Ga naar inhoud

Luistertijd radio 10% hoger dan vorig jaar


tokoroko

Aanbevolen Berichten

Luistertijd radio 10% hoger dan vorig jaar

Medianieuws

Dat steeds meer mensen naar de radio luisteren sinds maart 2020 was al bekend. Dat wordt vandaag ook bevestigd door het Nationaal Luister Onderzoek (NLO). Ten opzichte van een jaar geleden wordt er zelfs 10% meer naar de radio geluisterd.

Luistertijd radio 10% hoger dan vorig jaarIn week 22 luisterden Nederlanders van 10 jaar en ouder gemiddeld 161 minuten per dag naar de radio.

Onder radioluisteraars werd een gemiddelde van 255 minuten per dag gerealiseerd. Beide niveaus liggen respectievelijk 10% en 4% hoger dan in dezelfde periode een jaar geleden.

Het weekbereik blijft stabiel, vergelijkbaar met 2019. De gezamenlijke radiozenders haalden een bereik van 85%, dat is gelijk aan het niveau van week 21. In week 22 komt de gemiddelde luistertijd uit op 161 minuten, dat is iets meer (2%) dan een week eerder. Onder radioluisteraars is in week 22 een gemiddelde luistertijd van 255 minuten gerealiseerd, dat is vrijwel gelijk aan de week ervoor.

Dat blijkt uit “NLO Trends”, een analyse van Nationaal Luister Onderzoek (NLO) naar de impact van de ‘intelligente lockdown’ op het luistergedrag.

Luistertijd radio 10% hoger dan vorig jaar

Hoewel er sprake is van een lichte daling na de sterk stijgende lijn aan het begin van de crisis, blijkt uit de analyse dat het niveau van de gemiddelde luistertijd hoger ligt dan voor de crisis en hoger dan een jaar geleden.

Op totaalniveau wordt er in week 22 10% meer geluisterd naar radiozenders (week 22 2020: 161 minuten, week 22 2019: 146 minuten). Onder radioluisteraars is de gemiddelde luistertijd 4% hoger (255 minuten vs. 245 minuten).

Thuis radio luisteren heeft nog altijd het grootste aandeel (67%) van het totale luistervolume en dat is gelijk aan het niveau van één week eerder. De gemiddelde luistertijd in de auto/onderweg neemt de laatste weken weer toe (aandeel in week 22: 16%), maar ligt nog niet op het niveau van voor de coronacrisis met een gemiddeld aandeel van 19%.

De gemiddelde luistertijd op het werk/school fluctueert van week tot week en ligt ook nog steeds onder het gebruikelijke niveau (aandeel in week 22: 15%; aandeel voor de crisis: gemiddeld 23%).

Frans Kok, directeur NLO: “Het wordt interessant hoe de luistercijfers zich in de komende zomermaanden ontwikkelen. Traditiegetrouw zien we elk jaar een daling in luistertijd van ongeveer vijf procent. Dat komt doordat men massaal voor vakantie naar het buitenland trekt.

In deze coronatijd zullen veel Nederlanders besluiten om thuis te blijven of om vakantie in eigen land te vieren. Ik heb natuurlijk geen glazen bol, maar ik verwacht wel dat de luistertijd van radiozenders daardoor op een hoger niveau zal stabiliseren en dat van een zomerdip geen sprake zal zijn.

Het onderzoek ‘NLO Trends’
Het Nationaal Luister Onderzoek publiceert maandelijks de luistercijfers die betrekking hebben op een tijdvak van twee maanden. Deze luistercijfers zijn gebaseerd op het radiolog wat respondenten gedurende een week bijhouden. Ongeveer 93% van het radiopanel vult het radiolog online in via smartphone, tablet of laptop/PC.

Daarnaast vult een deel van het radiopanel een papieren versie van het radiolog in. Het verwerken van de papieren radiologs neemt relatief veel tijd in beslag, waardoor snel inzicht in actuele gebeurtenissen onmogelijk is. NLO Trends is dan ook gebaseerd op alleen de online ingevulde radiologs, waardoor er verschillen kunnen ontstaan tussen de maandelijkse en de wekelijkse luistercijfers. [Radio.NL]

Luistertijd radio 10% hoger dan vorig jaar Laatste wijziging: 9-6-2020 9:54:57
Link naar reactie
Delen op andere sites

Log in om te reageren

Je kunt een reactie achterlaten na het inloggen



Nu Aanmelden
×
×
  • Nieuwe Aanmaken...

Belangrijke Informatie

Lees voordat je verder gaat onze Gebruikers Voorwaarden en Privacybeleid. We hebben cookies op uw apparaat geplaatst om te helpen deze website te verbeteren. Je kunt je cookie instellingen aanpassen, anders nemen we aan dat je het goed vindt dat we verder gaan.