Ga naar inhoud

Special: alles over de nieuwe Formule E-bolides


dreka
 Delen

Aanbevolen Berichten

Special: alles over de nieuwe Formule E-bolides.

image.png.a9e11714bfad7ed45fd50af47d9fbe59.png

Aan het einde van dit jaar begint het vijfde Formule E-seizoen. Centraal staat een compleet nieuwe bolide met futuristische looks, die de raceklasse in een hogere versnelling moet schakelen. Autobahn bekeek de racer deze week in Genève van dichtbij.

Wat direct opvalt aan de forse racer zijn de Batmobile-achtige trekken, en een halo die vanaf het begin in het design geïntegreerd is, en niet - zoals bij de F1 - op een bestaand design is geplakt. Deze maakt deel uit van het chassis, waardoor de hoofdbeschermer eleganter weggestopt wordt. In bijzijn van onder andere FIA-president Jean Todt en Formule 4-racesnoes Tatiana Calderon, die dit jaar tot Sauber-testcoureur promoveerde, werd de auto afgelopen dinsdag op de autosalon van Genève onthuld.

image.png.8c776a476a1e42071c3d91cd85f3523f.png

image.png.0ea61f4cf54eebf4002496d19264030e.png

Specs

De auto, die intern SRT05e heet en de huidige SRT01 opvolgt, is ruim meer dan 5 meter lang en weegt minimaal 900 kg (nu 880 kg), inclusief bestuurder. Het accupakket legt 385 kg in de schaal. De auto's hebben een maximumvermogen van 250 kW/340 pk, 50 kW/68 pk meer dan de huidige generatie. Hoewel dit in racemodus weer beperkt wordt tot 200 kW (dit is nu 180 kW): een nietig vermogen vergeleken met de 1.000 pk die moderne F1-auto's en LMP1-racers op het asfalt leggen. Ook hier zitten de natuurwetten in de weg: hoe meer kW's worden gevraagd, hoe sneller de accu leeg is. De raceklasse moet roeien met de riemen die het heeft. De maximale output van de racer stijgt van 700 naar 900 Volt, de topsnelheid bedraagt 280 km/u. Volgens de ontwerpers is 300+ absoluut mogelijk, maar de vraag is in hoeverre dat haalbaar is op de krappe stratencircuits waar geracet wordt. 

Het accupack verdubbelde bijna in opslagcapaciteit: de voorgaande jaren reed het veld met een Williams Advanced Engineering-exemplaar van 28 kWh, dit jaar wordt het 54 kWh, verpakt in een batterij van McLaren Applied Technologies. Niemand heeft hem nog van binnen gezien, maar volgens de grapevine bestaat het nieuwe exemplaar uit 209 cellen, 44 meer dan zijn voorganger. Uitgaand van hetzelfde formaat is dit een winst van ruim 50 procent aan energiedichtheid, van 170 Wh naar bijna 260 Wh per cel.

Met de nieuwe generatie auto zijn de gehate en bespotte autowissels tijdens de races verleden tijd, dit is tevens een belangrijke reden waarom meer en meer fabrikanten instappen (meer vrijheid om je eigen stempel op de auto te drukken is een andere). Bijvoorbeeld BMW, dat al aanwezig is met safety- en medical cars, schrijft vanaf seizoen 5 een fabrieksteam in. Porsche en Mercedes volgen vanaf seizoen 6, dat eind 2019 begint.

image.thumb.png.ffb59f708ba8591e9a3852bf78edf799.png

Design

Verreweg de meeste neerwaartse druk van de racer komt via de vloer en de diffuser achter. Hierdoor neemt de luchtweerstand af, wat essentieel is om kilometers uit het accupakket te persen. Ook aan de kappen over de wielen is te zien dat een zo min mogelijk windvangende auto het uitgangspunt was. Pure noodzaak, in een tijd waarin de batterijdichtheid nog niet op het niveau is waar we het willen hebben. Verder heeft de auto een strip LED'jes, waaruit de fans de strategie van de teams en coureurs kunnen volgen: de lampjes geven verschillende power modes en overige race-gerelateerde informatie weer.

