Ga naar inhoud

Glasvezel niet zaligmakend: ‘Zo snel mogelijk terug naar Ziggo’


vogelaar
 Delen

Aanbevolen Berichten

Veel Nederlanders kijken uit naar de komst van een glasvezelaansluiting in de eigen woning. Maar dan blijkt dat glasvezel voor sommigen niet zaligmakend is.

Glasvezel niet zaligmakend: ‘Zo snel mogelijk terug naar Ziggo’

Het Eindhovens Dagblad deed een tevredenheidsonderzoek in Deurne. In deze gemeente wordt zowel door E-Fiber als KPN een glasvezelnetwerk aangelegd. De werkzaamheden zijn deels afgerond. Hierdoor heeft een gedeelte van de inwoners van Deurne toegang tot glasvezel en krijgt daadwerkelijk de diensten tv en internet via glasvezel geleverd. De meesten stapten van Ziggo KPN of serviceproviders als Tweak, TriNed, Glasnet en Multifiber over. En zeker de overstap naar een serviceprovider is bij velen niet goed bevallen. Voor hen is glasvezel allerminst zaligmakend. Vier procent van de deelnemers aan de enquête van het Eindhovens Dagblad zegt zelfs heimwee naar Ziggo te hebben en weer zo snel als mogelijk is naar het kabelbedrijf terug te keren.

 

Vooral tv slecht

In totaal is 44 procent van de deelnemers aan het onderzoek niet tevreden over de via glasvezel geleverde diensten. Het valt op dat er vooral klachten over de slechtere ervaring van het tv-aanbod zijn. Het ontbreken van zenders, het niet ondersteunen van streamingdiensten als Netflix en Videoland via de tv-decoder en de sombere mogelijkheden van opnemen en terugkijken van programma’s worden daarbij als belangrijkste minpunten genoemd. Het oordeel bij Tweak – waar het IPTV-platform van Canal Digitaal als tv-dienst wordt geleverd, is snoeihard. Maar liefst 64 procent is niet te spreken over de door Tweak geleverde tv-diensten. KPN scoort met een tevredenheid van 97 procent het beste in het tevredenheidsonderzoek over het tv-gedeelte van het abonnement.

 

Internet

Dat internetsnelheid niet het allerbelangrijkste voor Nederlanders is, blijkt ook uit dit onderzoek. Ondanks gigabit internet wordt stevig geklaagd over het geleverde internet. De minste klachten zijn bij KPN-klanten (3 procent) te vinden. De meeste klagers zien we wederom bij Tweak (35 procent) gevolgd door Multifiber (32 procent), TriNed (25 procent) en Glashart (9 procent). Daarbij dient wel opgemerkt te worden dat een deel van de internetklachten over een slechte Wifi-verbinding gaat. Internetaanbieders zijn echter niet verantwoordelijk voor het draadloze internet bij klanten thuis.

 

Goedkoop is duurkoop?

Het valt op dat KPN in dit tevredenheidsonderzoek goed scoort. Opvallend is wel dat KPN op het punt van klantenservice met een tevredenheid van 55 procent minder goed dan verwacht scoort. KPN is net als Ziggo een van de duurste aanbieders van tv en internet in Nederland. De aanbieders met goedkopere abonnementen zoals Tweak lijken vooral te bezuinigen op de geleverde diensten om tegen het goedkopere tarief te kunnen leveren.

Bron: Totaal TV

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat is dit nu weer, glasvezel is internet en dat werkt meer dan prima. Als je het over tv content aanbod gaat hebben via internet is dat kompleet iets anders. Ik wil niets anders dan glasvezel heb het al jaren en nog nooit een storing meegemaakt. In het begin waren hier de tv diensten via glasvezel ook matig maar dat is normaal aangezien zenders er zelf ook in moeten investeren. Het heeft gewoon wat tijd nodig om compleet te worden. Ik kijk hier het Spaanse Movistar via glasvezel het aanbod is groot(er zijn geen missende zenders) het meeste is in HD en tot op heden nog nooit een storing meegemaakt, dat is via de satelliet wel anders als er hier een stortbui naar beneden komt :) Heb via mijn glasvezel verbinding hier ook de Canal Digitaal app in gebruik en daar ook vlekkenloos en storingsvrij beeld.

