Ga naar inhoud
Log in om dit te volgen  
tokoroko

Reclamebeleid NPO onder Haags politiek vuur

Aanbevolen Berichten

Reclamebeleid NPO onder Haags politiek vuur

Om de nieuwe late avond talkshow Op1 onder de aandacht van kijkers te brengen, besloot NPO om twee weken geen reclame voor het programma uit te zenden.
 
NPO Op 1 Sophie Hilbrand
Foto Brunopress

Het reclamebeleid van NPO rond Op1 heeft tot verontwaardigde reacties bij politieke partijen geleid. De Telegraaf berekende – ‘op een bierviltje’ zoals journalist Rob Goossens zelf in RTL Boulevard liet weten – dat twee weken geen reclame voor het programma uitzenden reclameverkoper STER ongeveer 700.000 aan inkomsten heeft ontnomen. De vraag is of dit volledige bedrag verloren is gegaan. NPO heeft bijvoorbeeld de mogelijkheid gehad om te schuiven met reclamezendtijd. Hierdoor konden overige reclameblokken gedurende de avond langer gemaakt worden.

 

NPO niet geliefd in Den Haag

Ondanks dat niet exact gezegd kan worden of en zo ja hoeveel het reclamebeleid van NPO rond Op1 in de afgelopen twee weken heeft gekost, staat een deel van politiek Den Haag op de achterste poten. VVD-Kamerlid Zohair El Yassini over de mogelijk gederfde inkomsten: "Die consequentie is dan ook voor hen. Als ze straks geld tekort komen, moeten ze niet hun handje ophouden. Dit vergeten we niet", in een reactie tegen Algemeen Dagblad. CDA-Kamerlid Harry van der Molen over de kwestie: "Eerst zeg je als publieke omroep dat je het niet met minder reclame kunt doen en nu gooi je misschien wel een miljoen van je eigen geld weg voor talkshowoorlog. Ik begrijp dat oorlogen duur zijn – en de NPO lijkt de slag ook te winnen – maar het is wel opvallend als je je zo verzet tegen het reclameluw maken van de NPO."

 

Weer reclame

NPO heeft overigens besloten om vanaf maandag weer te beginnen met het uitzenden van reclame voor Op1. De late avond bij RTL 4 blijft overigens nog enkele maanden verstoken van reclame. De concurrerende talkshow Jinek blijft voorlopig reclamevrij. Op1 scoorde in de eerste twee weken betere kijkcijfers dan Jinek. Deze week wordt dus duidelijk of het schuiven met reclameblokken effect op de kijkcijfers heeft.

Totaal@TotaalTV.

Deel dit bericht


Link naar bericht
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt als gast nu eerst posten en gelijk daarna registreren. Maar als je hier al een account hebt, meld je dan nu aan om met je account te posten.
Opgelet: Je bericht zal moeten worden goedgekeurd door een moderator voordat het zichtbaar zal worden.

Gast
Reageer hier op dit topic...

×   Geplakt als RTF formaat tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in.

Log in om dit te volgen  

×