Ga naar inhoud

Roundup: De eerste Formule 1-rondjes van 2019


dreka

Aanbevolen Berichten

Roundup: De eerste Formule 1-rondjes van 2019.

image.png.0ff2b6bd88775539f69516ce9b9ba58f.png

Sinds vanmorgen negen uur rijden er eindelijk weer Formule 1-wagens over een circuit. Kimi Raikkonen tekent voor de eerste schuiver van het jaar en Max Verstappen toont de klassieke kleurstelling op de RB15 met daarin de Honda-motor.

De pre-season tests in Barcelona zijn de eerste blik op het nieuwe Formule 1-seizoen, maar eigenlijk kun je niets zeggen op basis van de gegevens. Nou ja, we kunnen wel voorspellen dat het niet zo goed gaat met Williams. Het Britse traditieteam uit Oxfordshire heeft zijn auto nog niet af en mist daardoor de eerste testdag. De auto staat zelfs nog in Engeland, dus het wordt een race tegen de klok om hem morgen in Barcelona te krijgen. 

Update: Williams geeft aan dat ze het morgen ook niet gaan redden. Ze zijn op zijn vroegst woensdag in Barcelona

Tijden

Sebastian Vettel zet al vroeg in de sessie de snelste tijd op de klok in zijn Ferrari. De 1:18,425 van de Duitser is in ieder geval zo snel dat niemand ook maar een beetje in de buurt komt (later verbetert hij zijn tijd nog naar 1:18,161). Vrijwel iedereen is dan ook nog niet toe aan pushen met de auto. Max Verstappen heeft aanvankelijk de tweede snelste tijd in handen met zijn RB15, de Honda-motor laat echter nog niet het achterste van zijn tong zien: 1:20,174.

Kimi Raikkonen, die vroeg in de ochtend de schijnwerpers pakte door al binnen vijf minuten een rode vlag te veroorzaken in zijn Alfa Romeo, snoept tegen het einde van de ochtendsessie 14 honderdsten van de tijd van Verstappen af, waardoor Ferrari en Alfa Romeo de eerste en tweede tijd in handen hebben.

Sergio Perez laat zien dat ook Force India Racing Point nog steeds auto's kan bouwen waar je rekening mee moet houden. Hij is naast Vettel de enige die een tijd onder de 1:20 zet: 1:19,944. Uiteraard is ook de Mercedes van Valtteri Bottas snel, de Fin zet de derde tijd neer in 1:20,127.

Sensors

De test in Barcelona betekenen doorgaans geen supertijden en auto's die uitgerust worden met allerlei apparatuur. Ferrari heeft een heel bijzonder staketsel op de achtervleugel gemonteerd dat blijkbaar de luchtstroom hoog boven de wagen moet meten.

Uiteraard rijden er ook weer verschillende wagens rond met flo-viz verf op de carrosserie. De groene olie/verf stroomt met de lucht over de auto om te kunnen zien hoe de stromen in circuit-omstandigheden lopen.

Snelheid

Naast de rondetijden is het leuk om te zien wat de topsnelheden van de auto's zijn. Daar zien we een leuke verrassing, de Red Bull Honda van Max Verstappen is het snelste aan het eind van het rechte stuk.

Verstappen 320 km/h
Perez 319 km/h
Sainz 318 km/h
Raikkonen 318 km/h
Vettel 314 km/h
Grosjean 307 km/h

Problemen

Naast de problemen die Williams heeft met het op tijd klaarmaken van de auto zijn er uiteraard nog meer problemen en probleempjes bij verschillende teams. De grootste hick-up heeft Haas, waar Romain Grosjean na vijftien rondjes een oliedrukfout heeft. De auto stopt op de baan en wordt teruggebracht naar de pits. De Fransman komt vervolgens de bijna hele ochtend niet meer in actie, maar zeven minuten voordat de sessie voorbij is, rijdt de Haas Ferrari weer naar buiten voor een rondje.

Rondes

De negen wagens die vanmorgen in actie kwamen hebben bij elkaar 433 rondjes gereden. Alleen Ferrari weet meer dan zeventig rondes (72) op de klok te zetten, terwijl Mercedes (Bottas) en Renault (Nico Hulkenberg) in de buurt komen met respectievelijk 69 en 65 rondes. Thuisrijder Carlos Sainz rijdt 56 rondjes in de McLaren.

Max Verstappen rijdt 52 keer in de rondte over het asfalt van het circuit van Barcelona. Een stuk meer dan Daniil Kvyat die 34 laps weet af te leggen in de Toro Rosso. De Italiaanse formatie van Red Bull had een onbekend probleem op te lossen waardoor de auto lang in de pits stond.

Banden

Over de banden is dit jaar van alles te melden. Behalve dat de compounds nu eenvoudiger genaamd zijn, komen ze inmiddels ook nieuwe mallen. Doordat die vormen van chroom zijn, komen er de banden er nu glimmend uit. Voor de prestaties maakt het niets uit, maar het ziet er wel leuk uit.

image.thumb.png.bc380f7f78b7f84d2eddd951839084c6.png

M. Goes .

Bron autobahn.eu

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Log in om te reageren

Je kunt een reactie achterlaten na het inloggen



Nu Aanmelden
×
×
  • Nieuwe Aanmaken...

Belangrijke Informatie

Lees voordat je verder gaat onze Gebruikers Voorwaarden en Privacybeleid. We hebben cookies op uw apparaat geplaatst om te helpen deze website te verbeteren. Je kunt je cookie instellingen aanpassen, anders nemen we aan dat je het goed vindt dat we verder gaan.