 

Mensen die nu een nieuwe aansluiting krijgen op glasvezel en overstappen naar glasvezel moeten gewoon even wat geduld hebben het komt vanzelf goed.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Canal Digitaal reageert op slechte ervaringen tv via glasvezel

Canal Digitaal kwam slecht naar voren uit een onderzoek van het Eindhovens Dagblad over de tevredenheid van glasvezelgebruikers in Deurne. De tv-aanbieder reageert op de uitkomst.
 
Canal Digitaal reageert op slechte ervaringen tv via glasvezel

Het Eindhovens Dagblad deed een tevredenheidsonderzoek in Deurne. In deze gemeente wordt zowel door E-Fiber als KPN een glasvezelnetwerk aangelegd. De werkzaamheden zijn deels afgerond. Hierdoor heeft een gedeelte van de inwoners van Deurne toegang tot glasvezel en krijgt daadwerkelijk de diensten tv en internet via glasvezel geleverd. De meesten stapten van Ziggo KPN of serviceproviders als Tweak, TriNed, Glasnet en Multifiber over. En zeker de overstap naar een serviceprovider is bij velen niet goed bevallen. Voor hen is glasvezel allerminst zaligmakend. Vier procent van de deelnemers aan de enquête van het Eindhovens Dagblad zegt zelfs heimwee naar Ziggo te hebben en weer zo snel als mogelijk is naar het kabelbedrijf terug te keren.

 

Vooral tv slecht

In totaal is 44 procent van de deelnemers aan het onderzoek niet tevreden over de via glasvezel geleverde diensten. Het valt op dat er vooral klachten over de slechtere ervaring van het tv-aanbod zijn. Het ontbreken van zenders, het niet ondersteunen van streamingdiensten als Netflix en Videoland via de tv-decoder en de sombere mogelijkheden van opnemen en terugkijken van programma’s worden daarbij als belangrijkste minpunten genoemd. Het oordeel bij Tweak – waar het IPTV-platform van Canal Digitaal als tv-dienst wordt geleverd, is snoeihard. Maar liefst 64 procent is niet te spreken over de door Tweak geleverde tv-diensten. KPN scoort met een tevredenheid van 97 procent het beste in het tevredenheidsonderzoek over het tv-gedeelte van het abonnement.

 

Internet

Dat internetsnelheid niet het allerbelangrijkste voor Nederlanders is, blijkt ook uit dit onderzoek. Ondanks gigabit internet wordt stevig geklaagd over het geleverde internet. De minste klachten zijn bij KPN-klanten (3 procent) te vinden. De meeste klagers zien we wederom bij Tweak (35 procent) gevolgd door Multifiber (32 procent), TriNed (25 procent) en Glashart (9 procent). Daarbij dient wel opgemerkt te worden dat een deel van de internetklachten over een slechte Wifi-verbinding gaat. Internetaanbieders zijn echter niet verantwoordelijk voor het draadloze internet bij klanten thuis.

 

Reactie Canal Digitaal

“Het is heel vervelend om te lezen dat er in Deurne klachten zijn over Canal Digitaal. We willen zeker niets afschuiven, en een deel ligt zeker bij ons, maar een deel van die klachten komt voort uit de kwaliteit van de internetverbinding”, aldus countrymanager Christiaan Puper van Canal Digitaal tegen het Eindhovens Dagblad. Puper doelt daarbij op haperingen in het beeld, of momenten dat het beeld bevriest. Het bedrijf biedt digitale tv aan via providers als Tweak, Glasnet en Freedom Internet. Canal Digitaal benadrukt verder dat de onderneming het niet kan helpen dat klanten geen reclameblokken kunnen doorspoelen. “Dit is een veelgehoorde klacht, maar we mogen die functie niet aanbieden. Dat is een duidelijke afspraak met de commerciële omroepen en dat geldt niet alleen voor ons.”

