Ga naar inhoud

STER na onderzoek: advertentiecookies blijken waardeloos


tokoroko

Aanbevolen Berichten

STER na onderzoek: advertentiecookies blijken waardeloos

26310989653_c73f669c76_k-430x400.jpg

De exploitant van de digitale NPO-kanalen STER heeft in een zeer breed onderzoek geen bewijs gevonden voor de toegevoegde waarde van advertentiecookies. “Cookieloos adverteren kan heel goed zonder dat dat businessverlies oplevert”, aldus productmanager Online Linda Worp bij STER.

Afgelopen maanden onderzocht STER de effecten en resultaten van grote adverteerders en keek daarbij op zijn eigen netwerk als naar data van daarbuiten. Die werden aangeleverd door adverteerders die meewerkten aan het onderzoek.

De onthutsende conclusie is dat de zogeheten gepersonaliseerde reclames op internet nul toegevoegde waarde hebben. Sterker nog, op een paar variabelen scoorden campagnes waarbij geen cookies werden geplaatst voor profilering zelfs beter.

Sinds begin 2020 plaatst STER als eerste exploitant in het Nederlandse online landschap geen cookies meer voor advertentiedoeleinden. De reden daarvoor is, dat consumenten de reclamecookies nog accepteren en dat webbrowsers het 3rd party tracking actief zijn gaan blokkeren. Marktleider Google Chrome gaat dat in de loop van 2021 ook doen en beëindigd daarmee de reclamepraktijk op het web met cookies.

Om te meten of en welk effect reclamecampagnes met en zonder cookies opleveren, onderzocht STER afgelopen maanden campagnes van onder meer Eliza Was Here, Etos, American Express, Krant.nl, Renault en Exterioo Tuinmeubelen. De resultaten van deze inventarisatie zijn publiek en hier te downloaden.

De conclusies in het kort: er is geen verschil in CTR, landingspercentage, bouncerate, sessieduur en aantal bezochte pagina’s bij campagnes met en zonder reclamecookies. Dat geldt voor display en video. Bij videocommercials is wel een verschil gezien: “De inzet binnen het online netwerk met cookies klikt over het algemeen beter door en de inzet zonder cookies wordt juist beter uitgekeken.”

Reclame die wordt geplaatst op redactioneel contextueel relevante pagina’s heeft wel effect. “Door het kiezen van de juiste context was de doorklikratio bij de contextual campagne bijna twee keer zo hoog als bij de doelgroepcampagne. Wanneer conversie je doelstelling is, kan contextual targeting daarom de juiste keuze zijn.”

Commercials die op het hele STER-netwerk worden geplaatst, zo breed mogelijk, scoren beter op uitkijkratio’s. “Inzet over het hele netwerk zou daarom met name effectief zijn voor doelstellingen omtrent boodschapoverdracht.”

De online omzet van de publieke exploitant steeg in het eerste kwartaal met vijftig procent ten opzichte van begin 2019. De omzet in de periode van januari tot en mei, dus inclusief de coronakwelling, lag 21 procent hoger dan vorig jaar. Linda Worp: “Mogelijk omdat tv-budgetten naar online worden overgeheveld.”

Het ziet ernaar uit dat adverteren op redactioneel contextueel relevante pagina’s de nieuwe standaard wordt voor reclame op het web. Op mobiel gelden andere dynamieken en in omgevingen die werken met een log-in ook. Daar kan het actief profileren van gebruikers met cookies op de eigen sites onder de algemene voorwaarden vallen. Dit is wat Facebook en Google bijvoorbeeld doen.

De Amerikaanse krant New York Times stopt per 2021 met het plaatsen van third party cookies, ook voor zijn thuismarkt. Adverteerders kunnen enkel nog gebruik maken van de klant- en lezerkennis van de krant zelf, verworven met aantoonbare toestemming van die lezer.

Foto: Magdalena Roeseler (cc)

Bron@Emerce.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Log in om te reageren

Je kunt een reactie achterlaten na het inloggen



Nu Aanmelden
×
×
  • Nieuwe Aanmaken...

Belangrijke Informatie

Lees voordat je verder gaat onze Gebruikers Voorwaarden en Privacybeleid. We hebben cookies op uw apparaat geplaatst om te helpen deze website te verbeteren. Je kunt je cookie instellingen aanpassen, anders nemen we aan dat je het goed vindt dat we verder gaan.