Door in te zetten op stratencircuits maakt de raceklasse zichzelf kwetsbaar: ze zijn overgeleverd aan de grillen van lokaal bestuur, wat kan leiden tot fiasco's zoals de afgelasting in Montreal vorig jaar. Maar aan de andere kant heeft de Formule E geen keuze: rijden op volwaardige circuits heeft het nadeel dat het accupakket dit qua inhoud niet gaat trekken, en bovendien is er in de grote steden altijd publiek. Wanneer het publiek naar een circuit moet komen voor een relatief onbekende sport als de Formule E krijg je lege tribunes, en dat is killing voor de sport die juist in een bloeifase zit. Bovendien onderscheidt het concept zich juist door het stadse karakter, waar racen op een circuit meer van hetzelfde zou zijn.

De aantrekkingskracht van de Formule E zit in relatief kleine, gecontroleerde budgetten, maar ook in het feit dar er één soort chassis (van Spark Racing Techology -SRT), één accupakket (van McLaren Applied Technologies) en dezelfde set Michelin all weather-banden (op 18", vijf duimen groter dan F1-wielen) door ieder team gebruikt wordt. Daarnaast is elektrisch racen ook een perfecte manier om je als autofabrikant te profileren. De volgende negen teams liggen vast voor het seizoen 2018/19:

  • ABT Formel E (Audi)
  • BMW AG
  • DS Automobiles
  • Jaguar Land Rover
  • Mahindra Racing
  • NextEV NIO
  • Penske Autosport
  • Renault Nissan
  • Venturi Automobiles

image.png.78911b42685b66fc2ff54363699e9612.png

Meer weten? Download dan hier een digitale kopie van AUTO 22, met vanaf pagina 32 een special over de nieuwe Formule E-bolide. Erna staat een interview met Billy Monger, dus u heeft twee redenen om het even door te bladeren.

d08afd90f0_28576264_1805005809530039_5336165775558983237_n.jpg?w=880&s=66cd59ba1d7b8b3c1a6a6aeed792f080

bbba41c663_28616726_1806353159395304_9057881181045535980_o.jpg?w=880&s=b164a3ac42822071fcc08d037b15f547

ffa3205cfd_28700751_1805005739530046_7831299698618456617_o.jpg?w=880&s=bb33ba03308e2712881872e014f1e94a

421d4bb975_1530987_4_111.jpg?w=880&s=c22f67204a8ac9e67403096d3f90c8eb

e573e70d71_1530983_4_110.jpg?w=880&s=ddd78ec56494dba5226acecb50ea5c71

22bb4749c8_28616823_1805005822863371_5153138576444681489_o.jpg?w=880&s=12dc5ac6c8fd967a2fc34620d2b79649

c1380cdef8_1530991_4_112.jpg?w=880&s=8395cc469bdb6d2d853be8a7379adb81

6bd46aa340_4-Gen2_Rear.jpg?w=880&s=4a7285307deb2ff6a7a0bec0ff03168e

c1b0a7ebe8_2-Gen2_Rear-3Quarter-L-R_0.jpg?w=880&s=3dcd24e49f0bf974eaaf3785d8750554

aeea2604a7_5-gen2_side-l-r.jpg?w=880&s=c0adc66aa7831ad7655f0d2e8ef8d81d

3e2314fd1b_6-Gen2_Side-R-L.jpg?w=880&s=0ae399b6abed7378afbc9ebeee696ac3

cdfc9220ca_1-Gen2_Top.jpg?w=880&s=9ec9d6ceb09a10240ab805c7c9f00b30

H. Feitsma | 11.30.2018 | 11:07

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account of meld je aan om te reageren

Je moet lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer je voor een nieuw account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Heb je al een account? Meld je dan hier aan.

Nu Aanmelden
 Delen

×
×
  • Nieuwe Aanmaken...

Belangrijke Informatie

Lees voordat je verder gaat onze Gebruikers Voorwaarden en Privacybeleid. We hebben cookies op uw apparaat geplaatst om te helpen deze website te verbeteren. Je kunt je cookie instellingen aanpassen, anders nemen we aan dat je het goed vindt dat we verder gaan.