Ga naar inhoud

2019: De muiterij van XS4ALL


tokoroko
 Delen

Aanbevolen Berichten

2019: De muiterij van XS4ALL

toekomst-xs4all-430x400.jpg

Het conflict tussen KPN en XS4ALL over de toekomstige strategie is zo hoog opgelopen dat de Ondernemingskamer in Amsterdam knopen moet doorhakken. Die zal mogelijk nog voor de kerst besluiten of de beslissing om de provider op te laten gaan in KPN nietig moet worden verklaard.

De directie van KPN moet met gemengde gevoelens hebben teruggeblikt op een woelig jaar. In juni werd het bedrijf getroffen door een enorme telefoonstoring. Het alarmnummer was ruim drie uur lang uit de lucht. Ook het nummer voor niet-spoedeisende gevallen, 0900-8844, deed het niet. Velen vroegen zich af of KPN nog wel de juiste partij was voor de exploitatie van deze vitale diensten.

Kort daarna kondigde CEO Maximo Ibarra – de timing was erg ongelukkig, gaf hij zelf toe – zijn vertrek aan. De in april 2018 aangetreden Colombiaanse Italiaan was nog maar ruim een jaar in dienst. Ibarra voerde ‘familieredenen’ aan voor zijn vertrek: naar verluidt konden zijn vrouw en dochter niet aarden in Nederland, maar al gauw werd duidelijk dat Ibarra een nieuwe baan aangeboden had gekregen bij Sky Italia.

Met trots presenteerde het bedrijf vervolgens Dominique Leroy, de voormalige topvrouw van het Belgische telecombedrijf Proximus, als zijn opvolger. Maar toen er een justitieel onderzoek werd ingesteld naar mogelijke voorkennis bij de verkoop van Proximus aandelen (tijdens haar gesprekken met KPN), viel de droom-CEO af. KPN benoemde veteraan Joost Farwerck als zijn nieuwe topman. En die kreeg al meteen met de erfenis van Ibarra te maken.

In januari maakte Ibarra bekend dat het telecombedrijf zich op het KPN-hoofdmerk wilde gaan concentreren. Het betekende het einde van budgetmerk Telfort en provider XS4All. Het personeel van XS4ALL werd volkomen verrast door de plannen.

De gevolgen van het besluit werden al meteen duidelijk in de daaropvolgende kwartaalcijfers. Telfort klanten haakten voortijdig af, kennelijk bang dat KPN de lage tarieven niet zou handhaven.

In augustus werd het gezicht van de Telfort reclames, de ex-miljonair Hans, in nieuwe campagnes opgevoerd om de onrust weg te nemen. ‘Ook nu Telfort KPN wordt, blijven er genoeg slimme deals te vinden.’ Vooralsnog zonder veel resultaat. Telfort gebruikers vertrokken naar andere aanbieders, met name T-Mobile.

De KPN directie had niet kunnen vermoeden dat de onrust rond XS4ALL nog negatiever zou uitpakken. De gedachte achter het opheffen was niet geheel onlogisch: er zat nauwelijks nog groei in het klantenbestand van de zelfstandig opererende KPN dochter. KPN dacht dat de klanten van XS4ALL wel wilden overstappen naar een vergelijkbare premiumdienst onder de vlag van KPN, maar de telecomreus onderschatte de unieke bedrijfscultuur en identiteit van het merk.

Kort nadat KPN zijn plannen had geopenbaard werd al een actiegroep opgericht en hadden 50.000 mensen een petitie getekend. Aangezien het ging om een campagne van oud-medewerkers en mensen van het eerste uur (de internetprovider is 25 jaar geleden voortgekomen uit de hackersorganisatie Hack-Tic) moet dat niet veel indruk op KPN hebben gemaakt. Die hield dan ook voet bij stuk.

Bij XS4ALL zelf bleef het aanvankelijk stil, totdat de ondernemingsraad zelf met een verklaring kwam waaruit bleek dat het oorlog was tussen het personeel en de eigen (door KPN gestationeerde) directie. ‘Wij hebben gerede twijfel dat een eventueel integratietraject goed zal verlopen wanneer mensen onvrijwillig moeten overstappen,’ zo klonk het in juni.

De or stapte naar de rechter. Ook werd een beroep gedaan op het enquêterecht waarmee de or een onderzoek naar de besluitvorming van KPN af wilde dwingen. KPN zou zich schuldig maken aan ‘wanbeleid en waardevernietiging’. Het telecombedrijf ontkende in alle toonaarden.

De ondernemingsraad van XS4ALL ziet verkoop van het bedrijf als een reële optie. En er is een stok achter de deur die de KPN directie moeilijk kan negeren: Begin november startte actiegroep XS4ALL Moet Blijven een crowdfundingactie voor een nieuwe internetprovider: Freedom Internet. Binnen een dag haalde de groep het streefbedrag van 1,25 miljoen euro binnen en op de tweede dag werd de grens van 2,5 miljoen euro gepasseerd.

De afloop laat zich raden: als KPN zijn plannen blijft doorzetten, lopen mogelijke alle medewerkers en klanten over naar de nieuwe provider. KPN blijft dan met de rokende puinhopen achter.

Topman Farwerck, die zelf voorstander was van het opheffen van XS4ALL, heeft al laten weten dat hij met de ondernemingsraad alsnog rond de tafel wil. Het is echter de vraag of het vertrouwen na de muiterij nog hersteld kan worden.

Bron@Emerce.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account of meld je aan om te reageren

Je moet lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer je voor een nieuw account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Heb je al een account? Meld je dan hier aan.

Nu Aanmelden
 Delen

×
×
  • Nieuwe Aanmaken...

Belangrijke Informatie

Lees voordat je verder gaat onze Gebruikers Voorwaarden en Privacybeleid. We hebben cookies op uw apparaat geplaatst om te helpen deze website te verbeteren. Je kunt je cookie instellingen aanpassen, anders nemen we aan dat je het goed vindt dat we verder gaan.