 

Zoeken naar oplossing

Het bedrijf probeert wel op korte termijn werk te maken van de klachten over foutieve begin en eindtijden van opgenomen programma’s, waardoor delen bij het terugkijken blijken te ontbreken. “Hierin moeten we echt verbeteren. We zijn nu bezig met een oplossing. Omdat het technisch erg gecompliceerd is hebben we ervoor gekozen om tussen nu en eind mei mensen in te zetten die continu stop- en eindtijden gaan controleren. Het is heel irritant voor klanten dat dit niet naar behoren werkt. Ik verwacht hier een grote slag in te kunnen maken.” De traagheid van het wisselen van zenders en het menu ligt aan de leeftijd van het kastje, aldus Puper. “In de zomer hebben we deze vernieuwd. Je loopt wat dat betreft steeds achter de steeds hoger wordende verwachtingen van mensen aan: televisie is net als een smartphone. Functies en snelheid doen als snel verouderd aan.”

 

Goedkoop is duurkoop?

Het valt op dat KPN in dit tevredenheidsonderzoek goed scoort. Opvallend is wel dat KPN op het punt van klantenservice met een tevredenheid van 55 procent minder goed dan verwacht scoort. KPN is net als Ziggo een van de duurste aanbieders van tv en internet in Nederland. De aanbieders met goedkopere abonnementen zoals Tweak lijken vooral te bezuinigen op de geleverde diensten om tegen het goedkopere tarief te kunnen leveren.

Bron: Totaaltv

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ze zijn er gewoon veels te veel mee bezig en hoe meer je dat in de media gooit hoe meer overstappers je zult krijgen. De grote boosdoener is hier dus de oeverloze competitie berichtgeving door de media waardoor de klanten bewegen. Houd de media een jaar zijn klep dicht dan wordt de markt weer stabiel.

En hoe goed of slecht een bedrijf ook is een echte klager blijft een klager of deze nou bij a of b zit, en mensen willen altijd voor het minste bedrag de beste service wat gewoonweg niet mogelijk is. Een uitbestede klantenservice is natuurlijk ook nooit optimaal maar daar doen alle providers tegenwoordig aan.

 

Maar ik zei al dat glasvezel aanhalen en tv pakketten aanbieden onzin is het heeft niets met elkaar te maken. Dat je tv kunt kijken via je internet verbinding is een feit maar daar stoppen de mogelijkheden van je internet verbinding niet mee, ik zelf heb liever een strakke betrouwbare internet verbinding dan 3080 tv zenders waarvan ik de meesten toch nooit zal bekijken.

 

IPTV staat nog altijd een beetje in de kinderschoenen met de nodige foutjes zo heb ik hier ook wel eens dat het programma bij terug kijken voortijdig afbreekt, dan start ik gewoon het terug kijken van het programma wat er na komt en ziet ik de bewuste aflevering die ik wil zien in iedergeval compleet. Veel valt en staat met de EPG tijden, als deze niet kloppen gaat het vaak mis, gelukkig stellen ze bij Movistar een goede marge in waardoor het maar af en toe voorkomt dat een programma niet compleet is, vervelende eraan is dat je content moet gaan doorspoelen om aan het begin te komen van je programma. Maarja niets is perfect en wees blij dat we tegenwoordig zulke opties hebben.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account of meld je aan om te reageren

Je moet lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer je voor een nieuw account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Heb je al een account? Meld je dan hier aan.

Nu Aanmelden
 Delen

×
×
  • Nieuwe Aanmaken...

Belangrijke Informatie

Lees voordat je verder gaat onze Gebruikers Voorwaarden en Privacybeleid. We hebben cookies op uw apparaat geplaatst om te helpen deze website te verbeteren. Je kunt je cookie instellingen aanpassen, anders nemen we aan dat je het goed vindt dat we verder gaan.