Ga naar inhoud

Nederlandse tv-markt krimpt opnieuw in eerste kwartaal 2020


tokoroko

Aanbevolen Berichten

Nederlandse tv-markt krimpt opnieuw in eerste kwartaal 2020

Medianieuws

De Nederlandse televisiemarkt is ook in het eerste kwartaal van 2020 weer verder gekrompen. Het totale aantal abonnees daalde in de eerste drie maanden van dit jaar met 24.000, ofwel 0,6 procent op jaarbasis tot 7,35 miljoen. Dat blijkt uit onderzoek van Telecompaper.

Nederlandse tv-markt krimpt opnieuw in eerste kwartaal 2020Het marktonderzoeksbureau verwacht overigens een verdere daling over het hele jaar 2020 als gevolg van de stopzetting van analoge kabeldiensten.

Daarnaast denkt het bureau dat steeds meer consumenten ervoor kiezen geen televisie meer af te nemen (de zogenaamde 'cord-nevers').

De daling in het eerste kwartaal van 2020 was vergelijkbaar met die in het eerste kwartaal van 2019. Volgens het Dutch TV Q1 2020-rapport gaat het echter om meer dan het dubbele van de daling in de voorgaande drie kwartalen. IPTV-diensten via DSL lieten voor het eerst een daling zien in het aantal abonnees, naast een verdere daling voor kabel, satelliet en DTT (ether-tv).

Waarschijnlijk is dit te wijten aan de geleidelijke stopzetting van het goedkope merk Telfort door KPN en de migratie van consumenten naar tv via glasvezelnetwerken.

KPN verliest meeste tv-abonnees
Bij KPN gaat het opnieuw slecht. De KPN Groep verloor de meeste abonnees in het eerste kwartaal van 2020: 18.000. Het gaat om het vierde opeenvolgende kwartaal van daling in het aantal tv-abonnees voor de operator.

Het marktaandeel komt daarmee uit op 31,4 procent van de tv-markt, vergeleken met 32,1 procent in dezelfde periode een jaar geleden. Ook de belangrijkste concurrent Ziggo verloor klanten, maar in een veel lager tempo. Ziggo hield zijn marktaandeel het afgelopen jaar stabiel op ruim 52 procent.

Nederlandse tv-markt krimpt opnieuw in eerste kwartaal 2020

Canal Digitaal, onlangs overgenomen door Canal Plus, blijft nummer 3 in de Nederlandse tv-markt met een stabiel aandeel van iets meer dan 4 procent, aangezien de uitbreiding van IPTV-diensten de verliezen van haar satellietactiviteiten compenseert. T-Mobile werd de vierde grootste tv-aanbieder in het eerste kwartaal, met bijna 3 procent van de markt. De uitdager blijft qua aantal tv-abonnees groeien, maar wel in een lager tempo doordat het merk Tele2 klanten verloor.

Krimp neemt toe in 2020
Telecompaper verwacht dat de krimp van de tv-markt in 2020 zal toenemen, met een daling van meer dan 1 procent van het aantal abonnees over het hele jaar, tot minder dan 7,3 miljoen aansluitingen eind 2020. [Radio.NL]
Foto: Pixabay

Link naar reactie
Delen op andere sites

Log in om te reageren

Je kunt een reactie achterlaten na het inloggen



Nu Aanmelden
×
×
  • Nieuwe Aanmaken...

Belangrijke Informatie

Lees voordat je verder gaat onze Gebruikers Voorwaarden en Privacybeleid. We hebben cookies op uw apparaat geplaatst om te helpen deze website te verbeteren. Je kunt je cookie instellingen aanpassen, anders nemen we aan dat je het goed vindt dat we verder gaan.