Ga naar inhoud

Dakar Rally presenteert “een van de zwaarste routes ooit”


dreka
 Delen

Aanbevolen Berichten

Dakar Rally presenteert “een van de zwaarste routes ooit.

image.png.3cc5e03e99dd8cc41c19a359b118be16.png

In Parijs is het volledige programma voor de Dakar Rally 2019 gepresenteerd. Voor het eerst in de geschiedenis van de iconische uithoudingsproef vindt de wedstrijd plaats binnen de grenzen van één land.

De gehele Dakar 2019 wordt verreden in Peru, het derde grootste land van Zuid-Amerika. De deelnemers starten op 7 januari in Lima, om na een rondje van meer dan 5.500 kilometer tien dagen later weer te eindigen in diezelfde hoofdstad. Zo’n 70 procent van het parcours bestaat uit duinen. De afwisseling is minder groot dan voorheen, met de variatie aan ondergrond in Bolivia, Argentinië en Paraguay die afgelopen jaar op het programma stond. Dat wil echter niet zeggen dat het een eenvoudige rally wordt. Vorig jaar telden de Peruviaanse duinen in de eerste 72 uur van de competitie meer dan 40 uitvallers. De auto’s leggen in totaal 5.603 kilometer af, waarvan 52,8 procent tegen de tijd. De motoren en quads rijden 5.541 kilometer (2.889 getimed), de trucks rijden twee kilometer minder dan de auto’s. Er zijn in totaal 334 deelnemers: 126 auto’s, 41 trucks, 138 motoren en 29 quads. Zeventien van hen zijn vrouw, het grootste aantal vrouwelijke deelnemers sinds 2009.

“Elk jaar krijgen de deelnemers een exceptionele uitdaging voor de kiezen. De 2019-editie heeft opnieuw tot doel om het hen zeer lastig te maken. Dit is een van de zwaarste routes die we ooit gezien hebben”, zei wedstrijdleider Etienne Lavigne tijdens de presentatie. “De dapperen die vorig jaar de zandduinen van Peru ervaren hebben, zullen dat nog niet vergeten zijn. De deelnemers moeten hun grenzen opzoeken op het gebied van navigatie en fysieke kracht. In de duinen tellen kilometers dubbel, of zelfs driedubbel.”

Voor het eerst krijgen deelnemers die voor de eerste rustdag uitvallen een tweede kans. De bestuurders van een auto of vrachtwagen die voor 12 januari uitvallen, mogen in een apart klassement het tweede deel van de rally alsnog volbrengen. Zij mogen echter niet in de top-25 van een proef starten. Tweemaal vindt een massastart in lijn plaats (etappe 5 en etappe 9), na de succesvolle proef in 2018. De marathonetappe staat al op dag 4 gepland: hier krijgen de deelnemers twee zware proeven voor de kiezen zonder assistentie in het bivak.

 

Etappeschema Dakar 2019

6 januari: Podium in Lima

7 januari: Stage 1 - Lima-Pisco (331 km, 84 special)

8 januari: Stage 2 - Pisco-San Juan de Marcona (554 km, 442 special)

9 januari: Stage 3 - San Juan de Marcona-Arequipa (799 km, 331 special)

10 januari: Stage 4 (Marathon) - Arequipa-Moquegua (511 km, 352 special motoren en quads) en Arequipa-Tacna (664, 352 special auto's en trucks)

11 januari: Stage 5 (Marathon) - Moquegua-Arequipa (776 km, 345 special motoren en quads) en Tacna-Arequipa (714 km, 452 special auto's en trucks)

12 januari: rustdag in Arequipa

13 januari: Stage 6 - Arequipa-San Juan de Marcona (839 km, 317 special motoren en quads, 810 km, 291 special auto's en trucks)

14 januari: Stage 7 - San Juan de Marcona-San Juan de Marcona (387 km, 323 special)

15 januari: Stage 8 - San Juan de Marcona-Pisco (576 km, 361 special)

16 januari: Stage 9 - Pisco-Pisco (410 km, 313 special motoren, auto's en quads, 408 km, 311 special trucks)

17 januari: Stage 10 - Pisco-Lima (358 km, 112 special)

Bron Motorsport.com

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account of meld je aan om te reageren

Je moet lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer je voor een nieuw account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Heb je al een account? Meld je dan hier aan.

Nu Aanmelden
 Delen

×
×
  • Nieuwe Aanmaken...

Belangrijke Informatie

Lees voordat je verder gaat onze Gebruikers Voorwaarden en Privacybeleid. We hebben cookies op uw apparaat geplaatst om te helpen deze website te verbeteren. Je kunt je cookie instellingen aanpassen, anders nemen we aan dat je het goed vindt dat we verder gaan.