Ga naar inhoud

Tv-zenders en operatoren slaan de handen in elkaar: reclame doorspoelen binnenkort niet altijd meer mogelijk


vogelaar
 Delen

Aanbevolen Berichten

Binnenkort zal het niet meer mogelijk zijn om alle reclame door te spoelen op tv. Telenet gaat als eerste operator in op de vraag van de Belgische zendergroepen om een aangepast, uniform model voor tv-reclame in te voeren. Vanaf eind september krijgen kijkers bij opnames van VTM-programma’s (DPG Media) en PLAY-programma’s (SBS) eerst één minuut niet-doorspoelbare reclame te zien. Ook de andere operatoren staan achter de filosofie van dit uniforme model en voeren “constructieve gesprekken met de zendergroepen over de timing van de implementatie”, melden DPG Media, SBS en Telenet in een persbericht. 

DPG Media en SBS introduceren het aangepaste reclamemodel als eerste voor hun zenders VTM, VTM 2, VTM 3, VTM 4, VTM GOLD, Play4, Play5, Play6 en Play7. In een latere fase volgen één, Canvas en de andere Belgische zenders. 

Concreet zullen kijkers in het begin één minuut niet-doorspoelbare reclame te zien krijgen wanneer ze een opname bekijken. Tijdens het programma kan de reclame wel nog doorgespoeld worden. Voor Terugkijk TV (programma’s tot zeven dagen terug opvragen) is er geen reclame vooraf, maar kan de reclame tijdens het programma niet doorgespoeld worden, wat al het geval was bij de VTM-zenders. De programma-inhoud zal dan wel doorgespoeld kunnen worden, ook bij de VTM-zenders.

Gratis Terugkijk TV

Vanaf eind september 2021 rolt Telenet het model geleidelijk uit. In een eerste fase zijn alle klanten die digitaal tv kijken via de nieuwste Telenet TV box aan de beurt. Later in 2022 volgen alle andere digitale televisieklanten. De update gebeurt automatisch op de decoder en geldt ook voor kijken op een tweede scherm via bijvoorbeeld Chromecast of via de Telenet TV-app.

Van zodra het nieuwe reclamemodel geactiveerd is op de decoder, krijgen klanten standaard gratis Terugkijk TV: ze kunnen dan programma’s tot zeven dagen terug gratis herbekijken. Alle betrokken klanten ontvangen hierover de komende weken een persoonlijke communicatie. Klanten krijgen ook een melding op hun televisie van zodra de veranderingen starten.

Inkomstenbron

Het nieuwe model is volgens de mediagroepen noodzakelijk omdat de inkomsten uit reclame broodnodig zijn om populaire lokale programma’s te kunnen blijven financieren. “Reclame-inkomsten zijn de belangrijkste inkomstenbron voor commerciële zenders. Maar omdat we minder reclame kijken, moeten reclamespots vaker lopen tot ze voldoende kijkers bereikt hebben. Daardoor kunnen zenders in totaal minder reclamezendtijd verkopen. Tegelijk besteden adverteerders hun budgetten ook steeds meer online bij internationale techreuzen zoals Facebook en Google, waar ze hun campagnes naar specifieke doelgroepen kunnen richten. Dit verlies aan reclame-inkomsten zet de investeringen in lokale producties significant onder druk.”

Initiatieven als doelgerichte reclame en een reclameboodschap tijdens het pauzeren van een opname “volstaan niet meer om het niveau van kwaliteit en kwantiteit van lokale programma’s gezond te houden”, klinkt het nog.

“Commerciële zelfmoord”

“De Vlaming is nog altijd verzot op lokale programma’s (...)” en we moeten daarop “volop blijven inzetten, anders verliezen we de strijd met de internationale spelers met gigantische budgetten. Onze budgetten daarentegen staan steeds meer onder druk, omdat de advertentiemarkt mee evolueert met de kijker die reclame zo veel mogelijk doorspoelt”, legt SBS-topman Jeroen Bronselaer uit. Het kwam er volgens hem op aan om een evenwicht te vinden tussen kijkcomfort voor de klant en behoud van investeringen in lokale producties. En “we geloven dat we met dit nieuwe reclamemodel een balans hebben gevonden die iedereen ten goede komt”, besluit Telenet-CEO John Porter.

De televisiezenders en de operatoren praten al jaren over het al dan niet onmogelijk maken van het doorspoelen van reclameboodschappen en beide partijen botsten in het verleden geregeld van meningen. Zo verklaarde Telenet-topman John Porter een paar jaar geleden nog dat het onmogelijk maken van reclame doorspoelen neerkwam op commerciële zelfmoord. 

Bron: HLN

Link naar reactie
Delen op andere sites

2 minuten geleden, vogelaar zei:

het onmogelijk maken van reclame doorspoelen neerkwam op commerciële zelfmoord. 

En dat is nog steeds zo.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 10-8-2021 om 22:19, zei vogelaar:

En dat is nog steeds zo.

Precies als ik geen reclames meer mag doorspoelen gaat het gewoon weg, opzeggen die boel. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

De zenders drijven de kijker naar andere mogelijkheden ipv dat men kijkers aan zich bindt.

Niet voor niets krijgen netflix, disney, videoland en inmiddels nog meer bedrijven steeds meer gebruikers / klanten.

Alleen de versnippering van films / series drijft mensen ook weer tot andere mogelijkheden.

Alles voor het snelle geld ipv lange termijn visie.

Dat laatste lijkt tegenwoordig wel een vies woord wat niet meer gezegd mag worden.

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account of meld je aan om te reageren

Je moet lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer je voor een nieuw account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Heb je al een account? Meld je dan hier aan.

Nu Aanmelden
 Delen

×
×
  • Nieuwe Aanmaken...

Belangrijke Informatie

Lees voordat je verder gaat onze Gebruikers Voorwaarden en Privacybeleid. We hebben cookies op uw apparaat geplaatst om te helpen deze website te verbeteren. Je kunt je cookie instellingen aanpassen, anders nemen we aan dat je het goed vindt dat we verder gaan.