Ga naar inhoud
Log in om dit te volgen  
dreka

IndyCar-aeroscreen: foeilelijk, maar effectiever dan de Formule 1-halo

Aanbevolen Berichten

IndyCar-aeroscreen: foeilelijk, maar effectiever dan de Formule 1-halo

In de Amerikaanse IndyCar wordt dit seizoen voor het eerst gereden het nu al omstreden aeroscreen, er vanuit gaande dat er überhaupt geracet gaat worden. De bolides doen bijna straaljager-achtig aan, maar er kleven wel degelijk voordelen aan het systeem ten opzichte van de halo die in de Formule 1 gebruikt wordt.

 
ES0yPuBWAAEoxqI_1a99097c0af81f6a6ca6472d
 

Er wordt weleens geroepen dat over smaak niet valt te twisten en te oordelen aan het aantal mensen dat het nieuwe aeroscreen uit de IndyCar mooi vindt, zou je die stelling gelijk moeten geven. Maar looks zijn in de klasse waar gevaar nog meer op de loer ligt dan in de Formule 1 ondergeschikt aan veiligheid.

En veilig is het systeem. In theorie biedt het scherm meer bescherming dan de halo die we kennen uit de Formule 1. Zo is de halo ontworpen om een verticale druk van twaalf ton te weerstaan, terwijl het aeroscreen daar 17 ton tegenover stelt. Waar de halo een freak-accident door het open karakter niet uitsluit, kan het aeroscreen impacts van objecten van één kilo tot 350 kilometer per uur weerstaan.

Natuurlijk waren er de nodige bedenkingen van mensen over het systeem, met name met betrekking tot het zicht en de oplopende temperatuur in de auto, maar inmiddels heeft men overal een oplossing voor gevonden. Aan binnenkant van het scherm is een anit-reflectie-film aangebracht en tijdens pitstops kunnen aan de buitenzijde tear-offs worden verwijderd (net zoals bij helmvizieren).

Kleine ventilatieschachtjes onder de bevestiging van het scherm zorgen voor verkoeling tijdens hete races, terwijl een heater moet voorkomen dat het scherm aanslaat in vochtige omstandigheden.

Het aeroscreen dat eruitziet als een enorme unit moest haast wel grote aerodynamische gevolgen hebben, zo werd er gevreesd, maar ook dat blijkt mee te vallen. Dat laat zich verklaren dat het merendeel van de downforce van een moderne IndyCar onder de auto wordt gegenereerd. Sterker nog, het aeroscreen zorgt voor toename van de stijfheid van het chassis van zo'n tien procent.

Nee, mooi is het niet, maar daar zit men in Amerika niet over in. Zeker bij het ovalracen, waar een ongeluk in nog een veel kleiner hoekje zit, is elk beetje extra bescherming wenselijk. En de coureurs zelf? Een deel ervan zweert nu al bij het door Red Bull Technologies ontwikkelde systeem.

Bron Racingnews365.nl

Deel dit bericht


Link naar bericht
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt als gast nu eerst posten en gelijk daarna registreren. Maar als je hier al een account hebt, meld je dan nu aan om met je account te posten.
Opgelet: Je bericht zal moeten worden goedgekeurd door een moderator voordat het zichtbaar zal worden.

Gast
Reageer hier op dit topic...

×   Geplakt als RTF formaat tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in.

Log in om dit te volgen  

×