Ga naar inhoud

Fraudehelpdesk, AFM en Facebook starten campagne tegen bitcoinadvertenties


tokoroko

Aanbevolen Berichten

Fraudehelpdesk, AFM en Facebook starten campagne tegen bitcoinadvertenties

photo-1550565227-a6144af19c78-430x400.jpg

De Fraudehelpdesk start vandaag een campagne tegen nepadvertenties waarbij de naam van bekende Nederlanders wordt misbruikt. De campagne wordt ondersteund door de financiële toezichthouder AFM en zelfs door Facebook, dat lange tijd dit soort advertenties toonde.

Met de campagne ‘Online fraude kent vele gezichten’ wil de Fraudehelpdesk aandacht vragen voor de vele vormen van oplichting die via internetplatforms plaatsvinden.

Onder de slogan ‘Ontdek hoe je het herkent en laat je niet verrassen’ worden komende maanden de drie meest gemelde fraudevormen via sociale media uitgelicht: Nepadvertenties, Hulpvraagfraude (via WhatsApp) en Datingfraude.

Vandaag start de campagne tegen nepadvertenties voor cryptovaluta. Vooral mensen boven de 46 blijken slachtoffer te worden van deze zwendel. Alleen dit jaar al werd voor bijna 2 miljoen euro aan schade gemeld.

Facebook legt in de campagne verantwoording af: ‘Facebook wil dit soort advertenties niet op zijn platform en staat ze dan ook niet toe. Dit is een sectorbrede kwestie die we erg serieus nemen. We doen er daarom alles aan om te voorkomen dat deze nepadvertenties op ons platform verschijnen; zo gebruiken we de meest geavanceerde technologie en handmatige controles om deze oplichters tegen te houden. De samenwerking met de Fraudehelpdesk voegen we dan ook dankbaar toe aan ons arsenaal van wapens tegen nepadvertenties.’

De verklaring is opmerkelijk, aangezien het platform in hoger beroep is gegaan in een  zaak die media-ondernemer John de Mol tegen Facebook had aangespannen omdat het platform in zijn ogen niet adequaat optrad tegen nepadvertenties. De Mol werd veelvuldig opgevoerd in die advertenties.

Voor de zwendel maken de oplichters met behulp van dubieuze affiliatepartijen gebruik van cloaking. Daarbij wordt een advertentie aangemeld met een koppeling naar een legitieme site die eenmaal door Facebook of Google geaccepteerd wordt vervangen. Beleggers die ingaan op de aanbiedingen zijn per definitie hun geld kwijt.

Foto Dmitry Demidko via Unsplash

Bron@Emerce.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account of meld je aan om te reageren

Je moet lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer je voor een nieuw account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Heb je al een account? Meld je dan hier aan.

Nu Aanmelden
×
×
  • Nieuwe Aanmaken...

Belangrijke Informatie

Lees voordat je verder gaat onze Gebruikers Voorwaarden en Privacybeleid. We hebben cookies op uw apparaat geplaatst om te helpen deze website te verbeteren. Je kunt je cookie instellingen aanpassen, anders nemen we aan dat je het goed vindt dat we verder gaan.