Ga naar inhoud

Snijders verrast door de snelheid van de trucks

dreka

Aanbevolen Berichten

Snijders verrast door de snelheid van de trucks

Geschreven door Natascha Kayser op 9 jan 2019

image.png.697fc010be20e97f2422dc6d958378c1.png

Marcel Snijders had het idee dat hij de snelheid er best aardig in had zitten in de tweede etappe van de Dakar Rally. Maar nog voor de tankstop vlogen een paar Iveco’s en Kamazzen hem rond de oren. Met zijn eigen ervaring als navigator in een truck in het achterhoofd, keek de motorrijder zijn ogen uit. “Het is zo knap wat jongens als Gerard de Rooy doen. Echt niet normaal hoe hard dat gaat.”

Het ogenschijnlijke gemak waarmee de toptrucks door de duinen tokkelden, had Snijders versteld doen staan. “Ik weet hoe moeilijk het is, maar zij laten die duinen er veel gemakkelijker uitzien dan ze in werkelijkheid zijn.”

En dat terwijl Snijders er zelf op de motor al moeite genoeg mee had. Niet met de duinen zelf, maar wel met de pannetjes er tussenin. “Ik heb twee keer in een duinpan waar ik niet uit kwam. Pas na een kwartier proberen lukte het om boven te komen.”

Van het feit dat de motorrijders voor de verandering eens achter de auto’s startten, had Snijders in de 342 km lange proef tussen Pisco en San Juan de Marcona geen last gehad. “Sommige duinen waren een beetje kapot gereden, maar je kwam er op de motor wel goed doorheen hoor. Gewoon net een iets ander spoor kiezen. Met de motor kun je er gemakkelijker omheen rijden dan met een auto. Ik vond het eigenlijk wel fijn, want je hebt meer referentiesporen. Ik heb maar één keer eventjes verkeerd gezeten: waypoint 20 had ik gemist. Ik ben terug gereden om het alsnog te halen, want ik vond het mijn eer te na om ‘m door te drukken en straftijd op te lopen.”

In de tweede etappe had Snijders, bezig aan zijn twaalfde Dakar, het beter naar zijn zin dan in de eerste etappe, waarin hij de fout maakte om met een volle tank benzine van start te gaan. Dat extra gewicht zat hem dwars. “Ik moest er weer aan wennen om met zo’n zware motor te rijden en moest daarin echt het ritme weer vinden. Er kwamen meer motoren voorbij dan me lief was.”

Bron rallymaniacs.com

Link naar reactie
Delen op andere sites

Log in om te reageren

Je kunt een reactie achterlaten na het inloggen

Nu Aanmelden
  • Nieuwe Aanmaken...

Belangrijke Informatie

Lees voordat je verder gaat onze Gebruikers Voorwaarden en Privacybeleid. We hebben cookies op uw apparaat geplaatst om te helpen deze website te verbeteren. Je kunt je cookie instellingen aanpassen, anders nemen we aan dat je het goed vindt dat we verder gaan.