Ga naar inhoud

Geruchten o-verstap Max Verstappen: wat is waar?


dreka

Aanbevolen Berichten

Geruchten o-verstap Max Verstappen: wat is waar?

image.png.3ad53067b88e11658fac0dc3e83bdaa1.png

Het is een verhaal dat plotseling overal opduikt: een transfer van Max Verstappen naar een van de twee topteams in de Formule 1. Hoe kwam dit in de wereld, en wat zijn de realistische opties? We werken ze uit.

Als we uit de GP van Canada een aantal conclusies mogen trekken, dan zijn het de volgende: een over-actieve FIA trekt met zijn overregulering het laatste sprankje aan spanning uit de sport, en het gat tussen Mercedes/Ferrari en Red Bull is niet kleiner geworden. Daarnaast zakte Pierre Gasly met P8 (na kwalificatie op P5) behoorlijk door het ijs, en moet hij zo langzamerhand vrezen voor zijn plaats bij Red Bull. Max Verstappen daarentegen haalde opnieuw het maximale uit zijn RB15, en boekte een mooi record: back-to-back - van Canada 2018 tot Canada 2019 -  finishte onze landgenoot voor zijn teamgenoot. Een indrukwekkende reeks, die nog maar eens aantoont dat Red Bull met Max Verstappen goud in handen heeft.

Maar de grote vraag is: gaat al dat talent niet verloren bij een team dat niet mee kan strijden voor de overwinningen? Natuurlijk, het is voor de spanning beter om een absolute GOAT niet in de allerbeste auto te stoppen, maar de verschillen in het veld zijn de laatste jaren zo groot, dat je met alle talent van de wereld niet wint van de beste teams met een matige coureur. Max Verstappen is al aan zijn vijfde seizoen in de Formule 1 bezig, en kan in zijn huidige vorm makkelijk meestrijden om de titel, mits hij een goede auto heeft. En Max heeft honger, maar is tegelijkertijd gebonden aan een contract tot en met 2020.

Het balletje van het transfernieuws begon te rollen, nadat Jos Verstappen dit artikel retweette, waarin Helmut Marko stelt dat het huidige Red Bull Verstappen na afloop van zijn contract niet binnenboord kan houden. Joske heeft zijn gewraakte retweet inmiddels verwijderd, maar het internet vergeet niets:

 

8efcc16cc4_v2_large_cf207d0743f29f8ca56fceb467d6ca234b352619.png?w=880&s=184e9b2538f6534effef463129421f1d

Geen handige actie van Jos natuurlijk, want Red Bull weet ook wel dat Verstappen naar een topteam wandelt als ze het gat naar de concurrentie niet dichten, zonder dat dit expliciet gezegd of ge-endorse't wordt. Bovendien brengt het zoonlief Max in een wat ongemakkelijke positie met het team dat zijn vorstelijke salaris betaalt. Max heeft inmiddels gereageerd op de enige manier zoals dat moet: door te stellen dat hij zich committed is aan het de renstal Red Bull-Honda, en zich hier voor 100 procent inzet voor een goed resultaat. En zo is het maar net: met elke andere reactie had Max zijn eigen glazen ingegooid.

Motorvermogen

Het zal Max aan de andere kant totaal niet gezind hebben dat de Renaults zo hard liepen in Montreal: het kostte hem de grootste moeite om voorbij Lando Norris te komen, en hij wist Ricciardo en Hülkenberg maar ternauwernood achter zich te houden. Echter, motorenleverancier Honda presteert boven verwachting: misschien nog niet qua power, maar wel qua betrouwbaarheid. Als de Japanners gedurende dit seizoen het gat naar de top weten te dichten, en in 2020 op redelijk gelijke hoogte mee kunnen doen, ziet de wereld er weer heel anders uit. Sowieso schijnt Honda voor de volgende GP op Paul Ricard alweer met een nieuwe motor te komen.

De kans dat Verstappen voor 2021 van team wisselt schatten we klein in: voornamelijk omdat de andere teams hun sterren (Hamilton en Vettel) tot die tijd hebben vastgelegd, en de tweede rijders van Mercedes en Ferrari ook prima presteren. Als de teams een coureur hadden die hen zorgen baart, dan zou het ze misschien nog kunnen bewegen de enorme afkoopsom voor Verstappen aan Red Bull Racing te betalen, maar in de huidige situatie zien we geen reden voor de topteams om in 2020 al aan Verstappen te gaan trekken. 2021 is sowieso een logischer aanvangsjaar: dan treden de nieuwe regels in de F1 in werking, met een bijbehorende eventuele budget cap. In de wandelgangen wordt momenteel gesproken over 175 miljoen euro, maar het salaris van de coureurs mag hierbuiten gelaten worden. De topteams geven momenteel ongeveer het dubbele uit.

Of Mercedes en Ferrari Max Verstappen kunnen betalen? Absoluut. Of ze hem ook halen voor 2021? Dat is van veel factoren afhankelijk, maar we denken het niet. Zeker Ferrari zit goed, met jong talent Leclerc en Vettel die nog steeds van wereldklasse is. Mercedes heeft de dominante auto, en Hamilton natuurlijk, die dit jaar naar zijn zesde titel op weg lijkt te zijn. Bovendien hebben we goede hoop dat Red Bull er weer helemaal bovenop komt, in dat geval kunnen we Max in 2021 misschien weer tegen Ocon zien vechten, waarbij het duel dit keer tussen Red Bull en Mercedes is.

 
H. Feitsma.
 
Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account of meld je aan om te reageren

Je moet lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer je voor een nieuw account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Heb je al een account? Meld je dan hier aan.

Nu Aanmelden
×
×
  • Nieuwe Aanmaken...

Belangrijke Informatie

Lees voordat je verder gaat onze Gebruikers Voorwaarden en Privacybeleid. We hebben cookies op uw apparaat geplaatst om te helpen deze website te verbeteren. Je kunt je cookie instellingen aanpassen, anders nemen we aan dat je het goed vindt dat we verder gaan.