Ga naar inhoud

Viaplay wil Formule 1 ‘heel erg betaalbaar’ aanbieden


vogelaar
 Delen

Aanbevolen Berichten

Dat Formule 1 vanaf volgend jaar bij de nieuwe streamingdienst Viaplay beschikbaar komt, wil niet zeggen dat voor het kijken de hoofdprijs betaald moet worden.

Viaplay wil Formule 1 ‘heel erg betaalbaar’ aanbieden

Nordic Entertainment Group (NENT) kocht enkele maanden geleden de Nederlandse uitzendrechten van Formule 1 vanaf het seizoen 2022 voor een periode van drie jaar. Hierdoor verhuizen de live-beelden van Ziggo Sport/Ziggo Sport Totaal naar de voor Nederland nieuwe streamingdienst Viaplay. Ondanks dat NENT voor de Nederlandse uitzendrechten een volgens analisten een vrijwel onmogelijk terug te verdienen bedrag – rond 35 miljoen euro per jaar – betaalt, betekent dit niet dat de abonnementsprijs van Viaplay in Nederland torenhoog wordt.

 

Goedkoper

Het exacte abonnementsbedrag voor de Nederlandse variant van Viaplay heeft NENT nog niet bekend gemaakt, maar volgens het programmahoofd van het bedrijf Filippe Wallestam wordt het abonnement ‘heel erg betaalbaar’. Nederlanders hoeven niet bang te zijn dat in Nederland een gelijke prijs als in Noorwegen betaald dient te worden. Viaplay kost in Noorwegen ongeveer 32 euro per maand voor het complete contentaanbod inclusief sport. Wallestam deed deze belofte in een interview met het Algemeen Dagblad tijdens de internationale tv-beurs Mipcom in het Franse Cannes.

 

Meer dan alleen sport

Naast Formule 1 heeft NENT voor de Nederlandse variant van Viaplay ook de uitzendrechten van onder meer de voetbalcompetities Bundesliga en Premier League gekocht. Ook het in Nederland populaire PDC Darts verhuist volgend jaar van RTL 7 naar Viaplay. Toch wordt de streamingdienst in Nederland breder dan alleen sport. Zo zijn films, series en documentaires die exclusief in opdracht van NENT – de zogenaamde Viaplay Originals – onderdeel van het contentaanbod. Verder heeft NENT de uitzendrechten van diverse content aan andere mediabedrijven gekocht.

 

Eigen programma’s

Maar de plannen van Viaplay voor de Nederlandse markt gaan verder. NENT wil namelijk door het maken van Nederlandse entertainmentprogramma’s de concurrentie met RTL en Talpa aangaan. Daarbij denkt NENT vooral in de richting van talentenshows en realityprogramma’s zonder acteurs. NENT wil in 2023 via Viaplay in ieder geval twee Nederlands geproduceerde realityshows, twee dramaseries en één documentaire aanbieden.

 

Bruikleendecoder

NENT is met Ziggo en KPN in onderhandeling over mogelijke samenwerking. Beschikbaarheid van Viaplay in zoveel mogelijk Nederlandse woningen is voor NENT belangrijk. Toegang tot de bruikleendecoders van Ziggo en KPN kan belangrijk zijn om dit doel te bereiken. Daarnaast is het denkbaar dat samenwerking met deze distributeurs ertoe kan leiden dat Viaplay als los abonnement of als onderdeel van bestaande abonnementsvormen aan abonnees geleverd kan worden.

Bron: Totaal TV
Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account of meld je aan om te reageren

Je moet lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer je voor een nieuw account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Heb je al een account? Meld je dan hier aan.

Nu Aanmelden
 Delen

×
×
  • Nieuwe Aanmaken...

Belangrijke Informatie

Lees voordat je verder gaat onze Gebruikers Voorwaarden en Privacybeleid. We hebben cookies op uw apparaat geplaatst om te helpen deze website te verbeteren. Je kunt je cookie instellingen aanpassen, anders nemen we aan dat je het goed vindt dat we verder gaan.