Ga naar inhoud

Groene bezorging is een non-issue bij webwinkels


tokoroko
 Delen

Aanbevolen Berichten

Groene bezorging is een non-issue bij webwinkels

Schermafbeelding-2019-12-12-om-09.54.49-430x400.png

Negen van de tien webwinkels in Nederland biedt geen groene bezorgopties, laat onderzoek van e-commercetoeleverancier Paazl zien. De consument daarentegen wil het graag, is bereid langer op leveringen te wachten en zelfs meer betalen als hij zijn pakketjes milieuvriendelijk kan ontvangen.

Slechts acht procent van de honderd grootste webshops in Nederland biedt wel een groene of minstens een wat duurzamer bezorgoptie. Met name bij supermarkten en het online bestellen van eten en drinken, wordt deze bezorgoptie aangeboden.

“Het aanbod is er wel, maar groenere bezorging is niet echt een keuze voor de consument”, licht directeur Jan-Willem Roest van Paazl toe. “Een uitzondering is dan weer H&M. Zij kondigden afgelopen week aan dat ze bezorgingen in binnensteden alleen nog met de fiets doen. Dat is een statement.”

Ook als de bezorging niet met een fiets of elektrische bus gaat, kan deze toch ‘groener’. Bezorgbussen van de pakketvervoerders rijden overdag vaak onnodig naar huizen en er daar achter te komen dat de ontvanger niet thuis is. “Daarom zijn afhaalpunten zo belangrijk. Dan weet je zeker dat er maar één bezorging plaatsvindt.” Hoewel niet 100% groen is dat minder milieubelastend dan drie keer voor een dichte deur staan.

Cijfers van Paazl laten zien dat bezorgpunten nog lang geen gemeengoed zijn bij winkeliers:

49207811452_82ebc8f1d5_c.jpg

“Wat misschien wel de belangrijkste conclusie uit dit onderzoek is, is het feit dat winkels amper communiceren over duurzame bezorgopties. Dat komt mede door het feit dat shops niet altijd weten niet hoe groot de milieu-impact van DPD, DHL, PostNL en andere bezorgers zijn.”

Binnenkort kunnen klanten van Paazl, dat zijn webwinkels die de logistieke component in hun check-out uitbesteden, een groene optie aanbieden aan consumenten. Dat betekent niet een ‘fietsgarantie’. Wel is het zo dat shops aan hun klanten kunnen vertellen wat bij hen de minst milieubelastende afleveroptie is.

Bron@Emerce.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account of meld je aan om te reageren

Je moet lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer je voor een nieuw account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Heb je al een account? Meld je dan hier aan.

Nu Aanmelden
 Delen

×
×
  • Nieuwe Aanmaken...

Belangrijke Informatie

Lees voordat je verder gaat onze Gebruikers Voorwaarden en Privacybeleid. We hebben cookies op uw apparaat geplaatst om te helpen deze website te verbeteren. Je kunt je cookie instellingen aanpassen, anders nemen we aan dat je het goed vindt dat we verder gaan.