. Dus in die zin kan ik Seb wel begrijpen."

Bron gpupdate

Link naar reactie
Delen op andere sites

Log in om te reageren

Je kunt een reactie achterlaten na het inloggen

Nu Aanmelden
  • Nieuwe Aanmaken...

Belangrijke Informatie

Lees voordat je verder gaat onze Gebruikers Voorwaarden en Privacybeleid. We hebben cookies op uw apparaat geplaatst om te helpen deze website te verbeteren. Je kunt je cookie instellingen aanpassen, anders nemen we aan dat je het goed vindt dat we verder gaan.