Ga naar inhoud
Log in om dit te volgen  
dreka

Te snel voor de flitspaal?

Aanbevolen Berichten

Te snel voor de flitspaal?

Hoe hard moet je eigenlijk echt om de flitspaal te verslaan? De fabrikant legt het uit.

Te snel voor de flitspaal?

De flitspaal geldt als een van de meest verguisde Nederlandse uitvindingen. Al in 1958 begon succesvolle rallyrijder Maus Gatsonides met het bouwen van de gatsometer, een apparaat dat hij ontworpen had om precies te weten hoe snel hij door rally stages vloog.

Ironisch genoeg werd Maus' uitvinding vrijwel meteen gebruikt om het tegenoverstelde te doen: mensen afremmen. Maar is het dan toch mogelijk om het apparaat te snel af te zijn? Kun je door harder te rijden dan meneer Gatsonides voor mogelijk hield onder die fikse boete uitkomen? De mannen en vrouwen van het Nederlandse Top Gear zochten het uit.

 

Gatso

Top Gear maakt het cirkeltje rond door 62 jaar na de oprichting Gatso eens een keer te vragen tot welke snelheid het ding eigenlijk werkt. Gatso geeft aan er bij die vraag rekening gehouden moet worden met twee verschillende snelheden.

Het apparaat kan technisch gezien snelheden registreren tot 500 kilometer per uur. Er zijn echter geen flitspalen die daadwerkelijk tot die snelheid gecertificeerd zijn. Maar tot welke snelheid werken ze dan wel?

 

Hypercars only

Allereerst verklaart de woordvoerder van Gatso dat er meerdere typen flitspalen in omloop zijn. Over het algemeen zijn deze gecertificeerd tot 250 kilometer per uur. Modernere modellen kunnen zelfs tot 350 kilometer u op de gevoelige plaat vastleggen.

Omdat het voor de leek van buitenaf niet te zien is om welk model het gaat - al helemaal niet bij die snelheden - zult u dus een extreem snelle wagen onder de kont moeten hebben. De markt voor nieuwe auto's die boetevrij kunnen rijden is helaas vrij beperkt.

Alleen de McLaren Speedtail, Bugatti Chiron en de volgend jaar verwachte Koenigsegg Jesko zijn sneller dan het CJIB. Mocht u zo fortuinlijk zijn om een van deze juweeltjes te kunnen aanschaffen dan raden wij u natuurlijk niet aan om dat op de openbare weg te gaan proberen.

Bron autobahn.eu

Deel dit bericht


Link naar bericht
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt als gast nu eerst posten en gelijk daarna registreren. Maar als je hier al een account hebt, meld je dan nu aan om met je account te posten.
Opgelet: Je bericht zal moeten worden goedgekeurd door een moderator voordat het zichtbaar zal worden.

Gast
Reageer hier op dit topic...

×   Geplakt als RTF formaat tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in.

Log in om dit te volgen  

×