Ga naar inhoud

Verwaarloosbare groei: DAB+ komt niet van de grond

vogelaar

Aanbevolen Berichten

Nederlanders omarmen het digitale radionetwerk DAB+ niet. Dit is de treurige conclusie die getrokken kan worden naar aanleiding van cijfers van Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS).

Verwaarloosbare groei: DAB+ komt niet van de grond
Foto ProShots

CBS heeft berekend dat in een jaar tijd het bezit van een DAB+ geschikte radio-ontvanger met slechts twee procent van 22 naar 24 procent is gestegen. Dit ondanks doorlopende campagnes van radiozenders om ontvangst via DAB+ onder de aandacht van luisteraars te brengen. Het gaat bij deze berekening om zowel de beschikbaarheid in zowel het huis als in de auto. Omdat vrijwel alle nieuwe auto’s op dit moment standaard met een DAB+ geschikte multimedia-omgeving worden uitgeleverd, kan worden vastgesteld dat het grootste deel van de minimale groei van twee procent wordt veroorzaakt door nieuwe auto’s. De bekendheid onder Nederlanders van DAB+ steeg ook slechts minimaal van 49 naar 53 procent.

Slecht bereik

Dat DAB+ in Nederland niet echt van de grond komt, heeft meerdere oorzaken. Zo is het bereik in enkele delen van Nederland slecht. Dit geldt vooral voor ontvangst binnen het eigen huis. Maar ook als door Nederland met de auto gereden wordt dan valt in diverse regio’s de ontvangst geheel of gedeeltelijk (haperend geluid) uit. De ontvangst van DAB+ is slechter dan het FM-netwerk. Een ander nadeel is de slechtere geluidskwaliteit ten opzichte van FM die bij sommige – maar zeker niet alle – zenders waarneembaar is. Een voordeel is dat het zenderaanbod van DAB+ groter is dan FM bij publieke en commerciële landelijke en regionale radiozenders.

Hybride

Radiozenders volgen overigens een hybride strategie bij de aanstaande vervanging van het FM-netwerk. Daarbij wordt DAB+ primair ingezet voor ontvangst van radio buiten het eigen huis, bijvoorbeeld in de auto of tijdens recreatieve doeleinden. Voor gebruik binnen de eigen woning zetten radiozenders in op ontvangst via de zenderpakketten van tv-providers als Ziggo en KPN alsmede online radio via internet.

Bron: Totaal TV

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wie luistert er tegenwoordig nog direct via de lucht, gaat allemaal online en mega meer keuze. Nieuwe auto´s hebben 4 en 5G dus standaard internet radio, zelfs Spotify.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik luister gewoon naar de ether zenders in de auto, dat is niet verboden toch.

DAB+ blijft een ramp , kan niet tippen aan FM, zit hier op de grens met 3 Dab+ steunzenders , als ik weg rij met de auto op , 1 frequentie, elke keer een andere zender of geen ontvangst,  dus kan gelukkig gewoon over schakelen naar FM .

Gelukkig heb ik deze keuze nog , want FM werkt prima.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb zelf in de auto ook enkel FM en ben gebonden aan het aantal zenders wat in de ether zit, veel keus is er niet en te veel reclames waardoor je op een korte rit enkel reclame hoort, dus mobiele telefoon pakken app starten en reclame vrije Internet radio opzetten. Thuis gaat alles via Internet en dan heb ik oneindig de keuze aan muziek zenders. En DAB+ bestaat hier volgens mij helemaal niet.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account of meld je aan om te reageren

Je moet lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer je voor een nieuw account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Heb je al een account? Meld je dan hier aan.

Nu Aanmelden
  • Nieuwe Aanmaken...

Belangrijke Informatie

Lees voordat je verder gaat onze Gebruikers Voorwaarden en Privacybeleid. We hebben cookies op uw apparaat geplaatst om te helpen deze website te verbeteren. Je kunt je cookie instellingen aanpassen, anders nemen we aan dat je het goed vindt dat we verder gaan.