Ga naar inhoud

Verstappen reed merendeel race met verkeerde setting


Aanbevolen Berichten

Geplaatst

Verstappen reed merendeel race met verkeerde setting.

image.png.ba9043f7bc053244298a68ff8602e688.png

Max Verstappen reed gedurende een groot deel van de Grand Prix van Monaco met een verkeerde instelling voor de koppeling rond. Door alle hectiek in de pits vergat de Nederlander deze setting te veranderen.

Verstappen kreeg bij het ingaan van de pits te horen dat hij naar 'Torque 12' moest gaan en bij het verlaten van de pits 'Torque 6' moest selecteren. Kort na het verlaten van de pits - en nadat hij in de pitstraat met Mercedes-coureur Valtteri Bottas in botsing was gekomen - kwam de Limburger echter op de radio met de mededeling: "Shit, ik ben vergeten om de torque aan te passen."

Het was de bedoeling dat Verstappen na zijn pitstop zou overschakelen naar de standaard instelling voor de race, nadat hij in de openingsronden met een 'start map' had gereden. Na een paar bochten kwam de Red Bull-coureur er dus achter dat hij vergeten was om de aanpassing door te voeren, waarna hij zijn team over de radio vroeg of er nog iets aan gedaan kon worden. "Nee, we zitten hier nu mee opgescheept", was het antwoord. "Let erop dat het er vrij agressief aan toe kan gaan."

"Eenmaal op de baan moet je het ermee doen", zei Verstappen naderhand bij onder andere Motorsport.com. "Normaal gesproken gaat het altijd goed, maar door die touché en doordat ik daarna de hele tijd in de spiegels moest kijken, vergat ik het. Het team was ook een beetje overrompeld door alles wat er gebeurde en was druk met kijken of er geen schade was. Normaliter krijg ik een reminder van ze. Maar het is uiteindelijk natuurlijk aan mij om het te doen. Door alle hectiek ontglipte het me."

De 'torque map' bepaalt hoeveel koppel de motor levert en hoe zich dat verhoudt tot hoe de coureur met het gaspedaal omgaat. Volgens Toyoharu Tanabe, de technisch directeur van Honda, reed Verstappen na zijn pitstop met een setting rond die 'flink' afweek van de standaard race-instelling. Niettemin slaagde Verstappen erin om Lewis Hamilton flink onder druk te zetten voor de leiding en als tweede aan de finish te komen in de race, wat een vierde plaats werd na een tijdstraf van vijf seconden voor een 'unsafe release' in de pits. Tanabe liet aan Motorsport.com weten dat Honda nog geprobeerd heeft de Red Bull-rijder te helpen door enkele parameters te wijzigen, maar dat dit maar 'een klein beetje verschil' zou hebben gemaakt.

Verstappen bleef vragen om een oplossing en kreeg door om naar 'Engine 12, Position 2' te gaan om meer 'lag' te creëren, om te kijken of het daarna beter zou gaan. Nadat hij had laten weten dat daar bij het uitkomen van een bocht meteen al sprake van was, kreeg hij de opdracht om 'Engine 12, Position 13' te kiezen. Verstappen: "Ik had tijdens de eerste paar ronden enorm veel 'lag'. Ik kan niet een exact getal noemen, maar het was een vrij hoog percentage bij het gas geven. Dus ik kreeg heel lang niets en dan ineens kwam het vermogen. Het was niet prettig om zo te rijden, maar ik slaagde erin om om het probleem heen te rijden."

Verstappen kampte later in de race ook nog met een 'gear synch'-probleem. Dit bleek te worden veroorzaakt door een niet goed functionerende sensor, wat snel kon worden opgelost.

Met medewerking van Scott Mitchell en Stuart Coddling .

Bron gpupdate.net.

Log in om te reageren

Je kunt een reactie achterlaten na het inloggen



Nu Aanmelden
×
×
  • Nieuwe Aanmaken...

Belangrijke Informatie

Lees voordat je verder gaat onze Gebruikers Voorwaarden en Privacybeleid. We hebben cookies op uw apparaat geplaatst om te helpen deze website te verbeteren. Je kunt je cookie instellingen aanpassen, anders nemen we aan dat je het goed vindt dat we verder gaan.