Ga naar inhoud

Viaplay in zwaar weer


vogelaar

Aanbevolen Berichten

Het Zweedse mediabedrijf Viaplay Group is in roerige tijden beland na publicatie van de financiële cijfers over het derde kwartaal. Aandeelhouders zijn ontevreden.

Viaplay in zwaar weer
Foto Getty Images

Niet alleen in Nederland ligt streamingdienst Viaplay onder vuur. Ook eigenaar Viaplay Group bevindt zich in onstuimige tijden. Ruim een half jaar na de marktintroductie klaagt een deel van de Nederlandse abonnees nog steeds over connectie- en beeldproblemen. Ook komt Viaplay Group eerder gemaakte beloftes niet na. Zo had de streamingdienst beloofd om zes Formule 1-races voor heel Nederland uit te zenden, zonder dat daarvoor een abonnement nodig zou zijn. Met nog twee races te gaan is alleen de Dutch GP-race in Zandvoort via NOS op het open net voor iedereen te zien geweest. Ook de belofte om geen reclame tijdens Formule 1 uit te zenden is niet nagekomen. Regelmatig zijn tijdens races reclamebanners in beeld. Opvallend is dat Viaplay Group op geen van de vragen die over deze onderwerpen door diverse Nederlandse media zijn gesteld een reactie wil geven.

 

Beurs

Een probleem wat minder makkelijk te negeren is, is de terugval op de beurs van het moederbedrijf Viaplay Group AG. Dit blijkt uit onderzoek van EWmagazine. Na de publicatie van de financiële cijfers over het derde kwartaal daalde de prijs van het aandeel fors. Viaplay Group maakte bekend een verlies van omgerekend ongeveer negen miljoen euro te hebben geleden. Dit werd mede veroorzaakt door hoge uitgaven voor marketing. De aandelenprijs toont na een week nog geen herstel. Op dit moment is een aandeel Viaplay Group AG nog slechts €17,32 waard. Vóór het bekendmaken van de kwartaalcijfers lag de prijs nog iets onder 25 euro. Viaplay Group AG is hierdoor rond de 30 procent minder waard geworden. De leiding van Viaplay Group moet volgende week tijdens een investeerdersdag proberen bij beleggers de kou uit de lucht te halen.

 

Tegenslag

Een nieuwe tegenslag voor Viaplay dreigt daarnaast in Nederland. Het Formule 1-seizoen eindigt namelijk deze maand. Een groot deel van de Nederlandse abonnees heeft het abonnement hoofdzakelijk voor de Formule 1. Het is de vraag of het overige sportaanbod en het – vergeleken met andere streamingdiensten zwakkere – entertainmentaanbod voldoende is om abonnees in de Formule 1-loze maanden binnenboord te houden. Vóór het begin van het nieuwe Formule 1-seizoen lopen ook nog eens de veel verkochte goedkopere jaarabonnementen af. Door de aanhoudende problemen tijdens hoofdzakelijk de Formule 1-uitzendingen is het niet ondenkbaar dat een flink deel van de jaarabonnees Viaplay de rug toekeert en overstapt naar het goedkopere F1 TV Pro, waar sinds enige maanden ook Nederlands commentaar beschikbaar is.

Bron: Totaal TV
Link naar reactie
Delen op andere sites

Log in om te reageren

Je kunt een reactie achterlaten na het inloggen



Nu Aanmelden
×
×
  • Nieuwe Aanmaken...

Belangrijke Informatie

Lees voordat je verder gaat onze Gebruikers Voorwaarden en Privacybeleid. We hebben cookies op uw apparaat geplaatst om te helpen deze website te verbeteren. Je kunt je cookie instellingen aanpassen, anders nemen we aan dat je het goed vindt dat we verder gaan.