Ga naar inhoud

Red Bull heeft in 2019 voor het eerst een 'party mode


Aanbevolen Berichten

Geplaatst

Red Bull heeft in 2019 voor het eerst een 'party mode.

image.png.fd0324e3d753877c7f43d172973022c4.png

Red Bull Racing kan dit jaar voor het eerst beschikken over een zogenaamde 'party mode'. Het team uit Milton Keynes kon in 2018 zelden meedoen om de pole-position doordat Mercedes en Ferrari in Q3 het vermogen op konden schroeven dankzij een speciale motorinstelling. Red Bull beschikte met Renault niet over een dergelijke modus, maar dankzij de samenwerking met Honda lijkt hier dus verandering in te komen.

Helmut Marko steekt zijn - al dan niet gegronde - optimisme al maanden niet onder stoelen of banken en denkt dat Honda zijn equipe in de buurt van Mercedes en Ferrari kan brengen. "De cijfers maken ons erg optimistisch, ook als het gaat om het verbeterde vermogen. Bovendien kunnen wij nu ook voor het eerst gebruikmaken van een 'party mode'", bevestigt Marko tegenover Motorsport.com. "De Honda-motor is nu al beter dan de Renault-krachtbron. Als je onze GPS-data combineert met de data van Honda, dan zullen we in de buurt van Mercedes en Ferrari komen."

"Natuurlijk zitten zij ook niet stil. Maar omdat zij al op een hoog niveau zitten, kunnen zij niet meer zulke grote stappen maken. Zelfs als we 15 kW achter hen zitten, dan kunnen we dat [met het chassis] nog wel goedmaken. Dat was met Renault in het V8-tijdperk ook zo", zet Marko zijn optimisme nog maar eens extra kracht bij. Desalniettemin verliest de topadviseur de realiteit nog niet volledig uit het oog en weet hij dat het eerste jaar niet helemaal vlekkeloos zal verlopen. "We zijn ons ervan bewust dat het met de betrouwbaarheid soms nog wat lastig kan worden en dat we het seizoen waarschijnlijk niet met drie motoren kunnen uitrijden. Maar als je de juiste circuits uitkiest voor die gridstraffen, dan kun je binnen een paar ronden alweer vooraan meedoen."

Marko accepteert de gridstraffen dus al op voorhand als een noodzakelijk kwaad voor Max Verstappen en Pierre Gasly. Deze houding kan tijdens het seizoen veel wrijving schelen, zoals het met Renault wel iedere keer raak was. Ongegeneerd moddergooien was het gevolg, al voelt Marko zich daar niet volledig verantwoordelijk voor. Volgens hem werd zijn team als 'een stel zeurpieten' weggezet door de Fransen, maar spreken de cijfers voor zich. "We zaten vanaf de eerste meters in de B-klasse. We misten in de kwalificatie soms gewoon 70 pk. Het was enigszins afhankelijk van het circuit, maar gemiddeld misten we toch al snel iets van 40 pk. Onze GPS-data laat duidelijk zien hoeveel we verloren op de rechte stukken en hoeveel we wonnen in de bochten. Als we het vergelijken met de toppen van Ferrari, dan waren de verschillen nog groter", wil Marko duidelijk maken dat hij Renault niet zonder reden bekritiseerde.

Bron gpupdate

Log in om te reageren

Je kunt een reactie achterlaten na het inloggen



Nu Aanmelden
×
×
  • Nieuwe Aanmaken...

Belangrijke Informatie

Lees voordat je verder gaat onze Gebruikers Voorwaarden en Privacybeleid. We hebben cookies op uw apparaat geplaatst om te helpen deze website te verbeteren. Je kunt je cookie instellingen aanpassen, anders nemen we aan dat je het goed vindt dat we verder gaan.