Ga naar inhoud

Nog steeds klachten over online discriminatie door geoblocking


tokoroko
 Delen

Aanbevolen Berichten

Nog steeds klachten over online discriminatie door geoblocking

border-514854_960_720-430x400.jpg

Hoewel geoblocking al een jaar is verboden in de EU, krijgt het Europees Consumenten Centrum (ECC) in Utrecht nog steeds klachten van consumenten over deze vorm van online discriminatie. De regels zijn voor zowel ondernemers als consumenten nog altijd onduidelijk.

De klachten komen met name van consumenten die door buitenlandse websites worden geweerd, maar ook van buitenlandse consumenten die door Nederlandse ondernemers worden geweigerd. De interventie van de juristen van het ECC heeft in een aantal klachten ertoe geleid dat bedrijven hun website aanpasten en hun diensten openstelden voor alle EU-inwoners.

Zo heeft een bekend Nederlandse online veilingplatform zijn diensten opengesteld voor alle EU-inwoners nadat Bulgaarse consumenten bij het ECC klaagden over dat ze geen toegang kregen tot dit platform. Na interventie van het ECC besloot het platform de restricties voor de Bulgaren op te heffen, zodat ook zij er producten kunnen kopen en verkopen.

Ook heeft een Nederlandse scooterverhuurdienst, dankzij de tussenkomst van het ECC, andere betalingsmethoden ingevoerd. De dienst accepteert voortaan rijbewijzen uit alle Europese lidstaten ter verificatie voor het online reserveren van een scooter.

Sinds de inwerkingtreding van de Verondering geoblocking mogen webshops en websites in de EU consumenten uit het buitenland niet langer blokkeren op grond van hun nationaliteit, verblijfplaats of vestigingsplaats. Ze moeten overal in Europa vrij online kunnen winkelen, prijzen vergelijken en kiezen voor het beste aanbod.

Het centrum stelt vast dat 1 jaar na intreding van de Verordening nog veel onduidelijk is bij zowel consumenten als ondernemers over wat deze regels nu precies inhouden. Zo verwijzen ondernemers consumenten in de praktijk nog steeds automatisch naar lokale websites met hogere prijzen en weigeren om producten te verkopen aan buitenlandse consumenten. Ook maken nationale betalingssystemen het verrichten van betalingen vanuit het buitenland vaak onmogelijk, waardoor consumenten nog steeds niet altijd toegang hebben tot de beste deals.

Foto Pixabay

 

Bron@Emerce.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account of meld je aan om te reageren

Je moet lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer je voor een nieuw account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Heb je al een account? Meld je dan hier aan.

Nu Aanmelden
 Delen

×
×
  • Nieuwe Aanmaken...

Belangrijke Informatie

Lees voordat je verder gaat onze Gebruikers Voorwaarden en Privacybeleid. We hebben cookies op uw apparaat geplaatst om te helpen deze website te verbeteren. Je kunt je cookie instellingen aanpassen, anders nemen we aan dat je het goed vindt dat we verder gaan.